Avverkning (slutavverkning)

F-skattare

20 inlägg 15712 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: F-skattare

Skogsroger  
#538548 Sörmland

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: F-skattare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538558 300-320 kr/tim är ett skäligt pris att betala för en inhyrd förare

Avatar Fallback

Re: F-skattare

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538567 Slutavverkning eller gallring??

Avatar Fallback

Re: F-skattare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538570 Energiklipp

Användarvisningsbild

Re: F-skattare

Skogsroger  
#538606
Mettämies skrev:Tanken med att ta in en f-skattare istället för en anställd är ju att man snabbt och enkelt kan justera uppdraget efter behovet, om man får dåligt med jobb så är det enkelt att säga till f-skattaren att denne får gå hem. Med en anställd är det mycket krångligare. Timkostnadnaden kan få vara högre i x antal månader innan årskostnaden blir dyrare, och först då blir det bättre att anställa någon istället för att hyra in dem.
Man betalar ju inte heller ut något för semester eller sjukfrånvaro.

F-skattaren behöver alltså ha marginal för detta och jag tror att många inte tänker på vilken beläggning man har, hur många debiterbara timmar kan man egentligen fakturera för på ett år?
Säg att en anställd jobbar runt 2000 tim/år (inkl semester). Då ska f-skattaren täcka upp för bortfallet vid semester, säg 5 veckor (=200tim).
Sen ska man ha marginal för sjukdom och andra tidstjuvar som bilbesiktning och tandläkare osv, säg ca 10-15 dagar per år, 100tim.

Då är man nere på kanske 1700 debiterbara timmar som ska ge minst samma inkomst som en årsinkomst för en anställd, annars förlorar man ju pengar. I det här exemplet får man en beläggning på 1700/2000= 0,85 = 85%
Enkelt sagt så om man fakturerar tex 300kr/tim och har en beläggning av 85% så betyder det att man får in 255kr/tim i snitt på ett helt år, inkl semester och sånt.
Sen tillkommer kostnader för försäkringar, bokföring osv, säg 5% = 15kr av 300kr/tim, då är vi nere på 240kr/tim.

Så om man vill ha in 300kr/tim så behöver man lägga sig på 300/0,85= 352 + de övriga kostnaderna på 15kr = 367kr/tim
Då är detta exemplet räknat väldigt mellan tummen och pekfingret, det saknas bla vinstmarginal. Vilken beläggning som är rimlig får man själv räkna ut, tror att hantverkare brukar räkna med ca 70%, men som konsult kan man ju komma upp i lite högre om man har en fast kund som förser en med mycket jobb.

Man kan ibland höra företagare räkna 160 timmar/mån gånger 12 när de räknar hur mycket de kan jobba under året men då hör man till dem som får sitta med bokföringen på kvällstid och jobba helger för att komma ikapp när man varit sjuk en vecka.
Det är helt omöjligt att ha 100% beläggning, det dyker alltid upp något.

Jag tycker alltså att man behöver ha lite mer marginal, 285kr/tim räcker om man inte drabbas av tidstjuvar eller stillestånd och kan jobba året runt.
Jag tar 370kr/tim som en f-skattande avverkningsplanerare.
En vanlig hantverkare ligger kring 500kr/tim + bilkostnad.

Bra skrivet 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).