Motorsåg och handhållet

Jonsered 2050 frågor

20 inlägg 5056 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538493 Lösning

Uppdaterade tråden men lägger till en post också för de som är inne och läser den.

Tidigare ägare hade någon gång satt på fel kedja så bredden var 1.3 när det skulle vart 1.5. Bytte kedja och fungerar numera fantastiskt bra!


Tack alla som vart inne och svarat :)
Tack också till all övrig information kring den. skall kolla upp om inte fjädrarna får bytas också då jag är mkt nöjd med denna sågen och tror det blir min huvudsåg framöver. Eventuellt sätter jag på ett 15" svärd men vi får se om det behövs. Har ibland stora stockar till min logosol jag vill skära i och då kan det behövas.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

dhaglund  
#538499 Roligt att sågen fungerar som den ska nu!

Att helt plötsligt nämna Logosol i sista meningen i den här tråden är ju lite som att slänga in en brandfackla :) Pratar vi klyvsågning är det ju en helt annan sak att ta ställning till. Då blir det ju självklart att du ska ha ett 1,3 mm svärd om du köper ett nytt eftersom de kedjor som man vill använda för klyvsågning är 1,3 mm kedjor. Då är det Stihl PMX och Oregon 91R som gäller. Men dessa är 3/8-kedjor som kräver matchande svärd och drev. Alternativet är ju att fila sin egen kedja till 10 grader. Det går ju också bra. Oavsett vilket så vill du ha den mest lättskärande kedja du kan hitta eftersom den här sågen vi diskuterer betraktas som liten för klyvsågning. För övrigt borde väl 15" svärd passa bra på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

totte  
#538503
dhaglund skrev:Att helt plötsligt nämna Logosol i sista meningen i den här tråden är ju lite som att slänga in en brandfackla


Nej i en annan tråd skrev Ekplanka:
Kommer ha den till att kapa lite större stockar för min solosåg samt vedkapning.

Ekplanka - Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

Så han avser uppenbarligen inte att klyva med 2050:n.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538510 Haha
Ja inser att jag kanske inte haft all information ute :)
Jag har en E5000 elsåg till min M7 logosol. Kommer inte att klyva med 2050 sågen ut snarare kapa stockar, eventuellt blir jag tvungen att grovklyva om en stock är alldeles för stor men hoppas jag slipper det.

Har massa frågor om logosolen och torkning av virke men läser fortfarande på så jag återkommer med dessa :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

dhaglund  
#538513 Ok, nu känns det mycket bättre. Puh. :-bd

En E5000 är ju snäppet bättre än en Jonsered 2050 för klyvsågning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).