Öppna kategorin

Rätt till lön?

9 inlägg 2342 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt till lön?

mooos73  
#538452 Hej.

Jobbar som maskinförare inom bygg och anläggning. Vi har inte betalda resor till och från jobbet enligt maskinföraravtalet, dock har vi milersättning för resor med egen bil. Har inga problem med detta då jag tar min varma, fyrhjulsdrivna säkra bil och kör 1,25 timma till jobbet som jag varit på i veckan. Blir långa dagar med 2.5 timmas restid varje dag men jag klagar inte.
Igår blev jag ombedd att ta omvägen förbi firman och byta till en firmabil med farmartank för att kunna tanka maskinen jag kör.
Åkte hemifrån 20 minuter tidigare än normalt för att hinna till arbetsplatsen i tid då jag som sagt skulle byta bil.
Väl på firman bytte jag till en bil som inte stod på motorvärmare (-22 grader) tankade upp farmaren och körde till arbetsplatsen. För att hinna blev inte bilen särskilt väl varmkörd så det var till en början ingen angenäm uppgift.

Frågade min chef om jag skulle kunna få skriva tid från firman denna morgon men fick ett bestämt nej då jag enligt maskinföraravtalet inte har rätt till betalda resor.
Svarade att jag ansåg att det var arbete att hämta bränsle och köra omvägen för att göra detta. Han mumlade ngt om "gör som du vill"

Min fråga är om någon vet vad som räknas som arbete eller inte. Har han eller jag rätt?? Hittar inget i avtalet som som ger svar på min fråga och är inte med i facket så dom kan jag inte fråga.

Senare på dagen var en högre chef förbi att sa, "gör klart, skriv full tid och gör sedan helg" så han uppskattade uppenbarligen mitt jobb lite högre.....



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rätt till lön?

skogsjan695xl  
#538453 Jag skulle utan tvekan ta betalt, du utför ett jobb och åker omväg.

Avatar Fallback

Re: Rätt till lön?

mooos73  
#538455 Nu fick jag ju full vecka iaf av den högre chefen men undrar för framtiden vad som gäller....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt till lön?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538456 Otydlighet är jobbigt. Men eftersom du hade tid på minus och fick nu plus så är väl saken utagerad?

Avatar Fallback

Re: Rätt till lön?

mooos73  
#538462 För den här gången är saken utagerad. Vill bara för framtiden få klart för mig vad som är arbete/fritid.
Jag är verkligen inte gnidig eller klagar i onödan. Jag äter matlådan på 8 minuter och fortsätter sedan jobba men drar av en halvtimme för lunch. Jag byter om utomhus trots att jag har rätt till manskapsbod vid kortare jobb. Jag anpassar arbetstiden utifrån hur det stämmer med maskinflytt. Jag ställer alltid upp när det behövs. Vill bara inte bli utnyttjad för det. Det skulle vara enkelt om det fanns en klar skiljelinje vad som är jobb eller inte. Det jag ombads göra kanske faller under förberedelse och avslutningsarbeten men isf är det ngt man ska få ersättning för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt till lön?

tallen100  
#538498 Det är väl klart du ska ha betalt, lika väl som du ska ha betalt när du tankar och smörjer maskinen eller åker efter reservdelar m.m.

Användarvisningsbild

Re: Rätt till lön?

anersimyra  
#538508 Det var en gniden jävel, har du inte tillgång till koja eller annat utrymme på själva arbetsplatsen så ska ju arbetstiden räknas från det du lämnar firmans adress, alternativt hemmet. 😡

Användarvisningsbild

Re: Rätt till lön?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538532 Nu kan ju inte jag de där avtalen men nog kan man väl tycka att din arbetstid började när du anlände till firman idag eftersom du behövde åka dit. Farmartanken tankar inte upp sig själv, det måste ju nån göras av nån och då måste det ingå i arbetstiden tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Rätt till lön?

anersimyra  
#538603 Gör en kalkyl på hur mycket arbetsgivaren sparar in årligen på att inte behöva tillhandahålla koja och fråga sen vad han tycker är en rimlig ersättning till dig. Vi pratar sannolikt om ett antal tiotusentals kronor årligen.. :ymparty:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).