Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147136 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Fredrikmorner  
#538377
essess skrev:Ja, man kopplar in sig på signalen från gaspedalen med en reglerutrustning (finns hos LOH också numer) för maxhastighet. När inställd maxhastighet uppnås på LOHs elektronik så kopplas den signalen till reglerutrustningen på gaspedalsignalen och ingen mer gas (acceleration) kan ges.
Plockade ur och isär generatorn och lödde in en kabel, det var enklast och fungerar bra. Mest jobb var att få ur generatorn, sen var det bara att följa LOHs instruktioner.
Använder hålskiva och givare på bakaxeln för hastighetsmätning. Stor slangklämma runt kardanknuten som håller en fast en plåtvinkel, från byggaffären, med ett borrat hål så att givaren passar.
Hålskiva kan monteras på flera ställen, mellan kardan och kardanknut eller på kardanknut, montera på kardanknut på så långt avstånd från metall som möjligt så att givare kan känna av hålen i hålskivan.
Gaspedalsignalen har sex st. ledare och det sitter en kontakt strax ovanför pedalen. Det bästa är att ta isär kontakten och koppla in sig med egna (en hane och en hona) så behöver man inte klippa och skarva så mycket kabel. Endast två av de sex kablarna behöver man reglera för att reglera accelerationen.
Hittade kontakter hos CANM8 i England, se bifogade bilder.


Hej,

Har du möjligen en länk till gaspedalskontakten eller art. nr.?

Tack på förhand

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#538401 Jag hörde av en annan som fått godkänt att räkna på varvtalet vid maxeffekt, så jag gjorde också beräkningarna utifrån det. När jag besiktade nämnde jag att jag räknat på det varvtalet i intyget och då sa bes.ingenjören att det var ok att räkna på det sättet numera, och godkände detta...

Personlig teori: Regeln (sen 60-70 år tillbaka?)är väl antagligen till för att när man bygger om en bil med enkellåda, så måste man få ner utväxlingen genom att sätta dit en extra vxllåda för att den ska gå att använda som traktor. Sättet att ”bevisa” detta på är ju att beräkna utväxlingarna mot regeln. På ett nyare fordon med dubbla lådor har man ju redan den funktionen och ett bra utväxlingsförhållande på ettan och låg från fabrik, dock inte exakt som i regelkravet. Antar att regeln inte tillför något på dessa fordon, och att man kan tillämpa den med ett mer liberalt tolkningsutrymme i vissa fall...

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#538410 Konstaterar att D40 och D22 skiljer sig en del. Är inte samma kontaktstycken eller placeringar.
Gaspedal är enkelt löst.
Varvtal går i värsta fall att plocka direkt efter kamaxelgivarens kontakt, bör vara röd ledare av de tre.
Hastighetsignalen vill jag däremot väldigt gärna hitta från instrumentet och inne i bilen för att slippa montera en induktiv givare och mäta på kvardanknut eller hålskiva.

Tänkte ta orginal-stereo +matningen till App och H-regulator, bör funka bra då den matningen ändå inte ska användas till nya stereo som ska monteras.

Var hittade du elschema till D22?

Kanske får åka förbi en Nissan verkstad där jag känner någon och fråga om dom har.

//Marcus

Kentis skrev:Hej

Tog kamaxelvarvtal i kabelstammen på stift 47 från ECM under instrumentpanelen / mittkonsolen...

Hastighetssignalen tog jag t.v. under instrumentpanelen vid ett av kontaktdonen som går vidare upp till kombiinstrumentet...

Jag har lite bilder på var jag tog hastighetssignalen och ett schema på hur jag gjort med LoH H-reg och APP-ctrl på en D22 2011 med 2,5 liters diesel...

Edit: Tog 12V från kontaktdonet intill av praktiska skäl. Då hamnar LoH-boxen på samma säkring som kombiinstrumentet.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#538417
Fredrikmorner skrev:
essess skrev:Ja, man kopplar in sig på signalen från gaspedalen med en reglerutrustning (finns hos LOH också numer) för maxhastighet. När inställd maxhastighet uppnås på LOHs elektronik så kopplas den signalen till reglerutrustningen på gaspedalsignalen och ingen mer gas (acceleration) kan ges.
Plockade ur och isär generatorn och lödde in en kabel, det var enklast och fungerar bra. Mest jobb var att få ur generatorn, sen var det bara att följa LOHs instruktioner.
Använder hålskiva och givare på bakaxeln för hastighetsmätning. Stor slangklämma runt kardanknuten som håller en fast en plåtvinkel, från byggaffären, med ett borrat hål så att givaren passar.
Hålskiva kan monteras på flera ställen, mellan kardan och kardanknut eller på kardanknut, montera på kardanknut på så långt avstånd från metall som möjligt så att givare kan känna av hålen i hålskivan.
Gaspedalsignalen har sex st. ledare och det sitter en kontakt strax ovanför pedalen. Det bästa är att ta isär kontakten och koppla in sig med egna (en hane och en hona) så behöver man inte klippa och skarva så mycket kabel. Endast två av de sex kablarna behöver man reglera för att reglera accelerationen.
Hittade kontakter hos CANM8 i England, se bifogade bilder.


Hej,

Har du möjligen en länk till gaspedalskontakten eller art. nr.?

Tack på förhand


Maila på engelska till sales@canm8.com och fråga, bifoga bilderna på kontakten så förstår de vad det handlar om. Möjligen kan det vara artikelnumret i bildnamnen, 1544735629.
Det skickade ett extra kablage för D22 då den som följde med deras farthållningssystem var för en D40.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#538423
Ladmar skrev:.
Hastighetsignalen vill jag däremot väldigt gärna hitta från instrumentet och inne i bilen för att slippa montera en induktiv givare och mäta på kvardanknut eller hålskiva.

Var hittade du elschema till D22?

Kanske får åka förbi en Nissan verkstad där jag känner någon och fråga om dom har.



Misstänkte att det kunde skilja en del...

Googlade på service manual D22 etc. och fick till slut träff på en sida med servicemanualerna... ibland har man tur...

Kanske går att följa kablarna från hastighetsgivaren från växellådan in i kupén... :?:

Edit: hittade denna länk som hastigast...
https://cardiagn.com/nissan-navara-d40-2005-2010-repair-workshop-manual-cd/

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#538472 Tack Kentis!
Har gnuggat på lite nu och blir inte helt klok. Men det verkar som att D40 tar pulssignalen från ABS givaren och sen i ECM enheten som verkar vara kombinerad "ABS and Electric Unit" så görs signalen om till olika system som har användning, t.ex. Combiinstrumentet med hastighet.
Men då borde man kunna ta puls signalen från ABS givaren på t.ex. höger framhjul.
ECM enheten verkar på D40 sitta i motorutrymmet till höger nära torpedväggen.

Låter det rimligt att man bör kunna göra så?

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#538477 Det kan nog gå... det viktiga är att pulsen ger tillräckligt hög spänning...

Så här ser signalen ut från hastighetsgivaren på D22...

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#538479
1544781509_2846715f-9cea-47a0-ba7a-75fccce20634.jpeg


Se bifogat.
Är nog bättre att hitta terminal kontakt 5 RÖD på kontakt mot instrument för där verkar signalen vara starkare och 8 pulser.
Eller?

/Marcus


Kentis skrev:Det kan nog gå... det viktiga är att pulsen ger tillräckligt hög spänning...

Så här ser signalen ut från hastighetsgivaren på D22...

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#538482 Absolut... borde bli klockrent... :-bd

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Emken  
#538609 Ifall ni behöver hjälp, ta kontakt med corsamicke på Instagram. han har koll på det då han bygger om dem.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#538939 Näähää, pos 6 som skulle vara 8 pulse signal är tom bakpå instrumentet!
2 pulse positionen är kopplad men den signalen lär sannolikt då inte fungera eller vara tillräcklig.

Blir nog kanske ändå att sätta en induktiv givare.

Varvsignalen var enkel att hämta från kamgivaren, och det funkar.
Kvarstår bara hastigheten och sen klart.

//Marcus

Kentis skrev:Absolut... borde bli klockrent... :-bd

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#538953 Ah, vad trist...

Tipset om att kolla med corsamicke kan vara värt att prova innan du kör på separat givare. Jag hade kontakt med honom när jag hade problem med app-controlboxen till gaspedalen... Han har byggt om flera D40 och är schysst och har bra koll på det mesta vad gäller elektroniken...

//K

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#538973 Jo, mailade med honom och han hade kommit fram till samma sak, att stift 6 är tomt. Han kör med givare mot kardan och tyckte det var enklast.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Stefan79  
#557068 Hej är de någon som kopplat in en hastighetsbegränsare på en Nissan King cab navara 2011 som fått de att fungera? Som har lite tips eller bilder eller schema? ^#(^

Användarvisningsbild

A-traktor av Nissan Navara - 08

Petra  
#562995 Hej alla!
Är helt ny här, snubblade över sidan av en slump och såg att här verkar finnas MYCKET kunskap.
Min son försöker bygga om en Nissan Navara - 08 till epa med en varvtalsregulator H-version men får inte det att fungera. Han har en app sensor (gaspedalstyrning) men han får felkoder i bilen som gör att den inte återaktiveras efter att den brutit?
Någon har sagt att på bilarna - 06 och äldre ska det vara no problem men sonens är en - 08, någon som vet hur han kan få det att fungera?
Ni får ha överseende, jag kan absolut ingenting om bilar.
/Petra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).