En fundering på kopplingsservo eller vad man skulle kunna kalla det. Borde funka på alla traktorer bara det finns plats att sätta den samt tillgång till tryckluft. Eller hydraulik borde funka också, men personligen tycker jag tryckluft är enklare då det inte kan söla.
Om jag inte tänker helt fel skulle man kunna ha en trycluftscylinder som när man trampar ner kopplingen hjälper till att trycka ner den, men inte tillräckligt för att den inte skall gå snabbt tillbaka. När kopplingen är uppe har kolven gått förbi inloppet och får då ingen tryckande kraft alls, möjligen något ynka lite dragande. Kolven agerar då sin egen ventil som styr när den skall trycka och inte. En tryckbegränsare av något slag innan detta som ser till att man alltid har samma tryck oavsett om det skulle variera något i tanken. Tryckbegränsaren styr även hur hårt kolven skall trycka.
Denna idé sågades av vissa delvis för att tryckluft inte är vanligt på traktorer...
Jag kom att tänka på detta härom dagen igen och funderar på om det inte borde fungera så enkelt som att man har en liten tank direktkopplad till cylindern. Tanken fylls med hjälp av en vanlig däckventil, om cylindern är liten och tätningarna fungerar bör man inte göra speciellt mycket när man väl fått in rätt tryck i systemet då detta är slutet och inte släpper ut något.
Funktionen blir lite liknande en gasfjäder med skillnaden att denna konstruktion inte trycker före föraren börjat trycka på pedalen, och då handlar det bara om några millimeter innan hjälpen kommer.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II