Traktorer och processorer

Kopplingsservo?

12 inlägg 7149 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kopplingsservo?

JohannesG  
#500901 Lade fram en ide i för att göra kopplingen lättare i tråden JohannesG - Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

En fundering på kopplingsservo eller vad man skulle kunna kalla det. Borde funka på alla traktorer bara det finns plats att sätta den samt tillgång till tryckluft. Eller hydraulik borde funka också, men personligen tycker jag tryckluft är enklare då det inte kan söla.

Om jag inte tänker helt fel skulle man kunna ha en trycluftscylinder som när man trampar ner kopplingen hjälper till att trycka ner den, men inte tillräckligt för att den inte skall gå snabbt tillbaka. När kopplingen är uppe har kolven gått förbi inloppet och får då ingen tryckande kraft alls, möjligen något ynka lite dragande. Kolven agerar då sin egen ventil som styr när den skall trycka och inte. En tryckbegränsare av något slag innan detta som ser till att man alltid har samma tryck oavsett om det skulle variera något i tanken. Tryckbegränsaren styr även hur hårt kolven skall trycka.

1519889892_1510174519_koppling_uppe.jpg
1519889892_1510174519_koppling_nere.jpg


Denna idé sågades av vissa delvis för att tryckluft inte är vanligt på traktorer...
Jag kom att tänka på detta härom dagen igen och funderar på om det inte borde fungera så enkelt som att man har en liten tank direktkopplad till cylindern. Tanken fylls med hjälp av en vanlig däckventil, om cylindern är liten och tätningarna fungerar bör man inte göra speciellt mycket när man väl fått in rätt tryck i systemet då detta är slutet och inte släpper ut något.

Funktionen blir lite liknande en gasfjäder med skillnaden att denna konstruktion inte trycker före föraren börjat trycka på pedalen, och då handlar det bara om några millimeter innan hjälpen kommer.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kopplingsservo?

Blondin 750  
#500902 Tanken är god men kanske en smula överarbetad om man jämför med att ha en vanlig fjäder som gör samma sak, precis som Valmet har på några modeller. Om man tänker sig ett system som inte är slutet så kan det ju finnas fler vinster, tex att kunna reglera slirning och dragläget, men det bygger ju på att man kan " dumpa" luft eller olja via någon form av justerbar överströmmare.
Tryckluft borde vara enklare att jobba med då egenskaperna är tämligen linjära oberoende av temperatur, Trimas TCC var en aning trög innan oljan nått driftstemperatur och dagar som dessa så tar det ju sin lilla tid.
Spännande tankar hursomhelst! 👍

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

Vardon  
#500910 Ställdon och köra med el? Finns ju de som har lite tempo med.

Avatar Fallback

Re: Kopplingsservo?

Bosse1  
#500919 Bland de simplaste.."fjäderservo".


Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

JohannesG  
#501037 Tänker mig att fjäder-modellen tar mer plats och är besvärligare att implementera. Samt att den Valmet jag provade för ett tag sedan var väldigt trög trots att man kände att servon jobbade. Feljusterad eller ej vågar jag inte svara helt 100 på. Fjädern drar ju i början åt fel håll och gör då att det blir extra trögt i början. En cylinder enligt bilden i första inlägget bör vara neutral tills den gått förbi inloppet. Om jag tänker rätt skulle man med en pneumatisk cylinder kunna justera in så pedalen att gå precis så lätt man vill hela vägen,dragläge finns naturligtvis kvar, detta går inte få bort, och det är inget man eftersträvar heller. Enbart kolven behöver monteras vid pedalen eller kopplingsmekanismen, lufttank kan placeras nästan varsomhelst där plats finns. Min illustration ser väldigt klumpig ut, men det är bara för illustration av tänkt funktion.

Med ett icke slutet system är även knappkoppling inte så svårt att lägga till, något som står på önskelistan för mig personligen. Och då som Blondin750 nämnde kan man justera returen och behöver inte vänta på kall olja för att få det bra.

Elektriskt ställdon kan väl funka om det är bra fart på det, dock vet jag inte hu man skulle justera det så att det inte bara skickar ner pedalen, man vill ju att den ska hjälpa till lite lagom. Som knappkoppling borde det inte vara några större bekymmer, bara det som sagt är lite fart på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

rokon  
#538336 radiostyrt elektriskt ställdon? http://www.polarprod.se/0/116/stalldon/

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

JohannesG  
#538394
rokon skrev:radiostyrt elektriskt ställdon? http://www.polarprod.se/0/116/stalldon/

På tok för långsam!!! Pedalen måste tryckas ner i samma hastighet som foten trampar ner denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

rokon  
#538416 Går det inte att använda det snabbare läget 30 mm/sec som trycker med måttliga 70 kg det som visas i slutet av demofilmen? Eller är även det för sakta? Beroende på vilken infästningspunkt och hävarm som kan erhållas om nu styrkan räcker. Jag tror det kanske skulle funka på min traktor.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

JohannesG  
#538418 Om man lyckas montera den på ett sådant sätt att den inte behöver röra sig så långt och om kraften räcker till, vilket inte är omöjligt, skulle det kanske funka. Dock ganska klumpig sak att montera om man inte låter den sitta på ett rymligt ställe där den drar i en vajer som sitter i kopplingspedalen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kopplingsservo?

Sture Andersson  
#718121
JohannesG skrev:Om man lyckas montera den på ett sådant sätt att den inte behöver röra sig så långt och om kraften räcker till, vilket inte är omöjligt, skulle det kanske funka. Dock ganska klumpig sak att montera om man inte låter den sitta på ett rymligt ställe där den drar i en vajer som sitter i kopplingspedalen.

Har du kommit nån stans med detta ,jag har ett utslitet knä så jag börjar få rejäla problem med att koppla dom gamla traktorerna .Valmeten 605 har ju plant golv så där har jag börjat koppla med högerfoten ,men dom andra gamla ,är det ju värre med .

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718124
Sture Andersson skrev:
JohannesG skrev:Om man lyckas montera den på ett sådant sätt att den inte behöver röra sig så långt och om kraften räcker till, vilket inte är omöjligt, skulle det kanske funka. Dock ganska klumpig sak att montera om man inte låter den sitta på ett rymligt ställe där den drar i en vajer som sitter i kopplingspedalen.

Har du kommit nån stans med detta ,jag har ett utslitet knä så jag börjar få rejäla problem med att koppla dom gamla traktorerna .Valmeten 605 har ju plant golv så där har jag börjat koppla med högerfoten ,men dom andra gamla ,är det ju värre med .

LT kopplingen https://www.blocket.se/annons/skane/lt_ ... n/94301464

Användarvisningsbild

Re: Kopplingsservo?

JohannesG  
#718156 Jag har inte provat. Men om teorin stämmer ska det fungera.

LT kopplingen verkar inte dum. Men kostar en slant

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).