Traktorer och processorer

Köpråd Case 1390 -82 4x4

10 inlägg 7005 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd Case 1390 -82 4x4

Traktorkusk  
#538318 Mitt första inlägg här, börjar vara dags för mig att köpa första riktiga traktorn då jag blivit med gård och skog.

Har som rubriken lyder hittat en Case med ca 4000 timmar som säljes av en handlare fullt fungerande men som ”rep objekt”.

Vad tror ni om denna traktor? Skall användas primärt till att slunga snö och lite betesputsning till en början men har även planer på att köpa en mindre timmervagn i framtiden.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

Torbjörn Johnsen  
#538319 Trevligt att du hittat till Skogsforum @Traktorkusk ! Det finns säkert en och annan medlem här som har bra koll på Casetraktorer. Annars kan du säkert få bra råd om andra tänkbara alternativ.

Lycka till med ditt gårds- och skogsägande! Och dela gärna med dig av dina dagar. Här finns många som befinner sig i din situation och som finner stort värde i att få dela erfarenheter här på Skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538329 Är det den här?
https://www.blocket.se/lulea/Case_IH_13 ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

Camaro1969  
#538331 ser rätt sliten ut så 3800 timmar stämmer knappast, jag gissar på minst det dubbla..

men, fungerar allt så kommer den säkert fungera länge till, på sånna gamla traktorer är det inga datorer å skräp som går sönder..

informationen om vad som behöver repas med tanke på repobjekt bör nog förtydligas.

fungerar den så är den nog värd sina pengar, iaf om du får med nån skopa etc =)

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

svampbob  
#538334 Vi köpte exakt en sån ny i början på åttiotalet och när första BM valmeten kom så bytte i vi och redan då efter tre år tyckte vi att Casen var sliten och halvt slut.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

jannee  
#538339 Är du traktorkusk duktig på att reparera och fixa fram delar så "kanske".
När försäljaren klassar den som ett renoveringsobjekt friskriver han sig från ALLA "dolda" fel vilket kan innebära att traktorn egentligen är ett skrotprojekt (reservdelstraktor).
Blir tydligen för dyrt (omöjligt) att reparera upp den så att den kan säljas med någon som helst garanti.
Troligtvis en traktor som blivit inbytt för i princip noll kronor.
Personligen skulle jag vara väldigt restriktiv. Men börja med att skaffa kontakt med föregående brukare och hör vad denne har att säga om skrotobjektet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

Traktorkusk  
#538351 Tack för alla svar.

Jo det är den i annonsen. Skruvning går bra men är ju någonting man helst slipper, är lite orolig över den där hydrashift lådan som verkar sitta i Case.

Får också känslan av att det inte kommer vara en skottsäker maskin, men ligger ändå en bra bit under likvärda 4wd på blocket.

Är egentligen på jakt efter en Bm 700 men råkade snubbla över den där Casen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538695 Välkommen hit, jag har själv varit lite svag för David Brown vilket detta är ju. Hydrashift lådan är
ju ingen fördel även om en del fungerar. Jag trodde iof att den lådan bara satt i 2wd. Är ju hyff-
sad modern hytt på dessa, trevlig traktor i lagom storlek. Men priset känns väl högt och lastaren
liten. Kolla vad det är för fel på den nu eftersom den säljs som renoveringsobjekt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538700 https://konedata.net/traktorit/david-br ... 1190-1390/
Där får du en länk att läsa på om traktorn, högerklicka och välj översätt.
Vill du inte jättegärna skruva så ska du inte köpa en risig 40 år gammal traktor för så mkt pengar.
Om jag får föreslå det som jag alltid föreslår nämligen att köp en årsmodell 2000 eller nyare
och helst en New Holland för bästa feeling.
Idag på Blocket finns denna: https://www.blocket.se/malmo/New_Hollan ... ca=1_8&w=3
Tyvärr dubbelt så dyr och något större men nåt i den här stilen tycker jag du ska leta efter.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Case 1390 -82 4x4

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538705
1544898751_new-holland-tl90,44351d23.jpg

https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... 8u9l7.html
På Mascus finns en sån här för bra pris, släng på en frontlastare och du har en bra maskin
för dina behov.
Den här går 40kmh, har bra hydraulprestanda och kopplingsfri fram/back.
Ska du ut i skogen så duger den bra, ta bort speglar och fotsteg, montera bukplåt
snurrstol och bakrutekil så är den närapå proffsig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).