Friluftsliv, Naturturism

Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäsong?

8 inlägg 8307 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäsong?

noslercal  
#537431 Jag har starka funderingar på att investera i en nybyggnad av en bättre stuga vid sjön, idag är där ett mindre stuga utan el med öppen spis som är i risigt skick.

Beroende på vem man talar med verkar suget efter detta se olika ut. Tanke att ha det själv givetvis men främst hyra ut det veckovis eller helger. Maj-sept borde väl inte vara några problem, men finns det underlag även för "lågsäsongen" att hyra ut? Är tyskar/nederländare intresserade av att bo i skogen en vecka på vintern? Läget är på höglandet, Småland. Hyfsat nära till större känd fiskesjö, stugan själv ligger vid "ok" fiskesjö med gädda/aborre/kräftor. Även tanke att ex. sälja bockjakt och liknande i framtiden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537442 Tror säkert det finns folk som vill leva eremitliv året om.
Retreat från den dagliga hetsen är populärt.

Avatar Fallback

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

jannee  
#537443 Jag tror det blir svårt, folk är benägna att bli bekvämare år för år. Finns en del tyskar och danskar som har köpt gamla torpstugor i mitt närområde och de är där bara några veckor under sommaren/tidig höst.
Lite skillnad är om du kan få dit fågelskådare dock håller väl dessa mest till runt kusterna eller Öland.
Bör nog finnas någon attraktivt sevärt i stugans närhet. Kanske möjlighet till bra fiske/jakt, dessa människor är inte ovana vid att bo spartanskt..

Avatar Fallback

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

Brorsan  
#537464 Fruns släktingar hyr ut en stuga vid en sjö i närheten av Vättern. tillgång till roddbåt, sjöutsikt, utedass, enkelt kök, el indraget, sommarvatten, enkel standard i huset och tillgång till bastu och dusch. Dom har den uthyrd veckovis maj till sept ungefär. Det är inte många tomma veckor under säsongen. Mest Tyskar och Danskar. Pris mellan 4500 - 7000 per vecka har jag för mej. Det blir ju ganska bra extra inkomst per år men kräver en del arbete. Dom har hållit på ett tiotal år med nuvarande upplägg så dom har en del stamkunder.

Användarvisningsbild

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

Ferdel  
#538321 Jag tycker att idén är bra :-bd Många vill ha tid i vardagen och tillbringa några veckor i skogen. Det är viktigt att hitta dessa människor och berätta om möjligheten. Det finns säkert portaler på internet där du kan hyra huset.

Användarvisningsbild

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

Stenhaga  
#538332 Hej.
Vi hyr ut en stuga med permanent standard vid en sjö i bergslagen via Interchalet. (se länk)
http://www.interchalet.co.uk/detail.cfm ... 3%83%C2%A5

Kolla runt lite på nätet och jämför stugor som har en liknande standard som det du tänkt bygga.
Förmedlingsfirmor som förmedlar i hela europa är t.e.x Interchalet och Novasol. Deras provision brukar vara ca 40%
Det dem gör då är att marknadsföra din stuga samt hantera betalningar.
Vi brukar få 3500-7000 per vecka och vi hyr ut mellan maj- september.
Vi får även 300 kr per vecka för elmotor till båten, 150 kr för Wifi samt att man i bland kan sälja lite ved till dem
Det brukar vara i stort sett fullbokat.
Vi brukar kunna få in ca 70 000 kr per säsong. drift är inte inräknat i det här.

Det är nog inga problem att få den uthyrd några veckor till om året om man vill men min erfarenhet är det blir mycket sämre förtjänst på vintern p.g.a högre elförbrukning och plogning.
Hösten och våren går det nog att få det uthyrt till fiskeintresserade.
Hyr inte ut till mer än 4 personer skillnaden vad du får betalt är inte så stor och vi har märkt en stor skillnad i slitage mellan att ha 4 eller 6 personer i stugan

Om du ska bygga nytt så tänk på att slitaget blir ganska hårt när du hyr ut på det här sättet.

Dem flesta gästerna är bra även om dem är ganska slarviga med städningen.
Vi har dock haft en del problem och kanske varit lite för blåögda och litat för mycket på gästerna.

En familj gjorde ordentliga spår i furugolvet och lämnade stugan innan avlämningen sedan nekade dem hårdknackat till att ha förstört golvet. Vi trodde att interchalet skulle hjälpa oss att lösa problemet men det gjorde dem inte, nu skall dem visst ha någon försäkring för sådana här incidebter men det hade dem inte då.
I våras hade vi ett gäng på 6 personer som bara fiskade och söp i en hel vecka och dem ställde tille endel i både stuga och trädgård samt fyllde soptunnor och en 3 kubiks avloppstank det blev ingen plus affär kan jag säga.
Nuförtiden tar vi alltid en deposition av gästerna på 1500kr

Vi är inte speciellt imponerade av Interchalet men jag är inte så säker på att dem andra förmedlingfirmorna är så mycket bättre så vi fortsätter med dem ett tag till i alla fall.


Tyskarna älskar stugor med avskiljda lägen som ligger vid vattenkanten om det är en lite mindre sjö verkar inte spela någon större roll. Att den ligger i Småland är också väldigt bra då det blir kortare resväg för dem då.

Avatar Fallback

Re: Underlag för uthyrning av stuga, finns det under lågsäso

Brorsan  
#538389 Dom jag skrev om tidigare hade till en början egen hemsida med sökord för tyska, det fungerade väldigt bra i många år men nu senaste åren har det blivit sämre så i år använde dom sig av booking.com och höjde priset så det vart samma netto (15 % tror jag booking tog) då blev det fullbokat igen.

Användarvisningsbild
Stenhaga  
#538450 Det ska jag kolla upp.
I vårat fall skulle vi kunna sänka avgiften en del men ändå få ut mer pengar. Jag tycker att 40% iprovision är alldeles för mycket om man tittar på vad man får för pengarna.
Vi har tidigare haft en lägenhet i sälen och vi betalade även där 40% till skistar men då behövde vi nästan inte göra någonting själva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).