Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 43 hur stor är vagnen ?

9 inlägg 3277 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma 43 hur stor är vagnen ?

axwell  
#537946 Kan det vara kranen som heter Farma 43 eller är det en komplett skogsvagn ?

Söker en 3-5 tons och helst inte bredare än 160 cm.

Den är troligen för gammal för att hitta info på Farmas hemsida.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

Hanatorp  
#537956 Jag har en farma 3,8 6 ton som var (är?) den minsta farman. De första siffrorna är hur långt kranen når dvs för dig 4,3 m och min 3,8 meter. Sedan finns en siffra som anger lastgränsen i ton.

Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

axwell  
#538004
Hanatorp skrev:Jag har en farma 3,8 6 ton som var (är?) den minsta farman. De första siffrorna är hur långt kranen når dvs för dig 4,3 m och min 3,8 meter. Sedan finns en siffra som anger lastgränsen i ton.

Så är det nog, i alla fall numera.
Den här kan ju vara så gammal att dom hade andra modellbeteckningar då?
Trodde först att det var felskrivet men på maskinisten finns det en tråd med Farma 43.
Tyvärr låg problemet i kransvängen så där gick jag bet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

LasseO  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538102 Hade en farma 43 förut, och den vagnen var ganska precis 2 m bred om jag minns rätt

Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

axwell  
#538106
LasseO skrev:Hade en farma 43 förut, och den vagnen var ganska precis 2 m bred om jag minns rätt


Tack , det var precis det jag ville veta. :-bd

Då kan jag glömma den här. :|

https://www.blocket.se/vasternorrland/S ... m?ca=4&w=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538115 Det är nog ganska lätt att göra den smalare. Bara att kapa och svetsa.

Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

axwell  
#538121
0470 skrev:Det är nog ganska lätt att göra den smalare. Bara att kapa och svetsa.


Kanske det, då skulle jag ha köpt den i våras och haft den fix och färdig nu när jag behöver få ut 200-300 fub direkt efter jul . :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538132 Det ser ut att vara en enkel konstruktion på boggi, bankar och grind så det är nog inte så mycket jobb att smala av den.
Annars får du väl hugga nåt träd till efter basvägen så du kommer fram.

Största felet på den där vagnen är väl att den saknar ramstyrning. Men rimligt pris.

Avatar Fallback

Re: Farma 43 hur stor är vagnen ?

axwell  
#538135
0470 skrev:Det ser ut att vara en enkel konstruktion på boggi, bankar och grind så det är nog inte så mycket jobb att smala av den.
Annars får du väl hugga nåt träd till efter basvägen så du kommer fram.

Största felet på den där vagnen är väl att den saknar ramstyrning. Men rimligt pris.


Kan så vara men det är fortfarande en klumpeduns i förhållande till en modern vagn som redan från grunden är konstruerad för tex 3 ton.
Jag unnar någon annan med lämpligare traktor att köpa den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).