Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 151 däcken

60 inlägg 22566 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#509496 Men när man köper en kvalitets vagn som enligt Moheda är gjord för tuffa tag i skogen då blir man väll också ha däck som är gjorda för TUFFA TAG I SKOGEN ....och då duger inte vanliga pisstunne däck som däckhandlaren kallade dessa däck som Moheda har monterat original. Dom är inte gjorda för TUFFA TAG I SKOGEN.....

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509896
stefankarl skrev:Hur menar du nu ?
Det finns ju många skotare med 700 hjul...

Precis det jag skrev, även skotare med 700 har mer problem med hållbarhet än med smalare däck.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#510031 Jas å Bengt.a det visste jag inte och inget som jag har hört innan.
Men en skotare har väll inte däck gjorda för pisstunne vagnar? Dom har väll skogsdäck monterade för dom går väll i skogen .
Är det mer skotar förare som upplever det så?
Jag är tacksam för alla svar jag kan få.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

aggesund  
#511718 På min Mowi har jag 600 däcken, är snarare förvånad över att dom klarat sig så bra som dom har gjort. Kört ca 1800h och ja tror ja har en grund reva på ena sidan. Jag kör till 90% grot/ris men med dom hydraliska stakarna får man rätt rejäla lass som väger en hel del och med hög tyngdpunkt så det svajar endel och blir påfrestningar för däcken. Jag har 3.5-4bar i mina däck

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#511720 Ät det samma märke som på mina?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

aggesund  
#511722
stefankarl skrev:Ät det samma märke som på mina?


Bkt har jag

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#511756 Ja och jag har med Bkt . BKT 700/40-22,5 FLOTAIION 648 och Moheda rekommendera 1.8 bar lufttryck i sin instruktionsbok som med följer vagnen.. Och kör man med det så skär man sönder sidorna på din . Och sedan så är inte dessa däcken gjorda för att gå i skogen...
Undra vad Moheda tror att man använder en skogsvagn till ... . På deras broschyr står det för tuffa tag i skogen och dessa däcken uppfyller inte det tyvärr ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

axwell  
#511811
stefankarl skrev:av stefankarl » Idag, 19:02
Ja och jag har med Bkt . BKT 700/40-22,5 FLOTAIION 648


Där har du ett riktigt prisvärt däck som själv tar stöten och skonar underlaget. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#512183 Ja vist gör dom det.... synd bara att man får punktering hela tiden när man kör med Mohedas rekommendationer ang dessa däck , ☹☹

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

JohannesG  
#537548 Har det hänt något mer med däcken?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#537922 Både ja och nej . Moheda håller på att ta fram däck och andra drivrullar och troligtvis även andra vagor... och då passar dom inte på min vagn 😔😔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

ss0803  
#537931
stefankarl skrev:Moheda håller på att ta fram däck och andra drivrullar.

Vet du vilka däck de konstruerar rullarna för denna gång?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

JohannesG  
#537981 Bara för att de byter däck och rullar behöver ju inte vaggan modifieras. Och även om de skulle modifiera vaggan men axelavståndet blir det samma så bör det gå att få till det på din vagn. Alternativt kan du eller någon bekant ordna nya rullar om du ordnar andra däck. Rullarna är ju en väldigt enkel konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

JohannesG  
#537983 Du ökade väl däcktrycket? Har du haft fler punkteringar eller problem efter det?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#544443 Ja det har fungerat bättre sedan jag pumpade i mer luft i däcken.. men alla dom gamla lagningarna börja släppa med och det hade aldrig behövt bli så om Moheda hade haft annat tryck rekommenderat ifrån första början...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).