Inomgårdsmaskiner

val av betesputs / släntklippare

48 inlägg 29224 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537899 Hej!

har tagit på mig putsning av fröplantage på ca 16 HA med start 2019

jag har en ford 7700 som jag tänker använda, nu gäller det bara att hitta en lämplig betesputs att använda.

jag vill nog gärna köpa en proffsmaskin, inte bonnet/kellfri å allt som finns.

jag har även tänkt köpa en som man kan vika ut bredvid traktorn och vinkla ner i diket då det kan vara användbart vid sidan om detta uppdrag.

den vanliga arbetsbredden verkar vara ca 2,2 meter, och det känns rätt rimligt.

men vilken betesputs / släntklippare skulle ni rekommendera



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: val av betesputs / släntklippare

Palakangas  
#537903 Tar du på dig ett jobb utan att veta vilka maskiner du behöver?

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537907 försöker du svara på frågor utan att ge några svar?

   TS
Avatar Fallback

Re: val av betesputs / släntklippare

holmesö  
#537909 En rotorklippare. Jag putsar ca 60 ha/år. Provade med slagklippare men de går tungt och resultatet blir sämre i takt med att slagorna blir slöa. I ca 15 år har jag kört med en perfect 275 rotorklippare. Det är lätt att slipa knivarna och det enda jag bytt är knivbussningar och remmar. Är det inte för mycket gräs orkar en MF 35 dra den.

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537911 eftersom uppdraget är rätt litet, 16HA så tänkte jag ändå välja en klippare som jag kan använda till dikeskanter osv .
jag hade tänkt köpa en billig variant för "privat" bruk, men iom. detta uppdrag så känner jag att jag kan lägga på en slant och få en proffsmaskin.

förstår att slagklippare går tyngre och det är ju såklart en nackdel.

en bekant har kört detta med en slagklippare monterad rakt bakom traktorn i många år, tror hans var 2,5 meter bred.

men jag vill alltså ha en som går flytta i sidled och även vinkla ner i diket.

så det jag vill ha hjälp med är egentligen val av storlek som passar till traktorn samt vilka märken ni skulle rekommendera.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av betesputs / släntklippare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537914 Kört Agrimasters billigaste(sitter bakom traktor, men de ha många andra modeller) slaghack 2.5m med en bm 650. Vet inte om det hjälper med den har fungerat bra. 3-4 låg brukar gå bra.

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537919 då vet jar ju att effekten räcker med forden som borde vara på 80-90 hästar.

sen är det väl frågan om den blir fär lätt när man skickar ut den åt sidan?

agrimaster, är det kvalitetsmaskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

MF förare  
#537921 Hej! Har en ferri på 2m med knivar istället för slagor som funkar som du vill. Funkat med en 80hk traktor, kört den på 1000varvs uttag å lågt motorvarv. Enda är att den kräver lite mer vaksamhet av föraren än en som hänger bakom hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537923 men det är en stödrulle på ferrin?

knivar ist för slagor?

men orkar den på 1000 rpm uttaget ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537924 den första modellen jag undersökt lite är denna:
https://www.trejon.se/index.php/se/prod ... ti-ta.html

finns det bättre ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

MF förare  
#537926 Sök på ferri på blocket så kommer den upp. Den här stödrulle å går riktigt lätt, går inte å jämföra mot slagor. Tror nog rotorn håller bättre med jämfört med slagor om du kör på sten.. så resonera ja iaf.

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

Camaro1969  
#537932 denna ? https://www.blocket.se/halland/Ferri_ZM ... m?ca=4&w=3

rotorn håller bättre jämfört med slagor? nu hänger jag inte alls med =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

MF förare  
#537933 Exakt en sån. Jo knivarna slår ju undan. Kört en sån trejon med slagor å när de blir lite slitna å gått i nån sten å du fått bytt nån då är de inte lika bra balans i rotorn längre. Haft en liten agrimaster som går rakt bakom traktorn tillsammans med grannarna med knivar å den körde vi 5år innan vi ens vände dem!

Avatar Fallback

Re: val av betesputs / släntklippare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537935
Camaro1969 skrev:då vet jar ju att effekten räcker med forden som borde vara på 80-90 hästar.

sen är det väl frågan om den blir fär lätt när man skickar ut den åt sidan?

agrimaster, är det kvalitetsmaskiner?
Jag har bokstavligen kört över stock och sten utan att den gått sönder;-). Det är inte värsting men helt klart kvalitet för det priset. Har dock inget att jämföra men helt klart nöjd efter 150ha under 10år. Tror de säljs via Närlant.

Användarvisningsbild

Re: val av betesputs / släntklippare

stegmaster  
#537937 Jag kör med en Sovema 185cm med Y slagor och det går hur lett som helst.
Dessa tåler stenkörning ganska bra, men några slager har jag fått byta, annars inga fel med den.
Det enda tråkiga er att det inte går att ha A-ram snabbfäste på den.
Kör med en 75hk valmet på 540E PTO.

Här er en bild av den.

1544450580_dsc00335.jpg


Even lite film då jag kör med den. (finns några trädstumper i marken, så gör att den hopper til lite nu och då.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).