Virkesmätning och Matrisfub

Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

11 inlägg 8345 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Fredrik Reuter  
#43386 Hej,
Tyvärr har jag inte tid precis nu att fördjupa mig i detta, dessutom kanske länken redan finns på forumet, säg till isåfall.

Men iaf:

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 4/sv06.php

Någon som vet något om t ex:
- Fukthalten i veden?
- Omvandlingstal för att få betalt i m3fub?

Vad tycker ni?

Edit: Länken fungerar inte längre, texten i ursprungslänken är nedan.

Ny mätteknik vid export av massaved

Maria Beck-Friis
Här för att stanna. Virket vägs i framtiden, tror Maria Beck-Friis.

Export av timmer och massaved är en ny företeelse i Sverige. Men exportaffärerna med omvärlden är här för att stanna och nu inför Skogssällskapet ny teknik i de svenska hamnarna. Virket ska vägas för att snabba upp betalningen till skogsägarna och minska mätningskostnaderna.

För att de svenska skogsägarna ska få bättre betalt för virket har Skogssällskapet öppnat upp exportkanaler för stora virkesvolymer till bl a Finland. Men då sätts det traditionella svenska affärssystemet för virke på prov.

Normalt görs en betalningsgrundande mätning vid fasta mätstationer på sågverk och industrier. Mätningen sker manuellt med mätkäppar. Men när virkesbåtar lastas i hamnarna rusar kostnaden för mätningen, eftersom det inte handlar om så stora volymer åt gången.
Dyr mätning skapar handelshinder
- Det blir av naturliga skäl alldeles för kostsamt att hålla virkesmätare på plats, berättar Skogssällskapets virkescontroller Maria Beck-Friis. Vid industrierna kostar virkesmätningen ca 3 kronor per kubikmeter, men i hamnarna vill virkesmätningsföreningarna ha 10-50 kronor per kubikmeter, summor som i praktiken skapar handelshinder.

I exporthamnarna inför Skogssällskapet nu istället automatisk mätning av virkesvolymerna i form av vägning. Härnösand och Sölvesborg blir de första hamnarna där vägningsstationerna anpassas till skogsbrukets förutsättningar. Virkesbilarna kör upp på vågen och identifierar ekipaget samt anger virkets ursprung och sortiment. Det hela tar bara 30 sekunder.

- Vi får alla data on-line och eftersom vi använder samma teknik som vid den betalningsgrundande mätningen i Finland kan vi betala skogsägarna mycket snabbare.
Vägning här för att stanna
Och vägning av virke kommer att bli vanligare, tror Maria Beck-Friis:

- Andra branscher som fraktar bulkvaror väger sedan länge sina transporter. När konkurrensen på sikt ökar mellan energisektorn och skogsindustrin kommer veden att betalas efter fiberinnehåll och energitäthet. Då blir det vägning som gäller.

Europa vill ha svenskt biobränsle
Sug efter spån
Sug efter spån. Svenskt biobränsle är eftertraktat. Södra förhandlar med köpare som kan tänka sig fyra gånger bättre betalt.
EU:s miljömål 2020 skapar hunger efter biobränsle. Enligt tidningen ATL förhandlar Södra med utländska köpare som kan betala upp till fyrdubbla priset.

Det är kraftbolag i bland annat Storbritannien och Tyskland som vill blanda in pellets och flis vid koleldning. Inom EU ska 20 procent av energin vara förnybar 2020, och därför måste länder som eldar mycket med kol delvis ställa om råvarubasen.

Stenkol kostar cirka 60 euro, drygt 600 kronor, per megawattimme. Det är tre till fyra gånger mer än vad svenska fjärrvärmeverk betalar för biobränsle från skogen.

I Södras förhandlingar med utländska köpare figurerar dubbelt, tredubbelt och i vissa fall upp till fyrdubbelt det svenska priset, enligt ATL. En av de brittiska kunderna skulle till exempel ensam kunna ta hand om upp emot tio terawattimmar om året, ungefär lika mycket som totalt produceras av grot i Sverige. (ATL)

Bättre dialog om skogsskyddet?
Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket jobbar nu med sina relationer till markägarna. När naturreservat, biotopskyddsområde och naturvårdsavtal ska förhandlas finns en del att lära. Nu ska arbetet följas upp så att man på sikt kan bli bättre i sina markägarkontakter.

- Det är viktigt att markägarna känner att de får en rättvis behandling när myndigheterna vill bevara naturvärden. Det är svårt att göra alla nöjda i alla delar, men det är viktigt att markägarna tycker att processen har fungerat på ett bra sätt. Det vill vi kunna följa upp, säger Bo Lundin, chef för områdesskyddsenheten på Naturvårdsverket.

En årlig enkät till markägare ingår i det nya uppföljningssystemet. En modell har testats med frågor om hur markägare och andra sakägare upplever myndigheternas arbete med formellt skydd. Studien visar på ett viktigt område för uppföljning: Markägarna anser att myndigheterna är på rätt väg men att det fortfarande finns potential att förbättra dialogen och delaktigheten i processen.

Båda myndigheterna arbetar nu för att bli bättre på det. Naturvårdsverket kör projektet Dialog för naturvården, en kompetensutveckling av verkets och länsstyrelsernas personal i dialog, lokal delaktighet och förvaltning samt konfliktlösning. Och Skogsstyrelsen utvecklar markägarkontakten internt inom ramen för myndighetens klassiska rådgivningsverksamhet.

100 miljoner i återväxtbidrag kvar
Nu strömmar bidragsansökningarna in om återplantering efter Gudrun. Men trots ruschen finns fortfarande minst 100 miljoner kronor kvar att söka under de kommande två åren.

Ungefär tre fjärdedelar av pengarna kommer att användas fram till slutdatumet 31 december 2010, visar Skogsstyrelsens prognos. Skogsägarna har nu ansökt om 145 miljoner kronor för plantering av barrträd, motsvarande ca 50 000 hektar. Återplantering med lövträd har inte varit lika eftersökt (se artikeln Lövandelen minskar). Ansökningar om 65 miljoner kronor har kommit in, vilket motsvarar plantering av 3 000 hektar lövskog - målet var 10 000 hektar.

Återväxtstödet gäller bara för stormen Gudrun. Bidraget för plantering med barrträd är 3 000 kronor per hektar. Det stödet kan sökas i efterhand. Lövträdsbidraget kräver stängsel och ligger mellan 10 000 - 30 000 kronor per hektar, men kan inte sökas retroaktivt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46226 Väldigt enkelt att besvara detta,den som har lätt virke blir blåst 8)
Enbart granmassan kan variera 30% i vikt bara inom 300 meters avstånd i växtplats.
Nä inför maskinmätning på det som ska exporteras och låt VMF sitta kvar med alla sina chefer så är väl dom nöjda åtminstone.
Grejerna för maskinmätning har ni ju redan :D

Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Fredrik Reuter  
#318799 Tagit bort två inlägg i tråden som antagligen var handhavandefel i första.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

isteskog  
#318802 Kommer inte åt länken till Skogssällskapet Fredrik! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Fredrik Reuter  
#319040 Hej,
Jag har nu uppdaterat länken. Skogssällskapet hade tagit bort den gamla, men jag lyckades leta upp den (tror jag).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Fredrik Reuter  
#537900 Nu fyller denna tråd tio år - #tb10.

Länken fungerar inte men texten finns i första inlägget ovan.

Vad är din syn på export och vad som hänt under tio år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Blivande snickare  
#537912 Lastade en båt tallmassa till Sverige i förra veckan så från mitt håll sett går den åt rätt håll (båten :mrgreen: )

Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

finskpinne  
#539059 Jo det verkar som att barrmassan kommer tillbaka till sverige nu!! All barrmassa som jag hugger nu är på väg till sverige. Jag håller till runt Vasa i Finland och min uppdragsgivare exporterar all barrmassa till cellulosafabriker i sverige. Är inte länge sedan senaste båten for iväg från hamnen i Vasa. Nästa båt åker om drygt en månad och så är det planerat att fortsätta ett bra tag. Va sysslar ni egentligen med där på sidan av viken!? Har ni semester eller håller skogen på att ta slut!? 😉

Avatar Fallback

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

jannee  
#539061 Vad får ni för barrmassaveden Finland?

Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

Fredrik Reuter  
#539066 Högintressant, tack för att ni rapporterar både Snickarn och Finskpinne!

De som sist får reda på att massaved importeras till Sverige är nog skogsägarna, men det känns samtidigt lite konstigt. Visst, här i Sverige börjar Östrand så sakteliga tugga i sig rejäla mängder. Men Östrand är ju mindre än Äänikoski som väl ligger på en årsproduktion om 1,5 miljoner ton cellulosa? Är det katten på råttan här? Äänikoski tar mycket Ryssvirke och delar av den Finska massaveden går till Sverige?

Vad kan fubpriset bli på den importerade massaveden från Finland, netto? 700 kr/m3fub?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogssällskapet väger massaveden som går till Finland.

finskpinne  
#539086 Äänekoski fabriken producerar väl ca 1,3 milj. ton om året. Den sväljer ungefär 6,5 miljoner kubik på bark barrmassa om året. Min uppdragsgivare exporterar nog till stor del för att inte de stora bolagen ska få monopol på marknaden här vid kusten. Detta gynnar skogsägarna på detta område.

Hugger man massan själv å kör ut den till vägkanten kan man väl få ca 32 euro per m3fpb om man säljer till de stora bolagen. OBS fast kubik PÅ bark.

Har inte koll på vad min uppdragsgivare får för massan i sverige. Båtarna lastas med ca 5000 m3fpb och båtresan är ju relativt kort, så den blir väl inte så dyr. Landsvägstransporten blir under 50 km till hamnen så det går snabbt att köra virket till kajen.

Sedan vet man ju aldrig om det finns nåt export/importstöd som kan utnyttjas också, är ju så jäkla mycket politik inblandat alltid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).