Sågtimmer

Förädling av sågtimmer.

18 inlägg 9290 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537889 Tänkte att det skulle vara intressant för jämförelse av inkomster av timmer.


Senast redigerad av halvproffs mån 10 dec 2018, 11:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Brannäs  
#537890 Vackert! Längtar efter att få sätta igång med mitt "lågbudgetprojekt" med hemgjord Logosol M8- kopia och Stihl 034 AV med 18`` och klyvkedja (lite klent, jag vet det....). Snart åker 70 gamla tallar backen för egen förädling utan att skattmasen behöver att bry sig! Målet är ett par enklare timmerkojor.

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537891 Fint, ca 25 brädor a 5m ggr 5:-/m = 625:- för den stocken?
Plus värdet av bakaveden åxå förstås.

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537894 Blev nåt konstigt med inlägget så nu är det komplett!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537895 Kom ju att tänka på att jag får 300kr för stocken om jag säljer den så inkomsten minskar lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förädling av sågtimmer.

Palakangas  
#537898 Klart bättre än att göra som en annan forumist påstår, såga grova block och tro på stor vinst när de torkat och är svartblåa fulla med sprickor.

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Vardon  
#537904 Det tillkommer ju avskrivning för maskiner etc även försäljningen tar lite tid antar jag.

Om rektanglarna du ritat är 1x4 tror jag spontant du får ut lite mindre , sågspår etc och en del blir vankantade men ger ju ändå bara 60kr/h per 4 bräder.

Men egentligen inga fel i beräkningen.

Det du gör i ditt fall är väl att du tar på dig mer risk. Något som inte är med i kalkylen är maskinkostnader (maskiner, drivning etc). Med risk menar jag tex att du sågar upp ett rejält lager och sen pga faktorer inte får det sålt.

Med lån på maskiner kan det sen bli riktigt tråkigt när man måste rea ut flr att få in pengar.

Nu tror jag inte det kommer hända dig men det brukar alltid behövas en butter nej sägare som lyfter riskerna :-)

Helt klart kan man tjäna mycket mer på egen förädling men det kräver kanske att man är mer försäljare än skogsmänniska.

Du ska inte satsa på annat sortiment med mindre konkurrens än 1x4 ?

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537906 Tror vi tänker på samma person 🙂. I detta exempel gäller det ju även att ha förutsättningarna som traktor med vagn och stark kran och hyvel. Nära till sågen tex. Kanske blir ett minne blott då jag har 3 sågverk i närheten men medelåldern på ägarna är nära 70 år. Tillväxten i min skog är större än vad jag kan förädla själv så sämre timmer tex får industrin ta för jag vill ha så lite problem som möjligt och nöjda kunder som uppskattar kvalite är aldrig fel. En hel del har jag använt själv för löpande behov. Sen har jag alltid gillat att skapa saker så då blir det inte betungande heller att hålla på med det här 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537908
Vardon skrev:Det tillkommer ju avskrivning för maskiner etc även försäljningen tar lite tid antar jag.

Om rektanglarna du ritat är 1x4 tror jag spontant du får ut lite mindre , sågspår etc och en del blir vankantade men ger ju ändå bara 60kr/h per 4 bräder.

Men egentligen inga fel i beräkningen.

Det du gör i ditt fall är väl att du tar på dig mer risk. Något som inte är med i kalkylen är maskinkostnader (maskiner, drivning etc). Med risk menar jag tex att du sågar upp ett rejält lager och sen pga faktorer inte får det sålt.

Med lån på maskiner kan det sen bli riktigt tråkigt när man måste rea ut flr att få in pengar.

Nu tror jag inte det kommer hända dig men det brukar alltid behövas en butter nej sägare som lyfter riskerna :-)

Helt klart kan man tjäna mycket mer på egen förädling men det kräver kanske att man är mer försäljare än skogsmänniska.

Du ska inte satsa på annat sortiment med mindre konkurrens än 1x4 ?


Maskinkostnaden slås ut på betydligt större mängder än en stock och strömkostnaderna är låga så det blir små utgifter i längden och hyveln har hållt bra med bara smärre reparationer. Frugan får även gratis spån till hästarna.
60kr/h per 4 brädor? Hur har du räknat då?
Tror att du får läsa en gång till. Detta är ju en furustock av hög kvalite och det blir antikfoder/sockel a 30kr m av den. Stoppar jag in brädan rätt så tar hyvlingen bort mycket eller ofta allt av en vankant.
Ritningen på stocken är gjord av grov timmerpenna som ska motsvara sågspåret ungefär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Vardon  
#537943
halvproffs skrev:Vi säljer dessa 22*95 antikfoder för billiga 30:- +moms. Det blir 4204:- exkl moms. Total tid för frakt, stabbläggning och hyvling blir ca 2h.
4204:- minus180:- = 4024:- alltså 2000:- h.


Du kanske menar 30 kr / löpmeter i så fall är jag bra på att läsa........ tycker du inte ?

Däremot blir det fel i enheterna in i en beräkning så blir det fel i resultatet

Men då blir det ju ungefär 60 x 5,5 dvs 330 kr (ungefär 1670) per timme istället för 2000 om man antar att som jag trodde du inte får 26 utan tex bara 22. Vilket ju fortfarande är väldigt bra. Jag har aldrig velat påstå något annat. Bara att när jag räknade tyckte jag (vilket jag även skrev, tror) att det kanske blev svårt att få ut det utbytet. Blev det tydligare vad jag menar? Helt enkelt att det slår inte så himla mycket på förtjänsten.

Det är som sagt fortfarande väldans bra betalt.

Sen är bara jag personligen väldigt emot när man inte tar upp en hel del kostnader men samtidigt jämför mot någon som faktiskt gör det. Och även om kostanderna per planka är låg så ska ändå pengarna fram nån gång. Jag bara nämnde ett par saker som jag tyckte inte var med och som faktiskt kan innebära risker.

Men som jag sa, ju mer du kan förädla själv desto mer betalt får man.


Förövrigt tycker jag att 143 m x 30 kr / m = 143 x 30 = 4290 sedan minus dina 180 för frakt = 4 110 (och inte 4024) men jag kanske läser dåligt där med eller missar något

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537945 Du får en ursäkt från mig att jag inte skrev lpm på fodren men jag tror att dom flesta förstod det. Ska försöka vara med när stocken sågas så får vi se resultatet.
Det här är ju inte absolut utan en beräkning. Hyveln har jag haft i 15år och hyvlat ca 30kubik varje år med bara smärre reparationer. Max 3000kr. Inköp ca 60000kr då. Jag kan inte räkna ut vad varje lpm kostar i hyvling. Värdet på hyveln är väl 30000kr med fläkt nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Vardon  
#537947
halvproffs skrev:Du får en ursäkt från mig att jag inte skrev lpm på fodren men jag tror att dom flesta förstod det. Ska försöka vara med när stocken sågas så får vi se resultatet.
Det här är ju inte absolut utan en beräkning. Hyveln har jag haft i 15år och hyvlat ca 30kubik varje år med bara smärre reparationer. Max 3000kr. Inköp ca 60000kr då. Jag kan inte räkna ut vad varje lpm kostar i hyvling. Värdet på hyveln är väl 30000kr med fläkt nu.


Jag borde förstått det med tanke på siffrorna :) men nu måste jag skylla på något för att inte ha fel :-)

Får man det bara sålt så , dock må jag säga att det är billigt med tanke på att byggmax tar 35 kr / m för hyvlad 1x4" och jag betvivlar inte att du har bättre egenskaper på virket.

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

halvproffs  
#537948 Inga problem att få det sålt men det kan ta upp till ett år så det brukar vara tomt i facket till nästa hyvling
Fick en beställning ett år i förväg för två år sedan på 200 lpm 120mm antikfoder för det fanns visst inte att köpa i vanlig trähandel.
Bra när dom planerat så i förväg! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Vardon  
#537950
halvproffs skrev:Inga problem att få det sålt men det kan ta upp till ett år så det brukar vara tomt i facket till nästa hyvling
Fick en beställning ett år i förväg för två år sedan på 200 lpm 120mm antikfoder för det fanns visst inte att köpa i vanlig trähandel.
Bra när dom planerat så i förväg! 👍


Ja men då så :-)

Ja jag vet när vi köpte taklister som skulle vara 120 mm breda så var det inte trivialt att få tag på och mannen med hyveln hade inga stål för det...

Det är bara roligt med folk so förädlar själva, gäller bara att hitta dem. Jag ska se om jag hittar någon som sågar 8 meters stock i närheten...

Användarvisningsbild

Re: Förädling av sågtimmer.

Vedproducent  
#537952 Nu ska jag inte förstöra en fin kalkyl men en fundering bara. En klass 1 stock säger du men alla stockar har ju kvistar inuti. Så min fråga är om du verkligen tror dig klara den kvaliteten på alla brädorna? Kvistfritt dom yttersta brädorna men någonstans börjar ju kvistarna. Kan inte kvalitetskraven på det du tänkt dig sälja men det är en fundering för det ser ju för bra ut :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).