Små skogsmaskiner och övriga maskiner

rotatorn stoppar kranen

9 inlägg 2358 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

rotatorn stoppar kranen

Ahj  
#537804 Hej!

Jag har en Patruuna kran och vagn med hydraulisk förstyrning av kranen. Nu uppför den sig så att när jag svänger rotatorn medsols tar det några sekunder innan rotatorn startar. Samtidigt medan rotatorn står och funderar stoppas ex kransvängen tills rotatorn börjar arbeta. Är det någon som har en idé vad detta kan bero på.



   TS
Avatar Fallback

Re: rotatorn stoppar kranen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537806 Tar väl liten stund för oljan att hitta väg, vad för kapacitet l/min på traktor

Användarvisningsbild

Re: rotatorn stoppar kranen

Ahj  
#537814 Det finns en separat pump på traktorn som blev renoverad för något år sedan. L/min vet jag inte. Men problemet har inte alltid funnits.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rotatorn stoppar kranen

skogsjan695xl  
#537824 Intern läck i rotatorn.

Användarvisningsbild

Re: rotatorn stoppar kranen

Ängagärdet  
#537843 Sätt en strypnippel innan rotator. Ca1mm hål i. Så får du olja över till kranen.

Avatar Fallback

Re: rotatorn stoppar kranen

ulfgustav  
#537848 Man skal undvika att strypa som ängagärdet föreslår det belastar tätningarna. I stället så skall det vara stryp och back ventiler, alltså strypning på framledning och ingen strypning på retur

Användarvisningsbild

Re: rotatorn stoppar kranen

Ängagärdet  
#537858 Ok. Men det sitter orginal på många premium vagnar.

Avatar Fallback

Re: rotatorn stoppar kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537876 Är ngr funktioner el on/off? Om exv gripen är elstyrd så kör den till ändläge, håll knappen och prova rotatorn

Morgan

Användarvisningsbild

Re: rotatorn stoppar kranen

Ahj  
#540933 Tack för svaren. Gripen är elstyrd. Skall se hur den uppe sig nästa gång med ditt förslag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).