tis 17 mar 2009, 19:38#53766
MickeBM skrev:Läckra hundar det där.
Antar att det är en del friserande med den där rasen?
Jodå, ungefär en gång i kvartalet öppnar vi Salong Garaget och plockar fram klippmaskinen och saxen. Benen och huvudet måste göras med sax, resten körs med maskinen.
Så genomlider jag och Ribes en nervpåfrestande 2 timmar, medan han snurrar, snor och vrider sig. Varje gång jag går runt för att komma åt så vänder han sig efter och skall ha lite tröst för att det är sååååå tråååååkigt att bara stå och sitta still. Enda som går lätt är att klippa frambenen, för då står jag på knä framför och då kan han lägga huvudet på min axel. Nå med lock, pock och godis löser det sig till slut.
Sen tar vi Näva, hon står och sitter stilla på bänken som en liten dyster ängel och är klar på lite mer än halva tiden.
Sen är det ju ett helt annat jobb om dom skall klippas för utställning då är det massor av föreskrifter hur långt håret skall vara på olika ställen och det skall göras med sax för att det skall bli jämnt och fint. Men det slipper jag, vi ställer inte ut.
Är egentligen enda nackdelen med rasen, att dom skall klippas, tycker jag, mycket trygga, snälla och trevliga hundar annars.
Fin bilder från er andra två
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)