Skogsvagn (Huggarvagnar)

läck i rotator!

8 inlägg 6161 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

läck i rotator!

jd6210-farmat9  
#53745 Hejsan!
Jag har en FarmaT9 huggarvagn med en FMV 230 kran på där rotatorn har börjat läcka.
Det läcker mellan själva rotatorhuset och den axeltappen som går ner till gripen.
Är det någon som vet om man vågar pilla isär detta samt var man kan få tag på reservdelar?
Det är en Finn-rotator.

Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53761 Klart du vågar pilla sönder den, kanske värr att få ihop igen =))
Googla finn rotor så hittar du nog sprängskiss på den, då är de lättare att dela oxå.

Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

jd6210-farmat9  
#53853 ja jag får försöka med de. kan tänka mig att det kan ramla ut lite smått å gott ur en sån där :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

Gothe  
#53887 Köp en packningssats till rotatorn, finns hos alla som säljer reservdelar till huggarvagnar. I packningssatsen finns en beskrivning hur du skall gå tillväga. Bytte själv packningssats på min finnrotor fr7 och det var inga större problem. Var noggrann med att fila bort grader runt hålet för axeln till gripen, graderna kan lätt skada den nya packningen.

Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

orre  
#53959 Ang.filningen. Slipa efter med en mellan och en fin smärjelduk så det blir "slätt som en barnrumpa"
DVS inget vasst eller ojänmt där packningarna ska gå emot eller pasera vid monteringen.

Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54078
jd6210-farmat9 skrev:ja jag får försöka med de. kan tänka mig att det kan ramla ut lite smått å gott ur en sån där :grin:


Tror inte att det sprutar ut olika delar så länge du inte sliter bort statorringen för då far vingar och fjädrar all värdens väg om du inte har ett bälte som håller dom på plats. Kläm inte oringen mellan statorring och ustator om det finns någon vid montering. Moment dra bultarna vid montering. Prova att dra den runt manuellt efter montering så att inget har kommit fel. Ta det bara lugnt och sansat så går det bra.

Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

jd6210-farmat9  
#54212 ok tack för hjälpen :smile: ska försöka titta på det i helgen som kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: läck i rotator!

BjornL  
#56744 Detta är ju mycket intressant - har en FMV 250 med exakt samma problem. Hur gick reparationen? Var köpte du grejorna? Vad kostade de?

Annars borde det väl inte vara så hutlöst dyrt att montera bort rotatorn och lämna in den till närmaste maskinverkstad?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).