Jakt och Fiske

vargen

1072 inlägg 253108 visningar 67 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#537514 Bergstam och co hade som vanligt bara dumt svammel och fantasier att komma med......
Karln är ju dummare än en trasig sågbock.. 😡

Avatar Fallback

Re: vargen

Avslutat-01  
#537535 https://www.jaktojagare.se/kategorier/v ... -20181206/

om djurskötaren på kolmården

Användarvisningsbild

Re: vargen

Vardon  
#537538
bork skrev:https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/berattar-om-vargdodad-djurskotare-20181206/

om djurskötaren på kolmården


https://sverigesradio.se/avsnitt/1198831

Börjat lyssna nu, återkommer med recension :)

Användarvisningsbild

Re: vargen

Vardon  
#537552 Nu har jag lyssnat igenom dokumentären och såg opinon live igår. Dokumentären var ganska intressant faktiskt och handlar väl egentligen inte så mycket om varg utan mer om händelsen.

De som slår mig är ändå hur många incidenter de haft med anställda och besökare , bland annat en som fick sy 17 stygn. Nu ska man väl inte blanda med djur i fångenskap och djur i det vilda men efter dokuemntären så har jag helt klart en känsla av att vargen är farlig.

Sen anser jag iofs att det är idiotiskt att hålla rovdjur inspärrade och gå in till dem så lite skyll dig själv faktorer, men beteendet.

Från opion live sätter de väl punkten på det att de som bor i området är inte samma människor som vill ha varg. Dessutom visar det sig ju varje gång ett rovdjur eller annat djur för den delen kommer in i större samhällen så ska de skjutas. Jag säger inte att det var fel att skjuta älgstackarn som var inne i partille resucentrum men det är imponerande ibland hur snabbt det går....

Dessutom är det imponerande hur mycket man kan tänka sig döda för att bevara biologisk mångfald, som man brinner för. Som personen som hade fjällkor på skogen och fick ungefär att ta hem dem ja men då tappar vi ju den biten. Kan han lika gärna skaffa högmjölkalde sönderavlade djur som alla andra ungefär. Yay...

Men det är väl ungefär som vanligt, att någonting inte händer är inte ett bevis för att det inte kan hända. Däremot om något händer är det ett bevis för att det kan hända. Och att hoppa från ett flygplan utan fallskärm är inte farligt de första 9 999 m.... Enligt samma princip är vargen ofarlig, eller nått...

Användarvisningsbild

Re: vargen

JörgenO  
#537571
Vardon skrev:
Dessutom är det imponerande hur mycket man kan tänka sig döda för att bevara biologisk mångfald, som man brinner för. Som personen som hade fjällkor på skogen och fick ungefär att ta hem dem ja men då tappar vi ju den biten. Kan han lika gärna skaffa högmjölkalde sönderavlade djur som alla andra ungefär. Yay...



Vad menar du?

Avatar Fallback

Re: vargen

jannee  
#537572 Vardon, du har missat allt det väsentliga.
I Sverige är det skillnad på folk och FÄ.
Folket bor i samhällen och städer medan fäna bor på landsbygden.
Dessa ska då självklart behandlas annorlunda = som de fän de är.
Eftersom man är så imbecill att man bosätter sig mitt ute i spenaten får man sig själv skylla. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: vargen

Vardon  
#537685
JörgenO skrev:
Vardon skrev:
Dessutom är det imponerande hur mycket man kan tänka sig döda för att bevara biologisk mångfald, som man brinner för. Som personen som hade fjällkor på skogen och fick ungefär att ta hem dem ja men då tappar vi ju den biten. Kan han lika gärna skaffa högmjölkalde sönderavlade djur som alla andra ungefär. Yay...



Vad menar du?


Det här som jg tycker man ofta gör, nu ska fisken komma fram, riv dammar utan konsekvenstänk. Ja nu ska vi ha varg men skit i samerna och deras kultur etc eller om jakthundar försvinner det är intressant etc. Tycker ofta det är så tyvärr

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#537810 Jan Bergstam sitter i en lägenhet mitt i en stad, precis som större delen av vargkramarna.
Vad har dom för glädje av vargen, kommer det in en varg i Karlstad så att Bergstam kan gå ut på sin balkong och titta ner på den så dröjer det inte länge förrän vargen avlivas.

Måste finnas gott om hus på landet så att Bergstam kan flytta ut i skogen och få ha sina grå "vänner" springandes runt knuten, men det är han förmodligen inte karl till.

Användarvisningsbild

Re: vargen

JensSkoog  
#539396 Duktiga älgar ni har i Sverige :d :d
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ept-av-elg :-bd

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539400 Bättre varg tar älg än tvärt om!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#539402 Viken fantastisk älg ^:)^ 🤗 🤗 🤗 :-bd

Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#539406 Jo tallen, nog är älg godare än varg allt.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539421
tallen100 skrev:Viken fantastisk älg ^:)^ 🤗 🤗 🤗 :-bd


Säkert mycket begiven på tallen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

halvproffs  
#541076 Häromkvällen sprang vargar bara några hundra meter från där jag bor. Ls har konstaterat spåren idag som varg. Snart varg överallt trots att den minskar i antal. Konstigt.

Användarvisningsbild

Re: vargen

T Landström  
#541098
halvproffs skrev:Häromkvällen sprang vargar bara några hundra meter från där jag bor. Ls har konstaterat spåren idag som varg. Snart varg överallt trots att den minskar i antal. Konstigt.
Visst är det konstigt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).