Verkstan

Ny liten svets, vilken modell är bäst?

23 inlägg 40158 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Bax  
#537397 Enligt vad jag hört: har den plastkaross- nej. Har den plåtkaross- ja.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#537401 tror det var plåtkaross med plastgavlar...

jag velade ett tag, fick den sen för 2000 så jag slog till, får hoppas den fungerar och man blir nöjd=)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Palakangas  
#537405 "Svetsa mot jordningen för i h####e" skrek svetsoraklet till mig. Jag fattade inte riktigt men han hade rätt. Han var dock professionell.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#537409 mot jordningen?

alltså det spelar roll vart jordklämman sitter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Palakangas  
#537411 För bästa resultat skall vi svetsa mot jordklamman. Inte ifrån. Han var ett levande lexikon om allt som hade med svetsning att göra. Men faran med tobaksrökning ignorerade han, tyvärr..

Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

JoTh  
#537498
Palakangas skrev:För bästa resultat skall vi svetsa mot jordklamman. Inte ifrån. Han var ett levande lexikon om allt som hade med svetsning att göra. Men faran med tobaksrökning ignorerade han, tyvärr..


:-bd
Livet är troligen för kort för att hinna med begå alla misstag själv!?
Då är det bra att lära av andra, men man behöver inte ta efter allt!
Var han inte lika noga med röken som med svetsresultatet, så använde han säkert inte svetsutsug i så stor omfattning heller.
Det går ju inte att göra allt rätt alla gånger.

En annan aspekt kring jordning likt ovanstående som är värt att nämna, är att alltid jorda så nära där man svetsar, utan att överdriva.
Likväl som att jorda i den del man ämnar svetsa i, och INTE genom axlar, bussningar och lager på tex en kran eller ram.
Det är igentligen en oskriven lag om du skulle kolla med ett levande lexikon likt ditt, men som många inte tänker på direkt i början.

Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

haltegarden  
#537506 Har sedan början av 90-talet en kempi 220, 16 amp tre fas.
Fungerar kanon, har svetsat allt mellan 1,6 till 4 mm, i järn och rostfritt.
Ligger en på blocket för 3500 kr, ser ut att vara i ålder med min, har för mig jag gav över 10 000 när jag köpte den.
Har även en migatronic 273 sen tre - fyra år sedan, har dock aldrig blivet lika bra kompis med den

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#539763 Vart en caddy 140, den fungerar bra det lilla jag testat, hoppas den funkar bra när det blir lite med jobb med den[emoji108]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).