Motorsåg och handhållet

Elstart för motorsågar

37 inlägg 9873 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

totte  
#537365
Mange skrev:3-10E med, Totte.
Kärrabol har nog en som startar o går.


Jo den hade Johan redan nämnt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

totte  
#537366
dhaglund skrev:Om man nu ska ha en elmotor att dra igång sågen med kan man väl lika gärna rationalisera bort både vevhus, cylinder, bensintank, förgasare, luftfilter och ljuddämpare, och helt enkelt köra sågen på el! Batteridrivna sågar borde kunna göra mer och mer nytta i skogen. De har ju stora fördelar, men även nackdelar förstås.


Jo det är ju på gång, men än så länge är batteritekniken inte tillräckligt bra för att bygga en vettig såg som klarar uthålligt och/eller tyngre proffsjobb.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

dhaglund  
#537369
totte skrev:
dhaglund skrev:Om man nu ska ha en elmotor att dra igång sågen med kan man väl lika gärna rationalisera bort både vevhus, cylinder, bensintank, förgasare, luftfilter och ljuddämpare, och helt enkelt köra sågen på el! Batteridrivna sågar borde kunna göra mer och mer nytta i skogen. De har ju stora fördelar, men även nackdelar förstås.


Jo det är ju på gång, men än så länge är batteritekniken inte tillräckligt bra för att bygga en vettig såg som klarar uthålligt och/eller tyngre proffsjobb.
Ja, jag kommer nog inte att byta ut min Stihl 066 till solosågen mot en batterisåg i närtid. [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

johan eriksson  
#537393 Till en solosåg hade jag nog valt 3-fas elmotor. Går åt mycket soppa, jag kör med Stihl 076.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537453


Enkel modifikation, kanske nåt att klura på

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537533 Känns inte rätt o ha vevaxel roterande utanför kåpan. Att såga luft o filma funkar det mesta till, men tror inte detta är nån hållbar lösning.
Finns nog lämpligare

Avatar Fallback

Re: Elstart för motorsågar

tallen100  
#537573 Begriper inte riktigt att elstart ska vara så märkvärdigt, en frisk såg startar på fyra fem ryck kall, ett ryck när den är varmkörd.
Är sågen svårstartad gör då en service istället, det behövs :wink:

Ska man hålla på att dra med tex skruvdragare o.s.v för att starta sågen, då har man förbrukat mer energi än det tar att rycka i snöret. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Delsbo  
#537587 Jag behöver inte elstart (ännu) men har haft äldre med mig i skogen, dom har stora problem med att dra igång sågen pga som någon annan också sa "rätta knycket". Problemet ligger inte i om sågen är lättstartad för oss som har "unga friska armar". Prova att starta våra lättstartad sågar om du drar/rycker med halva farten så får du en susning om i vad problemet ligger

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstart för motorsågar

tallen100  
#537595 Frågan är om man ska vara i skogen och såga med en såg om man inte orkar dra igång den.

Finns såklart undantag, men det är ju oftast inte bara armarna som inte är lika starka som förr, rörlighet, balans, orkar dom hålla emot ett eventuellt kast. m.m.

Det finns mindre småsågar som är lättryckta, som troligen är lämpligare.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537601 Jag tänker mig att elstarten skulle man använda vid första start efter den hunnit bli kall, en riktigt kall motorsåg eller röjare
känns det ju som att man ska riva av snöret på även om man förstås drar försiktigt några ggr innan själva startförsöket.
En varm såg behöver man ju knappt dra så startar den, samma med röjsåg, den startar man ju hängande i selen bakom ryggen.
Men på rätt ställe och tillfälle så kan nog en hjälpstart vara värd att släpa ut i skogen.
Möjligen skulle en kickstart vara intressantare?

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Delsbo  
#537613 Anledningen att jag kom in på tanken med elstart just nu är att jag klantade till det på jobbet för ca 3 månader sedan och fick en höger axel som inte vill som jag vill för tillfället. Har nästan slitit av senan som sitter ovanpå axeln och sitter endast fast i de yttre delarna. Har slitit mitt hår vid kontakt med svenska vårdcentraler och har idag efter ca 3 månader fått prata med en Riktig läkare på ortopeden i Hudik. Risk att jag åkt på "frusen skuldra" också pga den tid som löpt sedan incidenten. Läkaren påpekar att de pratat med vårdcentralerna vid flera tillfällen att det är av yttersta vikt att man kommer in till röntgen och ultraljuds undersökning SNARAST och att patienterna inte skickas runt i sjukgymnast karuseller. För mig är det skiktröntgen inom 1-2 veckor och sedan en trolig operation för att sy fast senan igen. Han vill egentligen inte operera med frusen skuldra som alltid enligt honom blir bra men det tar normalt 6-12 månader. Och en senoperation skall göras så snart som möjligt. Så han säger att han operera om jag själv vill och att han gjort det tidigare med bra resultat.
Så, OM jag inte skulle opereras så skulle allt bli bättre men inte för att den skadade senan (som inte återbildas) blir bättre utan för att senorna på framsidan och baksidan av axeln tar större belastning men aldrig kommer att ge full styrka i armen igen.
Så, jag gjorde klart för honom att jag gör vad som krävs för att återfå full styrka. Jag har (förhoppningsvis) ytterligare ca 15år som aktiv i skogen under kommande vintrar och funderar mycket över vad som kan bli konsekvensens av det inträffade. Ursäkta att jag ömkar mig, men vill att ni som läser detta och råkar ut för nått liknande kräver röntgen och ultraljuds SNARAST och att en Riktig läkare utvärderar resultatet och inte läkaren på hälsocentralen som tänkte skicka mig en runda ytterligare hos sjukgymnasten När Jag satte ner foten och krävde remiss till ortopeden.
Mitt i hela skiten dök elstart på motorsågen upp och jag lovar er som tycker att personer som inte orkar rycka igång en motorsåg inte har i skogen att göra utan borde hålla sig därifrån, har fruktansvärt fel. Skogen är för mig det vettigaste och mest stimulerande både för kropp och huvud som vintrarna innefattar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstart för motorsågar

Palakangas  
#537617 Jag slet av rotator cuff för fem år sedan. Då kunde jag inte lyfta underarmen. Blev snabbt diagnoserad och opererad på Hudiksvalls sjukhus. Ett ankare skruvade fast i ben och senan i det.så det är kanske "bäst" att göra illa sig ordentligt. Riktig otur har du i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Delsbo  
#537619 Supra Spinatus hade fått riktigt på käften också
för min del. En annan sak, som var nytt för mig var att du aldrig kan få "frusen skuldra" två gånger på samma sida med du kan få det i den andra !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537624 Stihl har ju en som man drar några gånger lätt för att ladda en fjäder som sen startar sågen. Min granne har en sådan och är nöjd.
Jag har en McCulloch med elstation på musét

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537625
kärrabol skrev:Stihl har ju en som man drar några gånger lätt för att ladda en fjäder som sen startar sågen. Min granne har en sådan och är nöjd.
Jag har en McCulloch med elstart på musét

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).