Skogsmiljö och Trädlära

Skogen kan göra sitt eget regn?

3 inlägg 1725 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen kan göra sitt eget regn?

Torbjörn Johnsen  
#537391 Enligt finska nyhetskanalen Yle.fi kommer finska forskare under nästa år att presentera mycket intressanta forskningsrön. De går i korthet ut på att skogen genom sin avdunstning skapar sina egna "moln" och sitt eget regn.

Professor Kulmala (vid matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet, SFO anm) använder skogens doft som konkret exempel i sitt forskningsprojekt.
- Skogarna fungerar som kolsänkor och kolväte uppstår här. Det kan du känna av då du promenerar i tallskogen och känner av doften av skog en varm somrig eftermiddag.

Via de kemiska reaktioner som sker uppstår aerosolpartiklar i atmosfären och de kan producera "molndroppar", som Kulmala kallar dem. Senare kommer fukten ner i form av regn.

- Så skogarna kan producera sina egna moln och sina egna regn, förtydligar han.
Kulmala fördjupar resonemanget ytterligare:

Skogarna själva suger ju upp fukt ur marken och avdunstar fukt likväl. Förutom att skogarna binder kol, så avdunstar de vatten och småpartiklar. Den här processen leder till molnbildning och när de blir tillräckligt "tunga" så regnar det.

Vad har då det här händelseförloppet att göra med uppvärmningen eller klimatförändringen?

- Ju fler moln det finns, desto mer reflekteras solljuset tillbaka till rymden med svalkande effekt som följd.

De uppvärmande faktorerna är växthusgaser och de svalkande faktorerna består av tidigare nämnda småpartiklar, moln och deras förmåga att reflektera solljus.



Läs hela artikeln på (svenskspråkiga) Yle.fi här



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogen kan göra sitt eget regn?

Palakangas  
#537417 Att en skogsbrand kan bilda ett eget vädersystem, det har jag själv sett. Men ovannämnda är nytt. För mig.

Avatar Fallback

Re: Skogen kan göra sitt eget regn?

JoTh  
#537511 Mycket intressant att följa utvecklingen på detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).