Värmland (S)

Barkborreangrepp i Värmland 2018

11 inlägg 3612 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborreangrepp i Värmland 2018

fastfälld  
#537248 Hallå alla värmlänningar.
Hur ser det ut med barkborreangrepp efter den svala blöta våren/sommaren/hösten hos er? :wink: På min fastighet i södra värmland (Tveta Säffle) har jag fått små lokala angrepp, ca 50-60 träd på 100 ha ca som behöver nödhuggas... Har värmland skonats bättre än länen söder om oss? Eller vad har era inventeringar av er skogsmark visat?



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537252 Ingenting uppseendeväckande så här långt. Men är nog bra att vara förberedd nästa år när träden redan är torkstressade och insekterna har haft det gynnsamt.

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

halvproffs  
#537256
fastfälld skrev:Hallå alla värmlänningar.
Hur ser det ut med barkborreangrepp efter den svala blöta våren/sommaren/hösten hos er? :wink: På min fastighet i södra värmland (Tveta Säffle) har jag fått små lokala angrepp, ca 50-60 träd på 100 ha ca som behöver nödhuggas... Har värmland skonats bättre än länen söder om oss? Eller vad har era inventeringar av er skogsmark visat?


Har du haft en blöt sval sommar och höst?
Tycker det slagits värmerekord i hela Sverige i år.

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

Fredrik Reuter  
#537258 De (få) gånger jag fått drönarhärket att fungera så har en bieffekt blivit att man kan kunnat se barkborreangrepp på granskog.
Det är nog som Skogsola skriver men även om det inte är katastrof så är det viktigt att inventera och åtgärda. Annars är risken överhängande att det smäller till nästa år (tror jag).

Avatar Fallback

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537354 Är lämpligt att vara noggrann med att ta rätt på även enstaka färska vindfällen. Redan döda granar däremot som står kvar nu kan lika gärna vara.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

Eremiten 74  
#537357 Jag bor i västra Värmland. Min uppskattning är att det är ca 1m3fub per hektar i genomsnitt som är angripen på skog som är 50 år eller äldre på min fastighet.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

fastfälld  
#537385
halvproffs skrev:
fastfälld skrev:Hallå alla värmlänningar.
Hur ser det ut med barkborreangrepp efter den svala blöta våren/sommaren/hösten hos er? :wink: På min fastighet i södra värmland (Tveta Säffle) har jag fått små lokala angrepp, ca 50-60 träd på 100 ha ca som behöver nödhuggas... Har värmland skonats bättre än länen söder om oss? Eller vad har era inventeringar av er skogsmark visat?


Har du haft en blöt sval sommar och höst?
Tycker det slagits värmerekord i hela Sverige i år.


Var ironisk när jag skrev det.......hade ju tom en skämtsam ironisk emoji efter det :wink: Värre vår/sommar och höst har jag aldrig upplevt under mina år ... Måtte nästa år bli bättre annars är den fullbordade katastrofen ett faktum för både lantbruket och skogsbruket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

halvproffs  
#537395 Ok. Såg inte emojin. Här var det den kallaste våren på länge. I början av april var det fortfarande mycket snö kvar och sista april vid brasan var det svinkallt med nordliga vindar.

Avatar Fallback

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

80-90  
#537423 V Värmland !! Har fått mycket torrgran ja !!!

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537475 En del torrt, men inte katastrofalt (än) :???: Arvikas norra förorter

Användarvisningsbild

Re: Barkborreangrepp i Värmland 2018

skogsjan695xl  
#537500
The Boxer skrev:En del torrt, men inte katastrofalt (än) :???: Arvikas norra förorter
Förort till Arvika???
Det är ju Gunnarskog som är city [emoji41][emoji848]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).