Skogsmiljö och Trädlära

Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

66 inlägg 16109 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#536949 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

halvproffs  
#537253 Svårt för mig att öka tillväxten tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#537281 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:30, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

isteskog  
#537282 Det är som proffset säger: på vissa ställen är det nästan omöjligt att få upp ny skog pga viltet och bara några hundra meter bort så är problemen mindre.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#537284 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

halvproffs  
#537286 Det är markberett och planterat 50/50 tall o gran i fjol vår. Finns hur mycket sly som helst i området men det är bara tallplant som är fejade.
2.2 ha 5000plant.plus lite självföryngring.
Enormt med rönnuppslag som älgen betar.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#537292 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

jannee  
#537293 Det är sådant man får räkna med när man ska ha så gott om rådjur och älg, skyll på jägarkåren och deras lobbyister. :!:

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

halvproffs  
#537297
jannee skrev:Det är sådant man får räkna med när man ska ha så gott om rådjur och älg, skyll på jägarkåren och deras lobbyister. :!:


Vi har ingen stor älgstam här. Rådjurstammen kunde vara lite lägre dock.
Just detta område har alltd varit en dragningskraft på klövviltet. Verkar vara rena gourmetrestaurangen här. Finns det bara 2 älgar kvar så står dom nog här tyvärr. Vi ska följa detta område och fota med jämna mellanrum och se hur det blir.

Rv56 går alldeles intill så det blir tyvärr även en hel del viltolyckor dock som tur är har det aldrig blivit personskador som tur är.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#537315 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

jannee  
#537323 Här runt där jag bor är det dåligt med både älg och rådjur, i alla fall enligt jägarna. Ändå ser jag DAGLIGEN rådjur när jag till skogs far och det räcker med att jag fäller en asp, åker hem äter middag så har älgen (älgarna) varit framme och skalat av bark på aspen.
Trots användning av Trico betas en hel del plantor och tall är bara att glömma, eken skalas, o.s.v.
Grisen kuperar visserligen marken men rådjur och älg är de stora marodörerna.
Och till råga på allt, dyker det upp en räv eller ett lodjur lägger jägarna ned all energi på att ta bort dessa.
Kanske inte utrota men ned med viltbestånden till hur det var på 40 och 50 talen så kanske vi återigen kan få upp bestånd av rätt skog på rätt plats och inte som nu dåliga granbestånd på tallmark.
Det verkar dessutom som dessa förädlade plantor (gran) är mer viltbenägna än självföryngringar.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Brozzlaren  
#537340 Ja Jannee, jakten måste fungera. Rådjuren måste du ha koll på, en dominerande bock på ett tiohektars hygge i rätt ålder drar till sig getter och småbockar. Dom ställer till det ordentligt om dom får härja fritt. Du får helt enkelt börja jaga själv.
Mvh Börje.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

jannee  
#537342 Snart 71 årig gube :?:
M.a.o min tid är förbi för dylika äventyrligheter.
Är visserligen ägare till en Husqvarna (hagel), endast jagat änder (i min ungdom) förutom tvåbenta hårhöns, vilka jag nedlagt utan Husqvarnan :grin:

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Brozzlaren  
#537346 Ja tvåbenta hårhöns med en välutvecklad akterspegel går alltid först.
En duktig lockjägare på augustijakten är vad du behöver, för det är onödigt att må dåligt av betesskador. Foderodlaren har många bra idéer, väl värda att prova men som sagt jakten måste fungera. Mer än två akterspeglar som studsar på hygget kan inte accepteras.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#537359 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:31, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).