Traktorer och processorer

John Deere 3040

4 inlägg 4720 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere 3040

Tandenberg  
#537226 Hej!
Jag undrar om någon kunnig när det gäller en John Deere 3040 83:a vet om 6000 tim är mycket. Vad kan vara lurt? Vad kostar en motorrenovering av denna modell.
Och vid vilket timantal kan detta bli aktuellt?
Tacksam för svar!
Mvh Jörgen



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: John Deere 3040

källshult  
#537230 Jag har renoverat en 3640 den var skuren i ramlagerna så jag fick byta block vevaxel och kamaxel den hade gått ca 8000 timmar. Varför den Hade skurit var pga bristande underhåll oljepumpen var väldigt sliten så den hade nog dåligt olje tryck. Det är lätt att få tag i delar till dom. Kolla på olssons i ellös där kostar motorsats 6400 till en 3040. Jag beställde från bröderna fricke och dom tar delar utomlands

Användarvisningsbild

Re: John Deere 3040

Fredi  
#537301 Jag har en 3140 årsmodell - 81, körd drygt 10000 timmar och visar inga större tecken på att motorn skulle ha nåt fel. Ett typfel som dessa har ganska ofta om dom är mera körda är att det blir axialglapp i växellådans huvudaxel. En distansbricka går sönder och då händer detta. Visar sig så att 2 ans växel börjar hoppa ut ibland. Om växelspaken rör sig framåt och bakåt när man pumpar på gasen vid körning så är det glapp där. Min reparerade jag vid ca 9000 timmar och då hade den haft symtom en tid redan. Annars en stark och enkel traktor tycker jag. Några spridare samt lyftcylindern till hydraulen är allt som gått sönder på 10000 timmar på min förutom växellådan. Spåret där den söndriga brickan var svarvades bredare och tjockare bricka installerades så nu borde den hålla förevigt?

Användarvisningsbild

Re: John Deere 3040

Tandenberg  
#537302 Tack för svaren!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).