Traktorer och processorer

Mest prisvärda traktorn runt 125hk

43 inlägg 20158 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#520905 Jo jag har bra med luft i däcken, sen jag kör med den i skogen, sen har jag inga vikter på bakhjulen.
Har dessutan bare testat detta 1 gång, och det var som sagt med lastare och helt utan redskap bak, på asfaltväg. (det hadde dessutan varit några asfalteringar på tvärs av vägbanen på grunn av grävningsarbete, så det kan ha spelat en roll, det blir ju lite hump av sådant, så det kan ha startat gyppande)
Då gyppade den i några km/t precis under 40km/t, men både under och över dette gick den fint. (så jag fick släppa lite på gassen eller gassa mer, då gick den normalt igen,).
Hadde jag haft et redskap eller släp bak, så tror jag inte detta vore nåt problem als.
Nu gör inte min 665s (som motsvarer A serien) mer enn ca 37km/t, men denna har ju framhjulen långt framme (motsvarandet 6400`n som har framhjulen nästan mitt under motoren), men har aldrig upplevt nåt likn, med denna.
Du kanske har bakhjulsvikter på din???
Men hur som helst så er det nog ingen höjdare med en sådan bakdragen framaxel vid just transport, men annars er det ju kanon med den korta hjulbasen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520988


Ska man kolla på den här storleken och inte räds lite äldre maskiner så
är man ju tvungen att kolla in New Hollands Bi-Directional TV140 eller TV6070
Helt fantastisk maskin ser det ut som.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520989


Svensk film

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#521049 Ja det er inte ofta jag och slurfi har samma åsikter om traktorer, men denna modellen gillar even jag skarpt.
Skulle vore utroligt interesannt och provat en i verkligheten.
Den har ju lastaren i den "riktiga" enden på traktoren, var traktoren tål mest stryk och var man ser hva man håller på med.
Måste vara priset som gör den vansinnig dyr eller nåt, för det konseptet med midjestyring, full kjörbarhet båda riktningar, och lastaren bak vore ju optimalt.
Er ju så en traktoren skulle vore enligt mig, men gissar altså att den blir rejält dyr, typ som valtras xm modeller som håller ett vansinnigt högt andrahåndsvärdet.
Fått bytt bort den stora plasttanken som sitter lågt på sidan och lite plåt under, så vore det säkert en kanon traktor i skogen med, men tror den skulle funka bra til nästan alt övrigt arbete ochså.
Men som sagt så er det nog priset som er hakan här, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#522897 Hur ser ergonomin ut mellan märken då. Placering av reglage m.m. vissa har exempelvis växelspakarna lite väl långt fram så man måste böja sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#537201 @Slurfi brukar ju alltid lovord blått i alla former. 😉
Vad skulle du seriöst rekommendera runt 125hk för runt 200 000kr? Och där det finns plats för att snurra stolen, vändskiva kan man ordna själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

80-90  
#537206 Valmet 6800

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#537212 Den är inte dum, men jag personligen är inställd på en 8050 eller 8150. Har kommit fram till att för oss blir en 6000serie troligen lite i minsta laget. Man är ju van vid en traktor som utan extra vikter väger 2700kg över framaxeln, 6800 väger bara drygt 1800kg. 8000serie med frontvikter blir nog fint, och så kan dessa plockas av när vikten inte behövs. Och fortfarande mindre vändcirkel än Mercorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537216


Där ser man att hytten på en New Holland TM 135 verkar hyfsat rymlig men vänster innerskärm
måste man byta ut mot en platt vägg och bakrutan lär behöva en bakrutekil eller helst förstås
att man kapar upp det hela och flyttar bak 15 cm och samtidigt planar ut golvet genom att
flytta hydrauluttag osv som är därunder, på andra filmen hinner man se att det verkar helt möjligt.
TM 135 fanns ju med SuperSteer och det vore ju en fröjd i skogen antar jag.

Här finns en på Blocket för 189K med flera bilder som ser lovande ut.
https://www.blocket.se/kalmar/New_Holla ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#537236 När det står "Timmar: okända ( mätaren står på ca 3000)" Blir man ändå lite tveksam. Kan ju gått 5000h eller 15000h.

Hur ser det ut med växellådor på dessa över lag? Såg inga "vanliga" spakar. Full Powershift? Kopplingsfri fram/back?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

fastfälld  
#537242
JohannesG skrev:Gör man en sökning på Mascus i sverige med maxpris 250tkr och effektspann mellan 110-130hk kommer ganska få valmet/valtra upp. Däremot är det desto fler MF och NH, Kan ju vara en ren tillfällighet också.

Denna till exempel 120hk, under 3000h, 179 000kr + moms. Vad är felet? Eller är det bara skeva priser mellan märken?
https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... gujjg.html
1533621666_screenshot_2018-08-07_massey_ferguson_-6180_kumla_pris_179_000_kr,_tillverkningsar_1997_-_traktorer.png


Ja är väl det vanliga med 6100 serien, att den inte vet att om den ska gå framåt eller bakåt ... När man använder den kopplingsfria fram och backen.... Vissa funkar felfritt men många krånglar det på.... Uppstod tidigt på många traktorer redan innan de ens gått 500 timmar. Vidare krånglade ju den elektriska ikopplingen av kraftuttaget och inställning av 3 punkten på många av dem. Kanonserie när elektronikgudarna är på din sida... men rena djävulen när de inte är det :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#537263 Det var ju intressant information. Sådan gillas. Är det datorn som strular eller givare m.m.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

fastfälld  
#537267 Överlag var det väl mest givare som strulade, fanns väl en anledning till att fergusons enklare 300-serie sålde mer än de mindre modellerna i 6100 serien på tiden det begav sig, många tvekade inför elektroniken och med fergusons 3000 serie electronic i bakhuvudet var väl det kanske med rätta. Googla så ser du diverse saker som krånglat i dynashiftlådan, brunna säkringsboxar, givare mm. och måndagsexen fanns ju https://www.atl.nu/teknik/mandagsexet-spokade-i-12-ar/ en stackare som råkade ut för ett riktigt måndagsex...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).