Föryngring

Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på skog

9 inlägg 3075 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på skog

Fredrik Reuter  
#536938 En Finsk-Kinesisk studie som släpptes idag visar på att klimatförändringarna, och då ett varmare klimat, paradoxalt nog kan komma att skapa en ökad risk för frostskador på skog. Anledningen ska vara att klimatförändringarna kan starta varje års växtsäsong tidigare men då ökar risken för backslag i vädret, alltså att det först blir varmt tidigare på våren och sedan kommer en köldknäpp, och då när träd har påbörjat årets växtlighet.

27 trädarter har studerats och forskarna har använt temperaturdata från 1951 och studerat dessa trädslag i främst de centrala delarna av Europa. Men det står samtidigt i rapporten att studien avser de boreala och tempererade zonerna i Europa.

Om jag tolkar forskarna rätt i rapporten så ökar risken nära kust eller sjö och generellt i låglänt terräng. På högland är inte fenomenet så påtagligt då klimatförändringarna är starkare ju högre marken ligger. Om jag förstått det rätt.

Bild


Är det någon som vill plöja rapporten och ev rätta mig ovan så finns den här: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/gcb.14479

Vad tror du annars om resultatet från studien, är det något du skriver under på?

Stämmer det så blir det ju skapligt paradoxalt i det faktum att vi kan få längre växtsäsong, större träd, men bara de som överlever frosten...



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

halvproffs  
#536943 1993 var det tidigt varmt på våren. Hade satt ca 800 granplant på ett litet hygge ett antal år tidigare och runt den 10 maj kom ett bakslag med -10 i två dygn och granarna som var i sommar skrud dog nästan alla trots att dem var 2-3m höga.
Kan ju vara så risken blir med förändringarna i vädret.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

Älgfoderodlare  
#536945 Ytterligare en anledning till att se över proveniens samt art för det framtida skogsbruket. Vi har ju haft ett antal sådana perioder med tidig start på våren men att det kommit några dagar med kyla ner mot -10 - -12 sent i Maj. Det verkar ju inte ha påverkat mina ungträd. Så man får väl vara glad för att man bor där man bor ! Just därför blir det ju ännu mer spännande att se hur mina nya arter utvecklar sig. Hellre att de växer långsammare än inte alls ! Och är vi nu mitt i en sådan fas under utveckling vad gäller klimatet. Då känns det ganska bra att redan ha påbörjat en förändring som kan motstå dess effekter !

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536961 Intressant och en referens visar på flera faktorer som kan medverka till att högre liggande områden får en ökad uppvärmning och därmed minskad risk för frost. Klart är i alla fall att ju snabbare snön försvinner desto tidigare värms marken upp och kan därmed fungera som en värmebuffert. Men mycket annat spelar också in som vattenutbytet med atmosfären och fallvindar i sluttande terräng.
Senast redigerad av lfq mån 03 dec 2018, 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

stegmaster  
#536963 Hmm , detta låt konstig, då jag senast i helgen såg en klima dokumentar på tv med en känd skådespelare (som jag inte minns navnet på just nu), var konklusjonen var att golfströmmen inte er i balans, så paradoksalt nog så kommer det bli kaldare i Europa framöver och värmare i resten av världen,
Det er ju golfströmmen som gör att vi har et såpass lungt klima her i norden, blir det trassel med denna strömmen får vi likare klima som Alaska, om jag fattat rett.

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

r93  
#536974 Det du säger stegmaster var precis vad al Gore menade i ”en obekväm sanning” från 2006, tydligen så var det fel??
”miljöhysterin” började strax efter det.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

Fredrik Reuter  
#536976 Ja, det verkar ju inte stämma enligt Karta - Klimatet framöver, varmare och blött, även hos dig? heller men jag har hört samma om golfströmmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

svampbob  
#537111 Jag tycker det är svårt att hitta vettig info om ev klimatförändringar. Det känns som att det är väldigt ont om vetenskapliga belägg och de som hörs mest i debatten har oftast väldigt låg anknytning till forskningen t.ex. som ovan där en skådespelare uttalar sig.

Jag googlade lite och hittade detta i Forskning och Framsteg. Där framgår att våra klimatmodeller inte kan förklara tidigare klimatförändringar t.ex. varför vikingarna kunde bedriva jordbruk på Grönland och odla vete lång upp i Norge.


Mycket kvarstår emellertid att utforska. Den största frågan är kanske mekanismerna bakom den medeltida värmeperioden. Klimatmodeller som försöker simulera det medeltida klimatet utifrån de relativt väl kända förändringarna i solaktivitet, vulkanaktivitet och jordaxelns lutning lyckas inte till fullo efterlikna de varma förhållandena. Kulmen på den simulerade uppvärmningen sker dessutom ungefär hundra år ”för sent”. Detta faktum – tillsammans med att klimatmodellerna inte heller fullt ut fångar upp andra varma klimatperioder längre tillbaka i tiden – är ett framväxande forskningsområde.

Så länge som klimatmodellerna inte tycks kunna återskapa gångna tiders klimat, är det osäkert om de pålitligt kan förutspå framtidens. Om vi bättre kan förstå klimatet för tusen år sedan, finns det en chans för att vi bättre kan förstå klimatet i dag – och i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna ger ökad risk för frostskador på sk

jannee  
#537145 Taget från Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/10-fra ... at-stalla/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).