Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen

56 inlägg 56365 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535525
1543165372_nov2018vandplan.jpg

Nå inte kunde jag hålla mig, jag körde ut på myren och den höll bra!
Så jag flyttade bort lite ris och skräp på en yta ca 45m X 30m och körde fram
och tibax på vägen dit med dubbel bredd.
Så nu får det frysa och jag tänkte åka dit med atvn och mangla lite gräs & mossa
för ytterligare fryseffekt, så kan jag komma dit med traktorn asap och finlira lite
med skopa och schaktblad.
Vägen på hårdmark är snart helt genomgången och där kan man köra med personbil.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536134
1543436202_nov2018stubbea.jpg
1543436202_nov2018stubbeb.jpg
1543436202_nov2018stubbec.jpg
1543436202_nov2018stubbed.jpg


Den där stubben man stör sig lite på som kan ställa till det längs vintervägen
när man plogar senare, undras om den är svår att ta bort nu när det frusit lite?
Nånä.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

totte  
#536165 Det där med grävmaskin gör att man nån gång då och då får känna sig rejält stark.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536174
totte skrev:Det där med grävmaskin gör att man nån gång då och då får känna sig rejält stark.

Jo, det är som ett exoskelett med massor av kraft.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

källefall8  
#536335 Det är inte utan att man sitter där med litet fånigt leende på läpparna när en stor stubbe ger upp med ett brak samtidigt som man välter över den, känns som en seger på nåt vis[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#536336 Och riktig trevligt er det när man lyckas spara 10-15tkr på nåt arbete.
Jag har jobbat på en traktorväg nu i höstas var det var omöjligt att komma undan berg, men det var rett mycket, så vurderadet att hyra inn en sprängare.
Men skit tänkte jag, jag ska tusan mig forsöka med pigghammaren innan vi ringar nån sprängare.
Det blev en hel dag i maskinen med piggen, och man var rett ör i huvudet vid dagslut, men väg blev det, fast inte lika plan som vid sprängning, men endå helt ok.
Dette går ju sakta i motsats til att spränga, men det blev en del m3 endå som piggades loss på en dag.
Så förutom 20l diesel och något slitasje på piggen, så var det inga störra pengar.
När man lyckas med sånt kånns det rett skönt med egen grävmaskin. :grin:

En bild av utrustningen, dock inte från det aktuella vägprosjektet. (eter denna bild er tagen har maskinen even fått stålband)

1543561044_20140616_124237.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#536958 I dag var det dags att få hem grävaren innan det blir vintar på riktig.
Har vore flere km iväg för att göra klar en traktorväg, så det blev en lång och humpig resa hemmåt, men samtidig fick jag ordna til saker langs med dessa gamla väger som det vore lite fel med, typ fiksa diken, ta bort träd helt inntil vägen som subbar traktoren.
Her fick jag gräva riktig dike, då vägen var helt sönderkört och vannet rann i vägen, ca 70m blev det ordna.
Hadde bara grävskopan med tänder med mig, med det gick det med. Just med detta moment er smidig med bomsväng så man kan gräva helt inntil banden.

1543843942_img_20181203_105411.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537060
stegmaster skrev:Hadde bara grävskopan med tänder med mig, med det gick det med. ]

Har du funderat på en tiltmellandel eller Powertilt?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#537077
Slurfi skrev:
stegmaster skrev:Hadde bara grävskopan med tänder med mig, med det gick det med. ]

Har du funderat på en tiltmellandel eller Powertilt?

Nä, vil inte ha mer som tyngar ner ute på stickan.
Men jag har ju 120cm tiltskopa, det var bara att denna inte fanns med just denna gången.
Men när jag svänger bomsvängen helt åt vänster så går det faktisk fint att gräva på tvärran av en väg t.eks, med rak bom så behöver man lite mer plats.
Men klart det inte er optimalt att göra et snyggt dike med en bred djupgrävskopa med tänder (80cm), men helt ok i nöden, som i detta fallet.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593181
1572380967_okt2019sticktubcat.jpg
1572380967_okt2019brandgatacat.jpg


Tog ut grävaren på uppdrag en bit hemifrån, körde en timme då for brösttätningarna i sticktuben.
Grävde en grop för skopan och la en hög under bommen så det inte skulle vara så högt upp att skruva.
Ta ner den gick rätt så lätt men att få den tibax krävde assistans, mkt tacksam för den.
Sen gjorde jag brandgata i några timmar, ser det ut ungefär som det borde?
Det är ca 3m brett öppen jord och allt brännbart lagt in på hygget, det blir att elda den mosshögen först.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593726
1572648742_img_20191101_094947.jpg
1572648742_img_20191101_151744.jpg

Morgonen inleddes med markberedning och dagen avrundades med vägbygge

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

sundelius  
#593899
Slurfi skrev:
1572380967_okt2019sticktubcat.jpg
1572380967_okt2019brandgatacat.jpg


Tog ut grävaren på uppdrag en bit hemifrån, körde en timme då for brösttätningarna i sticktuben.
Grävde en grop för skopan och la en hög under bommen så det inte skulle vara så högt upp att skruva.
Ta ner den gick rätt så lätt men att få den tibax krävde assistans, mkt tacksam för den.
Sen gjorde jag brandgata i några timmar, ser det ut ungefär som det borde?
Det är ca 3m brett öppen jord och allt brännbart lagt in på hygget, det blir att elda den mosshögen först.

Mer än godkänt :-bd

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

ville65  
#593909 cum laude approbatur

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593924 Hei. Fin maskin henger du har Stegmaster, er det lov å spør hvilken type det er. Og ca pris på den?
Godt det er flere som sliter med litt ulendt terreng å utfordringer med å lage skogsveg☺

Hilsen Trond

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594504
1573065005_nov2019forestryroad.jpg
1573065006_nov2019stubbgropa.jpg
1573065005_nov2019stubbgropb.jpg


Fortsatte med vägbygget, nån stubbe fick åka till vinteridet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).