Motorsåg och handhållet

Felsökning på STIHL ms 200!

143 inlägg 49729 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#536848 Kolla att den kylar ok.
Senn skulle jag göra ren tändspolen. Om den är packad in i skit, går sågen
dårlig eftersom spolen levererare dårlig när den blir varm.
Men som Mange säger, så är det ofta bränslerelaterad.

Annars är det ju värd att testa "vildmannsstart" :mrgreen:
Full gas och dra!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

DalslandsAnders  
#536886 Så inget jag behöver vara rädd för då med andra ord?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#536888
DalslandsAnders skrev:Så inget jag behöver vara rädd för då med andra ord?

Är ju alltid svårt att ha full koll på utan att man har sågen på bänken.
MS200 är en proffsåg som ska tola mycket stryk, och det vet jag att den gör, eftersom jag har en själv :wink:

Men som jag rekommenderar så kostar det intet med en skicklig rengöring av sågen, och då gör man självklart ochså rent luftfilter. Nytt stift kan ochså vara en bra investering. Om sågen fortfarande strular så får man gå på förgasaren och bränslesystemet. Är bensinfilter tätt? Är alla slangar bra och slutar dom bra så allt är tätt? Senn får man skruva isär förgasaren, och på en gammal såg hittar man ofta skit och styva membranar.

Kan bara säga lycke till, och senn får du berätta hur det går - gärna med några bilder ochså. :grin:

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Botvig  
#536897 Många goda råd i denna tråd. Vad som många glömmer vid rengörning är ljuddämparen.
Att rengöra denna ordentligt kan ge ett förvånandsvärt resultat.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#536901
Botvig skrev:Många goda råd i denna tråd. Vad som många glömmer vid rengörning är ljuddämparen.
Att rengöra denna ordentligt kan ge ett förvånandsvärt resultat.

Absolut, och isär på dom som har gnistfångare. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

DalslandsAnders  
#536906 Låter bra detta ,kanske inget att vara rädd för då :)

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

totte  
#536936
DalslandsAnders skrev:Låter bra detta ,kanske inget att vara rädd för då :)


Det man skall vara rädd för är att inte komma ihåg hur det satt ihop. Använd kamera, plåta allt i samband med att du tar isär. Om du inte har en kamera, rita och anteckna. Vet man hur det satt så brukar de inte vara så knepigt att få ihop det, men minns man inte och sätter saker fel så kan det bli besvärligt.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#537017 Jag upplevde ett mysko fel för några år sedan med MS200:an. Den gick som ett skott när man apterade, dvs kapade vertikalt, men tjuvstannade när man skulle fälla.

Efter mycket mixtrande kom jag fram till att det var vacuumslangen, dvs den som går mellan vevhus och förgasare, som i vissa lägen klämdes ihop. Det funkade när man kapade rakt neråt men det blev väl nån liten brytning när man sågade horisontellt.

Minns inte om den lilla slangstumpen fanns som reservdel eller om det fick bli nån universal? Värt att testa att byta ut den om man har troll.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537022 Impulsledning heter den mer korrekt för den leder en puls av både över och undertryck.
Den förbinder vevhus och förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

DalslandsAnders  
#537027 Finns lite att kika på då.
Har ju ett liknande problem på en gammal Jonsered ,att den är nästan omöjlig att starta varm.
O där känner man att kompressionen är dålig när den är varm ,o på grund av det så är den svårstartad.
O den typen av problem vill jag ju inte ha...lite mekande har jag inget emot dock :)

Användarvisningsbild

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

JensSkoog  
#537047
Ent skrev:Jag upplevde ett mysko fel för några år sedan med MS200:an. Den gick som ett skott när man apterade, dvs kapade vertikalt, men tjuvstannade när man skulle fälla.

Efter mycket mixtrande kom jag fram till att det var vacuumslangen, dvs den som går mellan vevhus och förgasare, som i vissa lägen klämdes ihop. Det funkade när man kapade rakt neråt men det blev väl nån liten brytning när man sågade horisontellt.

Minns inte om den lilla slangstumpen fanns som reservdel eller om det fick bli nån universal? Värt att testa att byta ut den om man har troll.

Man får den som reservdel, åtminstone här. Bytade en för en kund några veckor tillbaka.
Den mjuknar med åren, och då kan den kläms i hop.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#537064
Mange skrev:Impulsledning heter den mer korrekt för den leder en puls av både över och undertryck.
Den förbinder vevhus och förgasare.


OK, det låter ju vettigt, tackar för infon. :-bd

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#537065
DalslandsAnders skrev:Finns lite att kika på då.
Har ju ett liknande problem på en gammal Jonsered ,att den är nästan omöjlig att starta varm.
O där känner man att kompressionen är dålig när den är varm ,o på grund av det så är den svårstartad.
O den typen av problem vill jag ju inte ha...lite mekande har jag inget emot dock :)


En gammal diesel startar ju inte om kompressionen är för låg, men en tvåtakts bensinare borde väl starta ändå tycker man? Vissa sågar har tom en dekompressionsventil. Det kan inte vara tändspolen som spökar? Jag har fått den diagnosen på farsans Hva 133. Den går bra en liten stund men så fort den blir varm är det färdighaft.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Botvig  
#537075 Dålig kompresion när motorn är varm kan ha flera orsaker.
Slitna kannringar.
Otät topplockspackning.
Spricka i foder eller kolv.
Merst troligt slitna kannringar.

Avatar Fallback

Re: Felsökning på STIHL ms 200!

Ent  
#537096
Botvig skrev:Dålig kompresion när motorn är varm kan ha flera orsaker.
Slitna kannringar.
Otät topplockspackning.
Spricka i foder eller kolv.
Merst troligt slitna kannringar.


Jo, så är det förstås. Hur pass nära sanningen kommer man med kompmätare på motorsåg egentligen, och vad är ett mimimivärde för att det åtminstone ska starta?
Senast redigerad av Ent tis 04 dec 2018, 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).