Motorsåg och handhållet

Elstart för motorsågar

37 inlägg 9879 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elstart för motorsågar

Delsbo  
#536813 Insprutning låter som något som är vettigt !
Jag tycker att elstart (batteri) skulle vara ytterligare ett steg i rätt riktning. Känner folk som är "lite äldre" och har det lite jobbigt med rätta knycken för att starta sågen. Batteriet kan ju tas bort efter start och förvaras i arbetskläderna vid arbete, detta lättar sågen och håller spänningen i batteriet genom kroppsvärmen. Bättre ändå vore med batteriet i kläderna hela tiden och sladd till sågen vid start. Förlåt att jag lämnade tråden för en stund



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536826 Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Delsbo  
#536831
anersimyra skrev:Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Javisst, men varför har ingen gjort en motorsåg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

anersimyra  
#536837
Delsbo skrev:
anersimyra skrev:Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Javisst, men varför har ingen gjort en motorsåg?

Jag vill minnas att det inte laddades under gång och inte räckte till för alltför många laddningar, men den hade även snörstart.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

johan eriksson  
#536840
Delsbo skrev:
anersimyra skrev:Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Javisst, men varför har ingen gjort en motorsåg?


McCulloch hade det på en modell som hette 3-10E, kanske fanns på 10-10 med, kommer inte ihåg. Var på -60talet.
Husqvarna har haft ett försök med på sent 90 tidigt 2000. Har för mig att jag har en kopia på rapporten någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Delsbo  
#536894
johan eriksson skrev:
Delsbo skrev:
anersimyra skrev:Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Javisst, men varför har ingen gjort en motorsåg?


McCulloch hade det på en modell som hette 3-10E, kanske fanns på 10-10 med, kommer inte ihåg. Var på -60talet.
Husqvarna har haft ett försök med på sent 90 tidigt 2000. Har för mig att jag har en kopia på rapporten någonstans.


Tror vi alla är överens om att det hänt en hel del med batterierna de senaste 10-15 åren.
Hade inte hört talas om de tidigare försöken med elstart, men skulle gärna skaffa en på sikt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536947 Det var några modeller i 10serien som hade El start. Det fanns npgra prov serier i andra märken. Föinte så länge sedan hade även hva ett försök.
Externa strömkällor är ju en ide.
Men med de startsystem som finns idag är det lite problem med start och mer med prestanda och drifttimmar tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Björn T  
#536982 Är man så klent byggd så man inte orkar dra i gång sågen, har man inte i skogen att göra överhuvud taget.

Användarvisningsbild

Elstart för motorsågar

Bax  
#537287 Ville bara delge en poster som sitter i min verkstad.
1544021557_img_1051.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutnin

Bax  
#537288
Björn T skrev:Är man så klent byggd så man inte orkar dra i gång sågen, har man inte i skogen att göra överhuvud taget.


Jag vet flera pensionärer som skulle ruska på huvudet åt den kommentaren. :???:
De har inte riktigt "knycken" längre, men arbetstekniken sitter i än.

Användarvisningsbild

Elstart

totte  
#537294
johan eriksson skrev:
Delsbo skrev:
anersimyra skrev:Elstart fanns på Tanaka röjsåg/grästrimmer redan i mitten på nittiotalet.. :smile:

Javisst, men varför har ingen gjort en motorsåg?


McCulloch hade det på en modell som hette 3-10E, kanske fanns på 10-10 med, kommer inte ihåg. Var på -60talet.
Husqvarna har haft ett försök med på sent 90 tidigt 2000. Har för mig att jag har en kopia på rapporten någonstans.


Fanns 5-10E, 10_10E och Super 10-10E, samtliga under andra halvan av 60-talet och in på 1970 för Super 10-10. Enligt Acres site: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... pand=75#75

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

totte  
#537295 Bröt ut diskussionen om elstart från Stihl MS 5000i-tråden.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537317 Borde väl inte behöva vara så svårt att fixa, modifiera startmekanismen så man kan koppla på en startmotor, borde väl i princip räcka med en vanlig skruvdragare / borrmaskin (?)

Ryobi har tydligen hittat på något...


Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537353 3-10E med, Totte.
Kärrabol har nog en som startar o går.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

dhaglund  
#537360 Om man nu ska ha en elmotor att dra igång sågen med kan man väl lika gärna rationalisera bort både vevhus, cylinder, bensintank, förgasare, luftfilter och ljuddämpare, och helt enkelt köra sågen på el! Batteridrivna sågar borde kunna göra mer och mer nytta i skogen. De har ju stora fördelar, men även nackdelar förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).