Skogsmiljö och Trädlära

Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

66 inlägg 16113 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

p till p  
#536459 Med dagens äganderätt är det inte meningsfullt att göra några åtgärder för ökad tillväxt man måste ju veta om man får avverka skogen i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Lars Lundqvist SLU  
#536511 Frågan är om det är ökad tillväxt eller ökad avverkning man vill ha, och vilken tidshorisont man tittar på.

- Snabbaste sättet att få högre tillväxt är att låta dagens planterade skogar växa längre, fast det innebär ju att man under tiden får dra ner på avverkningen.

- På lång sikt är det effektivaste att slutavverka de skogar som idag inte är fullt slutna och ersätta dem med täta planteringar av för ståndorten bästa trädslag, fast de skogar som då försvinner har ofta högre naturvärden än de som kommer i nästa generation så hör finns en konflikt med naturvården.

- Högre stamantal höjer tillväxten men ger antingen klenare träd i slutavverkningen eller förutsätter fler gallringar och därmed längre omloppstid.

- Gödsling i äldre skog, ca 10 år före slutavverkning, ger högre tillväxt. Gödsling i yngre skog är tveksammare. Om det ska ha nån märkbar effekt så måste den sannolikt upprepas ca vart tionde år under hela omloppstiden. I en helt färsk uppföljning av engångsgödsling i gallringsskog fanns det ingen effekt alls av gödslingen efter 33 år.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

p till p  
#536769 Tänk om man viste om skogen får tas ner.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Lars Lundqvist SLU  
#536785 Vad skulle hindra dig från att få slutavverka en välgallrad skog utan underväxt, lågor och stora lövträd?

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

svampbob  
#536798
Hema skrev:
Niking skrev:Inte alls konstigt då vi har 54% miljöpartister på SR och förmodligen ännu mer på själva nyhetsredationerna.

Det konstiga är väl möjligtvis att denna snedfördelning tillåts fortsätta utan åtgärd från ledningens sida.
/Niklas

Ser detta som ett chefs och ledningsproblem på SR/SVT. Bara ta tag i, aldrig mer en sida ska få uttala sig. Skitenkelt om man vill.


På 70-talet ägnade S sig åt åsiktsregistrering via facket och IB. Dit ska vi inte tillbaka. Vi måste inse att det är en medveten strategi inom vissa grupper att göra revolution inifrån. t.ex. vänstern inom media och Islamisterna inom politiken. Vi skogsintresserade kan inte lämna WO till matchen om platserna där besluten tas.
Hur skulle Länsstyrelsens myndighetsutövande se ut om mediantjänstemannen ägde 50 ha skog istället för som nu ett medlemskap i Skydda skogen?

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#536800 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Lars Lundqvist SLU  
#536806 Jag tror inte det finns nån som testat juridiskt var gränsen går, men jag skulle gissa att "luckorna" måste utgöra betydligt mindre än halva arealen, kanske max 1/3, så att om man gör en provytetaxering så hamnar beståndet som helhet ovanför 10§-kurvan.

Asp - jag kan för lite om asp för att vilja gissa.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

isteskog  
#536808 Du får inte lägga småhyggen bredvid varandra så att den sammanlagda arealen blir över 0,5 ha.
Frötall och Asp brukar kunna generera knäckesjuka på tallplantorna.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Hema  
#536817
svampbob skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Inte alls konstigt då vi har 54% miljöpartister på SR och förmodligen ännu mer på själva nyhetsredationerna.

Det konstiga är väl möjligtvis att denna snedfördelning tillåts fortsätta utan åtgärd från ledningens sida.
/Niklas

Ser detta som ett chefs och ledningsproblem på SR/SVT. Bara ta tag i, aldrig mer en sida ska få uttala sig. Skitenkelt om man vill.


På 70-talet ägnade S sig åt åsiktsregistrering via facket och IB. Dit ska vi inte tillbaka. Vi måste inse att det är en medveten strategi inom vissa grupper att göra revolution inifrån. t.ex. vänstern inom media och Islamisterna inom politiken. Vi skogsintresserade kan inte lämna WO till matchen om platserna där besluten tas.
Hur skulle Länsstyrelsens myndighetsutövande se ut om mediantjänstemannen ägde 50 ha skog istället för som nu ett medlemskap i Skydda skogen?

Jag säger inte emot dig. Jag sa bara att problemet inom SR/SVT är i största grad ledningen/cheferna.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Älgfoderodlare  
#536855 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

isteskog  
#536887 Fungerar säkert bra om det inte blåser ner! Gäller nog att beståndet ligger bra till för förhärskande vindriktning.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

jannee  
#536890 Isteskog. Hur ser egentligen lagen ut om små hyggen (under 0,5 ha). Har tidigare själv haft ungefär samma uppfattning som du isteskog men enligt skogsstyrelsen kan man i princip ha väldigt många småplättar och avståndet behöver inte alla vara märkvärdigt långt mellan rutorna.
Detta spörsmål kom upp just nu under hösten med alla dessa barkborrarangrepp enligt skogsstyrelsen var det bara till att avverka, hur många plättar som helst UTAN anmälan, oberoende om de låg tätt eller glest emellan.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

halvproffs  
#536895 En avverkningsgrupp härifrån var ner tror jag mellan Sala och Västerås och avverkade en ganska stor mark i schackrutamönster åt en privat markägare. Det var en slutavverkning som nog fordrades tillstånd för. Körningen lades upp i ett mönster och körvägen genade via hörnen.
Gjordes i våras.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

isteskog  
#536904 Det jag fått förklarat för mig av en tjänsteman på Skogsstyrelsen är att ny skog ska vara etablerad på ett område innan man kan göra ett till småhygge.
Barkborreavverkningar tror jag ligger utom det ovan diskuterat.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

halvproffs  
#536912
isteskog skrev:Det jag fått förklarat för mig av en tjänsteman på Skogsstyrelsen är att ny skog ska vara etablerad på ett område innan man kan göra ett till småhygge.
Barkborreavverkningar tror jag ligger utom det ovan diskuterat.


Borde ju vara så men med tanke på byråkrati så vet man inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).