Skogsmiljö och Trädlära

Miljöhänsyn vid importerat virke?

2 inlägg 1388 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljöhänsyn vid importerat virke?

fastfälld  
#536816 Brukar ofta sitta och slötitta på Youtube, intressanta filmer från skogsbruk i Baltikum hamnar ofta i mitt flöde. Jag undrar hur stor hänsyn till körskador, kväveläckage mm som tas vid avverkning/drivning där? . Är virket i vissa av filmerna samma virke som hamnar på svenska massabruks vedgårdar efter en transport över Österpölen? När man går in och läser på den stora aktörens hemsida i prisdiket vart jag är verksam kan man läsa följande:
"Även om vi på ............... själva inte äger några betydande skogstillgångar, är det självklart för oss att ta ansvar för att den vedråvara vi köper in och avverkar är ansvarsfullt framställd. Merparten av vedråvaran kommer från svenska skogar. Tre fjärdedelar av vår ved kommer från Sverige, resten härstammar framförallt från Norge, Finland och Baltikum."
"Biologisk mångfald är en av förutsättningarna för ett hållbart skogsbruk. Vi ställer höga krav på våra planerare och virkesköpare för att de ska kunna identifiera höga naturvärden i skogen samt för att de ska kunna uppmuntra ökad miljöhänsyn hos andra skogsägare som de har kontakt med. Därför prioriterar vi särskilt naturvård när det gäller satsningar inom kompetensutveckling."


En kanal med många filmer som visar drivning med körskador som liknar dem som rådde här under 60 och 70 talet i Sverige när miljöhänsynen inte riktigt var född än är denna : https://www.youtube.com/user/Arunas195/videos
tror ni virke från förhållanden liknande dessa kokas till massa i våra svenska bruk? eller tror ni de svenska aktörerna som köper in massa från öst säkerställer miljöhänsyn och lever upp till sina slogans om ansvarsfullt skogsbruk? :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöhänsyn vid importerat virke?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536827 Haft samma funderingar själv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).