Motorsåg och handhållet

Kedja STIHL

54 inlägg 7630 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja STIHL

Lumberjack95  
#536545 Hej! Är det bara jag som upplever att STIHL RM kedja är totalt värdelös att få riktigt vass ? Kör mycket med RS kedjor och upplever dom mer lätt filta? Får ett skönare bett i kedjan. Lust att testa 3 kantsfilar vet ni vart man kan köpa sånna ? :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

anersimyra  
#536549
Lumberjack95 skrev:Hej! Är det bara jag som upplever att STIHL RM kedja är totalt värdelös att få riktigt vass ? Kör mycket med RS kedjor och upplever dom mer lätt filta? Får ett skönare bett i kedjan. Lust att testa 3 kantsfilar vet ni vart man kan köpa sånna ? :D

Sven junghans på skogsverktyg kommer att ta hem filar för square ground filning. Har RM kedjan det tjockare kromlagret så är de som sagt svåra att få upp skärpan på. Skogsverktyg har även Pferd filar i smoot cut som är en mer finhuggen fil som ger bättre skärpa än många av de rent rasplika filar som säljs i dag.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Lumberjack95  
#536563
anersimyra skrev:
Lumberjack95 skrev:Hej! Är det bara jag som upplever att STIHL RM kedja är totalt värdelös att få riktigt vass ? Kör mycket med RS kedjor och upplever dom mer lätt filta? Får ett skönare bett i kedjan. Lust att testa 3 kantsfilar vet ni vart man kan köpa sånna ? :D

Sven junghans på skogsverktyg kommer att ta hem filar för square ground filning. Har RM kedjan det tjockare kromlagret så är de som sagt svåra att få upp skärpan på. Skogsverktyg har även Pferd filar i smoot cut som är en mer finhuggen fil som ger bättre skärpa än många av de rent rasplika filar som säljs i dag.. :-bd




Ok! Ska bli intressant ! Vill så gärna testa 3kantsfil ! Har du provat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

anersimyra  
#536581
Lumberjack95 skrev:
anersimyra skrev:
Lumberjack95 skrev:Hej! Är det bara jag som upplever att STIHL RM kedja är totalt värdelös att få riktigt vass ? Kör mycket med RS kedjor och upplever dom mer lätt filta? Får ett skönare bett i kedjan. Lust att testa 3 kantsfilar vet ni vart man kan köpa sånna ? :D

Sven junghans på skogsverktyg kommer att ta hem filar för square ground filning. Har RM kedjan det tjockare kromlagret så är de som sagt svåra att få upp skärpan på. Skogsverktyg har även Pferd filar i smoot cut som är en mer finhuggen fil som ger bättre skärpa än många av de rent rasplika filar som säljs i dag.. :-bd




Ok! Ska bli intressant ! Vill så gärna testa 3kantsfil ! Har du provat?
. Nej, men jag tänkte faktiskt köpa en färdig kedja om jag hittar någon så att man har vinklarna färdiga från början. Men jag var med när en kamrat filade till en standard 3/8, och det blev inget vidare resultat, den blev faktiskt riktigt slö.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Kedja STIHL

axwell  
#536585
anersimyra skrev:. Nej, men jag tänkte faktiskt köpa en färdig kedja om jag hittar någon så att man har vinklarna färdiga från början. Men jag var med när en kamrat filade till en standard 3/8, och det blev inget vidare resultat, den blev faktiskt riktigt slö.. :surp:

Filade till en vpx095 med trekantsfil, bättrade på med Biltemas stora flata diamantfil och sista srykningen med en fin diamantfil.
Sen räcker det bra med stora diamantfilen, den bästa kap-/klyvkedja jag någonsin haft. :-bd

Sitter på en husq 55 med 18" svärd(underförstått .325, 1.3 mm).

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

anersimyra  
#536615 Är det den här.. :-bd https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019987

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Björn T  
#536621 Hej. Färdig 3/8 kedja som är square filad finns att köpa på följande adress http://www.jopema.se har även filar och mallar för square filing. När ni har provat en sådan supervass kedja så kommer ni att kasta rundfilen i soptunnan.

Avatar Fallback

Re: Kedja STIHL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536625 Men square filing er vel helst berekna til 3/8 og full chisel. Her på mine kantar skjer ca 90-95 % av jobben med .325 og semi/ mikro chisel virker ikkje som square er så vanleg der. Eg er ikkje motstander av square filing viss innlegget tolkast sån.

Avatar Fallback

Re: Kedja STIHL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536628
Kanskje detta kunne vore noke og prøvd i vinter, er nok .325 kjede må berre få tak i fil.

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Lumberjack95  
#536631 Den han har på videon söker jag ! En sån fil och inte den platta varianten

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedja STIHL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536640 Er da ikkje ei 6 kants fil og ikkje 3 kant som den blir kalt i filmen. Filinga ser iverfall enkel ut omtrent som rundfiling, berre at fila ikkje er rund selfølgelig. Lure på om kjedå han file er 21 bpx men er ikkje sikker er ei stund siå eg har brukt bpx no, fleire år.

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

anersimyra  
#536662 Det där hade allt virkesuppköparen fått om bakfoten.. =))

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

JensSkoog  
#536664
Lumberjack95 skrev:Hej! Är det bara jag som upplever att STIHL RM kedja är totalt värdelös att få riktigt vass ? Kör mycket med RS kedjor och upplever dom mer lätt filta? Får ett skönare bett i kedjan. Lust att testa 3 kantsfilar vet ni vart man kan köpa sånna ? :D

Får väl säga att jag får dom riktigt bra med slipen, och jag tar heller RM
kedjor i trädgårdsarbete och kvistning än RS. RS kör jag med när jag ska
kapa på vedbacken eller fälle och kapa grovt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Olof Olofsson  
#536667 Jag kör Stihl 26RMC 1,6 mm .325 kedja från 100 feet
rulle på en av mina HVA 346XP som jag tycker funge-
rar jättebra och håller skärpan fint mm ... .

Jag gillar iofs tom Carlton-kedjor :) .

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

anersimyra  
#536674 Man kan undra hur man i dag skulle upplevt prestandan i en gammal skoveltandskedja.. :-bd :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).