Uppvärmning

Sjuk av ved

40 inlägg 37796 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjuk av ved

Sture Andersson  
#536391 Tänkte höra om det finns nån mer här som har ,eller misstänker att dom har problem med ved ,i samband med att veden förvaras i inomhus .Har i många år misstänkt att jag blir sjuk av veden i källaren .Och framförallt när jag tar in ved från vedboden innan den har torkat helt i källaren .
Har nästan alltid huvudvärk och dåligt flås och hosta ,var bortrest två veckor och då försvann huvudvärken ,när jag kom hem körde jag in några kubik ved i källaren och ,med en gång kom huvudvärken ,även frun fick huvudvärk .Det är väl så att ved alltid har en vis del mögel på sig .
Även om den inte ser möglig ut .Det är björk och gran ved .
Det måste ju finnas många ved eldare här , så jag hoppas på svar från er om ni har liknande problem eller erfarenhet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

jannee  
#536399 Har du någon gång blivit utsatt från mögel, fått allergiska reaktioner sitter detta i för resten av livet.
Du har troligtvis blivit överkänslig mot mögel (sporer).
Hur torr än veden är finns det mikroskopiska mögelsporer, detta finns troligtvis överallt i ditt hus. Sedan är det din personliga känslighet som avgör om du ska få besvär eller inte.
Eventuellt bör du noggrant städa ur de utrymmen du har ved i. Torka taket alla väggar + golvet. Därefter montera en fläkt så att du ALLTID har ett undertryck i vedförrådet.
Problem uppstår om du har både vedförråd och panna i samma utrymme.
En äldre man i en grannsocken eldade med flis och den var väl inte alltid 100 % torr när han fyllde källarförrådet.
M.a.o fick han in mögel och blev mögelallergiker.
Provade även med bara pellets men mögelsymptomen försvann inte.
Fick sluta elda och borra för bergvärme, surt eftersom han endast hann elda med flis/pellets i några år.
Anticimex var där och sanerade hela huset, räckte visst inte bara med källaren.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Ldsaren  
#536476 Låter intressant
Har själv ved i pannrummet i anslutning till hallen ,känner också av nått som jag inte vet vad det är .
Ofta lite febrig och så mest .
Jag har varit hos läkare flera gånger och kollat allt ,men hittar inget .
Kan de med blodprov kolla allergi?

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536481 Vet iaf om 2 fliseldare som slutade med detta pga mögellukt och dom hade sin anläggning i källaren/bottenvåningen.
Kanske tur man har pannan i en separat byggnad

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

jannee  
#536484 Fråga läkaren om de inte kan/vill kontrollera vad som du är allergisk mot. Behöver just inte vara mögel. Har du tryckt virke kan du få en liknande reagens. På 70/80 talet användes ibland tryckt virke vid husbyggnation (källardelen).
För övrigt är det numera inte alls ovanligt att en del människor på äldre dar utvecklar en viss typ av astma(allergi).
PCB som finns i limmet på plastmattor avger också ämnen som du kanske blivit allergisk mot.
Normalt sett har man ett undertryck i pannrummet (i alla fall när man eldar) vilket borde förhindra svampsporer från att sprida sig vidare.
Fråga någon bekant om de känner någon speciell lukt i ditt hus - eller från dina kläder, om i så fall är du något (kanske orsaken) på spåren.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

halvproffs  
#536486
gnisten83 skrev:Vet iaf om 2 fliseldare som slutade med detta pga mögellukt och dom hade sin anläggning i källaren/bottenvåningen.
Kanske tur man har pannan i en separat byggnad


Jag vet också två varav den ene blev riktigt dålig.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Ldsaren  
#536490 Jag har bara tryckinpreg på altan och inga limmade mattor
Har en badrummsfläkt som går lite hela tiden (pax calima)kanske den tar med luft från pannrummet,
Får väl stäng dörren dit ut .
Många har ju ved till sin kaminer i vardagsrummet.

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

anersimyra  
#536493 En vedstack innehåller förstås även en stor mängd damm som sprids runt i omgivningen när man plockar med veden. När jag eldade ved så slog jag samman klabbarna för att få bort det värsta innan jag tog veden inomhus.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

anersimyra  
#536494 När jag förra sommaren flyttade en kruttorr stack med tallved så sved det i näsan och kliade i ögonen av allt damm som fanns i stacken.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#536497 Jag har varit på allergitest ,utan att dom hittat nått .Men jag tror inte dom kan hitta om man inte tål mögelsporer .Jag har stängt dörren till panrummet nu ,men då blir det så kallt i resten av källaren ,det blir så go värme från tanken i källaren ,undrar om man kan sätta en fläkt som tar värmen i panrummet och blåser in det i resten av källaren och sen ha ett filter på den luften ,men en mögelspor är kanske så liten att den inte fastnar i ett filter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536502 Om de är mögel från pannrummet som är problemet borde de nog luften passera en värmeväxlare med typ plåtbafflar och helt separata luftkanaler för pannrumsluft och rumsluft för att minimera risken för att få in mögel/oönskad smuts i övriga huset.
Sitter sånna ibland på maskinskåp på industrin och skåpen är helt ren inuti efter 30år av bearbetning av gjutgods mm, brukar inte bli så med vanliga filterfläktar

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536506 Flissjuka kallas det. Det är ingen lek. Heter så för att det först blev en synlig och tydlig uppgång av diffusa och ibland svåra hälsopeoblem när man började med mer utbredd fliseldning i gårdarna/anläggningarna på 80-talet.
Om det idag är svampsporer i blodet från flis, ved, pellets spelar nog ingen roll. Det kallas flis- eller fliseldarsjuka.
Är nog så att flisen ger större mängd mögelsporer än ved också, då ytan blir större, eller den inte går att torka igenom på samma sätt, eller man inte behöver torka då den snabbt och effektivt ångar ifrån vattnet strax innan den bränns å man tycker det är ok att betala lite energi från förbränningen för denna ångbildningsvärme. För att lufttorka en flishög/komposthög är ju ingen rimlig sak. Så mest fara för mögelsporer i blodet från flishantering.
Växte upp med en skördarförare i granngården som blev svårt sjuk/utslagen. På den tiden fanns inte diagnosen. Det tog flera år innan han och doktorn kom på att sluta med flisen och det var det som var problemet.
Man ska inte bo i vedbon. Det har man aldrig gjort genom tiderna.
Ved i källarn kan bli allt mellan diffusa problem med hälsant till riktigt farligt.

https://da.se/2015/12/tramogel-som-forgiftar/

https://www.prevent.se/arbetsliv/artike ... varmevark/

Användarvisningsbild

Re: Sjuk av ved

Huggar Herman  
#536527 Min far råkade ut för detta på 80-talet. Eksem, diffusa problem och återkommande läkarbesök som inte gav något resultat.
När de av helt andra orsaker slutade med vedeldningen, försvann problemen omgående.

Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Sture Andersson  
#536533 Nu har jag fått nått att fundera på ,när jag läser om symtomen är den klockren .Har bara ingen lust sluta med vedeldning ,men det verkar som veden behöver ur huset.Frågan är om man kunde flytta ut pannan och veden ur huset men behålla tanken och ladda in till den ,undrar hur långt man kan ladda i meter .

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuk av ved

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536535 Om du kan, bygg vedbod utanför och ta in eftersom. Inne blir veden, och sporerna så torra att dom flyger lätt. Sen blir det så stor mängd inne om du proppar källarn full, jämfört om du tar ett-två dygnsbehov åt gången.
Sen får du kolla hur luiften går i huset. Ofta går källarluften upp genom hela huset som "skorstensverkan" på vinterhalvåret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).