Skogsekonomi

Årets stöldvåg är här!

24 inlägg 5712 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Årets stöldvåg är här!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536487 Minns ett gammal avsnitt av Sunes Jul där pappa Rudolf är ute och "Knyker en gran".:-)
Det finns väll en typ av accepterad tradition att man ska gå på jakt efter en julgran utan att fråga markägare.
Men hur vanligt är detta? Är det någon som har problem med julgranstöld eller är det bara en skröna.
Om ni har problem hur motverkar ni det, staket, skyltar?
Intressantaste frågan sist. Har ni ertappat någon julgranstjuv någon gång och hur gick det?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536488 För några år sedan hade jag sett ut en julgran som jag hittade på förmidagen.
Efter lunch och beväpnad med såg för att avrätta granen så var det bara en stubbe kvar utmed vägen 😡
Så julgranstjyyvar finns det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Årets stöldvåg är här!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536501 Se även Var femte julgran tjuvhuggen
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536565 Pappa hittade en brösthög stubbe efter längs vägen en gång.

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536589 Skröna eller inte, en stor markägare utanför växjö körde med urintunnan o spred längs sina planteringar vid skogsvägarna.
Måste blitt ett trevligt uppvaknande att få in en sån gran när den tinade 😉

Användarvisningsbild

Re: Årets stöldvåg är här!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536593
bengt.a skrev:Pappa hittade en brösthög stubbe efter längs vägen en gång.


Enkelt att hitta den skyldige, bara att leta rätt på traktens amerikan :d Dom gillar höga stubbar har jag förstått... =))

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

Flax12  
#536616 Jodå har hittat 2 stubbar denna veckan.
När min farfar promenerade i sin skog: "Den här va en fin julgran" ...Så bröt han helt enkelt av en gren eller två på lämpligt ställe. :d

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

Hema  
#536669 Det var ju ett säkert kort, men så kan jag inte med att göra.

Användarvisningsbild

Re: Årets stöldvåg är här!

Bumpkin  
#536673 Har hittat många stubbar från julgranstjuvar. Har även kommit på julgranstjuvar dels när dom letar gran och även sen dom tagit gran. (Har sommarstugeområden bredvid skogen samt en väg med hyfsad trafik på genom skiftet och bra parkeringsmöjligheter)
Men det har minskat en hel del dom sista 10-12 åren, innan dess var man ut och patrullerade vissa områden, samt att grannar och bekanta ringde när det stod bilar efter vägen.
Men av alla dom som man tog på bar gärning var det aldrig nån som var besvärlig och bråkig. Dom flesta erbjöd betalning på plats, och ganska bra betalt också. Och dom andra så tog jag granen från och gav till någon granne.

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

stone66  
#536676 Vet inte om det
är en skröna det här heller men dom påstår att det är sant. Det utspelade sig på Gotland då jag bor här. Skogsägaren såg en handlare stjäla en gran till jul. Då gick han in i butiken o plockade ihop varor o gick ut utan o betala. Butiksägarn kom springande o frågade va fan han höll på med. Det är för julgranen o då blev det tyst. 😂🌲

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

Beavern  
#536712 Klart att man inte hugger sin gran på egna fastigheten.....
....Det gör ju någon annan.

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536714 Jo de kan man :d

Avatar Fallback

Re: Årets stöldvåg är här!

MDin  
#536719 För 30 år sedan c:a, så tog jag ett varv i skogen varje år strax före julafton. Hittade ett par stubbar varje år. Ett år överraskade jag en man som just sågat ned en gran. Jag hojtade till innan jag var helt framme så han la benen på ryggen och drog iväg. Tog den fina granen med hem, å frugan å jag hoppade in i bilen å körde dit han förmodligen ställt bilen.
Efter vägen möter vi en man gående, jag stannade o frågade om han sett någon. Nä, blev svaret. Då frågade jag om det var han som var i skogen. Nä jag har bara gått här på vägen, fick jag till svar. Varför har du så många barr på axlarna då? Jag vevade upp bilfönstret och åkte. Vi slapp leta gran det året, och därefter har det varit mycket få stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Årets stöldvåg är här!

plax  
#536797 Jag försöker alltid att hitta julgranen på statens/kommunens mark då blir det ju skatteåterbäring :d . Hittas det ej blir det på "fria marknaden" med kriteriet att det ska vara en gran som ändå skulle röjas bort.

Användarvisningsbild

Re: Årets stöldvåg är här!

Älgfoderodlare  
#536801 Har fått ganska många Granar stulna genom åren. Men då jag stamkvistar de flesta så passar jag på att klippa kvistar högre upp på N sidan av träden för att ej locka till att man tar dom. Ingen vill ju ha en Gran med kvist enbart på halva omkretsen ! Har fungerat bra under de sista åren !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).