Uppvärmning

vedpannan och ackumulatortank

24 inlägg 11239 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

ÅsaNisse  
#536393 Nä det blir lite fel. Högsta punkten ned till pannan ger vilket tryck du minst behöver ha. Luftvolymen beror på hur stort vattensystem du har för att kompensera utvidgningen från kallt vatten till kokpunkten. Har du för litet expansionskärl så blir det en bra knall när det sprängs i småbitar.

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

skogshasse  
#536428
jens.anita skrev:Hej frågor råd.
Installera en vedpannan effecta woody 35 kw och laddomat 21 + tre ackumulatortankar på 500 liter var och slutet expansionskärl på 200 liter.
Värmer upp pannan i 90 grader och laddomat släpper vid 78 grader.
Men får topp på tankar 80 grader men botten blir bara 40 grader.
Kan det fungera bättre med termostatpatron på 62 grader?
Och så det med shunt. Jag har en termomatic. Men får hand shunta den och det gör väl en del att det går ut mer värme ur tankarna? En inomhusgivare reglerar det väl bättre?
Hoppas på svar och råd
Tack på förhand


jag hade problem med mitt gamla system som ville koka ofta det hade en tank på 3 kubik och en 35 kw panna och 22mm rördragning. det nya systemet som jag har nu är samma 35kw panna men med en tank på 4,5 kubik och rördragning med 2 tums järnrör samt en laddomat 21-100 och det fungerar bra (öppet expansionskärl)

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536466
ÅsaNisse skrev:Nä det blir lite fel. Högsta punkten ned till pannan ger vilket tryck du minst behöver ha. Luftvolymen beror på hur stort vattensystem du har för att kompensera utvidgningen från kallt vatten till kokpunkten. Har du för litet expansionskärl så blir det en bra knall när det sprängs i småbitar.


Ja, det kan hända saker då....


Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

Hema  
#536824 Väldigt pedagogiskt. 👍

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

elPresidente  
#536924 har ett liknande system, effecta 35 + 3x750 acctankar. Kör du laddomaten på max-effekt?

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536940
Zixten skrev:
ÅsaNisse skrev:Nä det blir lite fel. Högsta punkten ned till pannan ger vilket tryck du minst behöver ha. Luftvolymen beror på hur stort vattensystem du har för att kompensera utvidgningen från kallt vatten till kokpunkten. Har du för litet expansionskärl så blir det en bra knall när det sprängs i småbitar.


Ja, det kan hända saker då....

Nja, förutsätter väll att man tar bort säkerhetsventilen eller lyckas få överhettad ånga vilket syrventilen ska motverka?
Men ändå pedagogiskt för att visa vilka krafter som kan byggas upp...

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537007
ocke skrev:Nja, förutsätter väll att man tar bort säkerhetsventilen eller lyckas få överhettad ånga vilket syrventilen ska motverka?
Men ändå pedagogiskt för att visa vilka krafter som kan byggas upp...


Programmet Ikke gjør dette hjemme går väl ut på att genom olika mer eller mindre dåraktiga experiment riva / förstöra ett hus. :d :d :d
Varje gång man hittar ett klipp från det programmet konstaterar man att man har fel jobb, dom där leker ju bara och får betalt för det...

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Göt  
#537012 har faktiskt hört talas om ett hus som rasade ihop för att pannan exploderade är många år sedan nu men det stod i tidningen.

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537015
Göt skrev:har faktiskt hört talas om ett hus som rasade ihop för att pannan exploderade är många år sedan nu men det stod i tidningen.


Har också hört om detta, tror att det var med expansionskärl på vinden, dom kom hem till ett utkylt hus och började elda, problemet var att det hade frusit på vinden och bildat en ispropp i expansionskärlet som inte släppte innan det small....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).