Föryngring

Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

6 inlägg 1990 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

stackenas  
#536302 Nu ser det ut som att kembehandling är på väg att försvinna på riktigt inom en snar framtid. Detta samtidigt som snytbaggeproblematiken ökar (i varje fall på min hemmaplan Sjuhärad).

Vilka andra möjligheter finns det för ett lika effektivt snytbaggeskydd?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

Avslutat-03  
#536306 Tycker vaxade plantor funkar alldeles utmärkt. Har använt det på flera hyggen utan några problem. Testade multipel (papphylsa) senast och det var inte alls bra. Visserligen inga snytbaggeskador men fick stor avgångar pga torka.

Användarvisningsbild

Re: Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

stackenas  
#536309 Ok intressant, jag har verkligen inga bra erfarenheter av vaxade plantor. Har varit vax på finrötter, fel temperatur osv så mycket höga avgångar.

Multipro (papphylsa) har funkat bra där jag använt det, men hört andra där det gått väldigt dåligt.

Ska testa conniflex och täckrot på markberett hygge i vår, ska bli spännande att följa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536339 Har använt både kem behandlade och conniflex sista åren och har mycket högre överlevnad på conniflex dom kem behandlade hinner dom gnaga på innan dom stryker med, ett stort plus för conniflex är att skyddet sitter kvar år 2. Annars är markberedning och sätta plantan på bra planterings punkter A och O.

Användarvisningsbild

Re: Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

stackenas  
#536344 Låter lovande skogen1, hoppas jag får samma resultat. Laborerar även med mindre plantantal/ha så överlevnaden är viktig.

Någon som kör med hyggesvila som metod?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snytbaggebehandling - Vilka alternativ är bäst

jannee  
#536365 Planterar med stora conniflexbehandlade täckrotsplantor på markberett, verkar klara sig "rätt" bra.
Har aldrig använt mig av hyggesvila, har dock fått den uppfattning att det idag är fler snytbaggar än det var för låt oss säga bara 15 år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).