Motorsåg och handhållet

Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

45 inlägg 154518 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

tallen100  
#392110 Är det någon som verkligen vill ha en topphandsåg så kommer han över den ändå, håller dock med om att det inte finns någon anledning att använda en sån till annat än klättring.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392153 Det säljs sågar betydligt osäkrare av andra anledningar än handtagsplacering och det är det inga problem med så jag ser inte problemet.
Om de skadar sig pga av okunskap, fel såg modell eller osäker såg är väl egentligen ointressant. Att de skadar sig och varför borde vara i fokus lika mycket som vad de skadar sig med.

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

röjar kalle  
#392165 Om man vill vara effektiv kan man ha en topphandtagssåg i varje hand.Fäller och upparbetar två trän samtidigt.Nej Nej Nej tänkte inte mig för förlåt säkerheten framför allt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

tallen100  
#392182
röjar kalle skrev:Om man vill vara effektiv kan man ha en topphandtagssåg i varje hand.Fäller och upparbetar två trän samtidigt.Nej Nej Nej tänkte inte mig för förlåt säkerheten framför allt. :wink:

Det har du rätt i! Det blir ju så ansträngande åt handlederna med två vanliga sågar :wink: .

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

röjar kalle  
#392185 Ja det börjar att fresta på att ha en 70 kubikare i varje hand så här på äldre dar.Jag tror man har blivit lite klen så det är skönt med lite lättare sågar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

tallen100  
#392200
röjar kalle skrev:Ja det börjar att fresta på att ha en 70 kubikare i varje hand så här på äldre dar.Jag tror man har blivit lite klen så det är skönt med lite lättare sågar. :wink:

Ja det är för riktiga karlar det, men så klart åldern tar ut sin rätt :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Skogsjanne  
#394187 "Testkostnaden var 862 000 kr och kostnaden för inköp av maskiner var ca 39 420
kr (exkl. moms)."

Jag tror inte jag skulle haft några större problem att genomföra det jobbet för halva priset. :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Ent  
#532208 En allmän fundering kring detta med sågar och säkerhet, sker det någon samlad rapportering av olyckor utöver de som drabbar yrkesfolket? Hur många skadas egentligen varje år?

En privatperson /amatörhuggare som skadar sig lämnar kanske ingen detaljerad redogörelse? Då kan det väl vara svårt att veta när det berodde på en undermålig motorsåg eller egen klantighet.

Om man tex. arbetar med vindfällen och får sig en kyss när rotänden slår upp klassas detta kanske som "olycka med motorsåg"?

Eller finns det tillförlitliga siffror för olyckor där själva sågen gjort skadan?

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532216 Titta i underlaget för införandet av motorsågskörkort och underlaget till säkerhetskraven så kan du kanske hitta det du söker. En kyss av döden/rotändan hade ju inte uppkommit såvida man inte sågat med motorsåg så troligen skulle det klassa som en olycka med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Ent  
#536183 Precis, men i ett sådant fall hade det ingen betydelse om användaren körde sämstaste Jula-sågen eller den senaste trippel-triobraken. Skadan orsakades av att man hade otur när man tänkte eller avstod från att tänka överhuvudtaget, eller helt enkelt okunskap.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

anersimyra  
#536297 När jag köpte min HVA 394 1994 så fanns en dekal på sågen som angav att sågen endast fick användas tillsammans med ett minisågverk, och när jag köpte min 338 så frågade jag efter en enhandssåg, men någon sådan fanns inte i sortimentet då de inte fick saluföras som enhandssågar, jag köpte helt enkelt en såg där bakre handtag saknades.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Erre  
#536298 Genialt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

filijox  
#556833 Kom och tänka på denna filmen när jag läste tråden:


Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Richard B  
#567491 Förstår man vart bristerna är efter läst rapporten så kan en erfaren person hantera sågen efter bristerna iaf på en plan yta där inget oförutsett bör hända, bara det att dom som köper budget såg inbillar jag mig är dom utan erfarenhet och resonerar "jag vet väl hur man gör, jag är ju man" :grin:
Billiga sågar fyller ett viktigt syfte tror jag och det är att fina märken inte kan ingå i oligopol för att hålla uppe priserna för då öppnar dom upp neråt.
Trist att dom inte hade råd med rättstavning i den kostsamma rapporten " Alla sågar utom McCulloch har kastskyddet färst på en sida." :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra

Avslutat-02  
#567494 Jag har kört julas meec och Biltemas och stigas sågar.

Kan väl inte säga att jag tyckte sågarna var skit, men jag hugger inte mer än ca 5 kbm med dessa, duger bra att ha med sig i traktorn i skogen.

Sågar helst med dolmar,Stihl,hva, Jonsered.
Men då är priset högre, annars håller jag med ovanstående inlägg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).