Motorsåg och handhållet

Aspen bensin

38 inlägg 11290 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536102 Jag värderar hälsa före att sågen varvar mera.
Men fortsätt gärna att blanda ert rykande bränsle 😡

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

anersimyra  
#536103
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Min gamla gräsklippare med en Briggs&stratton gick längre på handels än alkylat, eller den klippte egentligen en större yta per tank.

Så "gräsklipparchauffören" blev snabbare med mackbensin :wink:
jajamensan..och samma sak konstaterade bror min som ringde och undrade om det var något fel med Aspen då hans klippare inte längre klarade hela mattan på en tank.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

tallen100  
#536107 Vad hette tv serien där gubben blev ilsk och klippte ryamattan inne i huset med gräsklipparen :?: =))
Där hade iaf alkylat varit det bästa, mattan var inte så stor :mrgreen: :-bd

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Mattias_sjogerdala  
#536109 Svenska hjärtan.... =))

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Palakangas  
#536112
tallen100 skrev:Vad hette tv serien där gubben blev ilsk och klippte ryamattan inne i huset med gräsklipparen :?: =))
Där hade iaf alkylat varit det bästa, mattan var inte så stor :mrgreen: :-bd

När jag fyllde 30 år var det ett riktigt fylleslag. Mitt i natten körde en svåger in i huset med gräsklipparen. Först hade han klippt gräs så väl inne stänkte det gräsklipp högt upp på väggarna. Trasmattor blev ännu trasigare. Ett köksfönster sprack. Den klipparen var nog tankad med 96 oktan men svågern mer åt 96 procent.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

anersimyra  
#536115 Jag vevade igång en 44 practica med 4% inblandning i lägenheten vid en fest där jag tänkt mig att svepkvista julgranen..där snackar vi londondimma av det svårare slaget, de tiotalet gäster flydde hostande och med rinnande ögon ut i trapphuset och kom inte tillbaka den kvällen.. :shock: :ymparty: :d

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

tallen100  
#536117 Det går att göra otroligt roliga och minnesvärda saker med gräsklippare och motorsågar, dom har ett brett användningsområde =)) :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Palakangas  
#536118
tallen100 skrev:Det går att göra otroligt roliga och minnesvärda saker med gräsklippare och motorsågar, dom har ett brett användningsområde =)) :-bd :-bd

Så länge de är bensindrivna ja. Tänk dej Anders med en batterisåg. Ingen stämningshöjare.

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

tallen100  
#536120
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Det går att göra otroligt roliga och minnesvärda saker med gräsklippare och motorsågar, dom har ett brett användningsområde =)) :-bd :-bd

Så länge de är bensindrivna ja. Tänk dej Anders med en batterisåg. Ingen stämningshöjare.

Menade faktiskt att lägga till det :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Lumberjack95  
#536154 Ben

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Lumberjack95  
#536155
Röjkvist skrev:Jag värderar hälsa före att sågen varvar mera.
Men fortsätt gärna att blanda ert rykande bränsle 😡


Det ryker inte om man blandar rätt ryker det så är det för mycket olja!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Björn T  
#536219 https://goo.gl/images/zsURvg https://goo.gl/images/6tbxpC
Här är två länkar på produkter som jag använder till min Stihl 660 när jag klyvsågar plank. Använder bara Shell v-power och 2 DL av varje tillsats, blandar Husqvarnas syntet olja 2,5 % . Alltså 9.8 liter bensin 1 DL octanboster 1 DL nitro och 2.5 DL olja. Denna blandning är outstanding när man klyvsågar. Sågen blir inte lika varm och klarar hårdare belastning. Tanken räcker längre fast man kan mata fortare. Motor håller varvet bättre vid hård belastning. Och detta märks tydligt! Aspen bensinen upplever jag som 15% sämre effekt vid Hård belastning. Min uträkning grundar sig på tidtagning vid klyvsågning i samma bjälke och 2/8 tums planka, sågade tre plankor med Aspen och tre med min blandning i en ekstock. Med Aspen tog det 7 min och med min mix 5.5 min. Obs, var tvungen justare förgasaren vid bränsle byte. Mitt alternativ är inte det billigast och miljövänligaste, men fungerar bra och drar mindre bränsle.
Inlägg i tråden tidigare har det varit lite spex därför skriver jag följande.
Teori är när allt ska fungera, men det gör det inte. Praktik är när allt fungerar, och inger vet varför.
På mitt jobb ( Borås kommun) är teori och praktik förenade= inget fungerar och ingen vet varför.

Aspen har bara en sorts bensin som kan hänga med min blandning och det är Aspen racing 102 oktan och innehåller 4% tillsatt syre. Vilket ökar effekten.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Camaro1969  
#536223
Lumberjack95 skrev:Jag tycker att det drar mycket mer bensin med Aspen och varvar sämre . Bara att mäta och jag tror med största sannolikhet att det kommer visa sig att sågen varvar bättre med riktig bensin. Varför häller rallybilarna i extrakt som ger 101 oktanigt ? Jo för at det ger bättre effekt ...


för att det krävs pga högre kompression samt värme för att undvika spikningar?

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Mattik  
#642803 Här börjar att köra med aspen 2 och märker stor skillnad på bränsleförbrukningen. Brukar köra 5L självblandat 95oktan på en heldag i skogen med min husqvarna 555fx röjsåg , nu när jag har bytt till aspen 2 så går det över 6L på en heldag.

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Hema  
#642818 Med frånvaron av handelsbensinens ohälsosamma ånger, känner du dig piggare och orkar mer, det är därför du har en ökad förbrukning? Kan det vara så? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).