Motorsåg och handhållet

Aspen bensin

38 inlägg 11296 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aspen bensin

Lumberjack95  
#536001 Hej! Är det fler än jag som upplever dåligt motorvarv pga Aspen ? Testade stihl och Husqvarna bensin och det blev bättre ! Hemma blandat varvar ju bäst tycker jag,om man blandar 2% . Vore kul å veta vad ni andra tycker om just Aspen :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Westra Aros  
#536006 Skulle inte hålla något annat än aspen i mina sågar, hemmablandat är inte värt besväret, huruvida det varvar olika har jag aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536009 Jag har inte gjort några studier i ämnet och det är länge sen jag körde med Aspen, men min personliga upplevelse är att sågarna varvar något mer och går betydligt längre på tanken med vanlig bensin

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536012 Gillar man bensen (cancerframkallande) så kör man med hemmablandat :!:

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

ÅsaNisse  
#536014 Rätt eller fel, men nu har jag smågallrat med min stihl 190 och Aspensopppa i 7 dagar, och har upplevt irritation i halsen om kvällarna. Torrhosta och sveda i strupen varje kväll. Innan när jag körde med den gamla röjsågen och 95okan hemmablandat upplevde jag inget sådant. Då var det istället lite lagom huvudvärk.
Sen håller jag med om att sågarna varvar sämre med Aspen och att det går åt mera. Tätare stopp för tankning, och det kan ju vara skönt med en extra paus.
Pest eller kolera??

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Max1n  
#536023 Hej,

Att sågarna varvar sämre och att det går mer soppa är knappast riktigt.

Torrhostan och sveda i strupen, har du kört Aspen 2 eller har du kört Aspen 4 och blandat i olja?
Om du har kört Aspen 2, testa då istället Aspen 4 och blanda i oljan du brukar köra med, borde lösa sig då.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Lumberjack95  
#536027 Jag tycker att det drar mycket mer bensin med Aspen och varvar sämre . Bara att mäta och jag tror med största sannolikhet att det kommer visa sig att sågen varvar bättre med riktig bensin. Varför häller rallybilarna i extrakt som ger 101 oktanigt ? Jo för at det ger bättre effekt ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Björn T  
#536035 Aspen/alkylat= överreklamerat skräp. Och försäljningargument för återförsäljare. Kör bara shell v-power.

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

tallen100  
#536041 Nog går sågen bättre på macksoppa och sämre på alkylat :d

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

MDin  
#536074 Efter några år med ”hemblandat” i min lilla hqv 435 blev jag inspirerad här på forumet, att tanka Aspen2. Visst startade den å gick en kvart varefter den stannade, startade å funkade en stund. Så höll jag på i några dagar. Till slut tröttnade jag å slog i macksoppan igen. Därefter funkar den till 100%. När Aspen2 tog slut i min Stihl 441 slog jag i mackbränslet å körde igång. Samma sak där, bluddrade å stannade. Nu kör jag självblandat i mina Hqv å aspen i Stihlen. Däremot kör jag rapsolja i alla, så lite miljömedveten på något ställe i varje fall[emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

anersimyra  
#536080 Småmaskiner går visserligen lite längre på handelsbensin, men skiten är rena giftet jämfört med alkylat. Och ni som tror att ett högre oktantal i maskiner konstruerade för 95 oktan ger högre effekt borde googla en sväng.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

anersimyra  
#536083 Oktantal är "ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck". Det betyder att högre oktantal på bensin innebär att det är svårare att tända.

I motorer med hög kompression (ofta i starkare motorer) så kan 95-oktanig bensin ibland "slå" för tidigt pga trycket och temperaturen, då måste motorn köras på 98-oktanigt.

I en motor gjord för lägre oktantal ökar inte bensin av högre oktan prestanda, det kostar endast mer. Men i motorer som vill ha högre oktan så kan bilen slå fel med bensin med för lågt oktantal... :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

Erre  
#536090 Det här vore så kul att reda ut en gång för alla.

Kan ingen bygga en bromsbänk för motorsågar?
Då ser man vad sågarna presterar med olika bränsleblandningar.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bensin

anersimyra  
#536098
Erre skrev:Det här vore så kul att reda ut en gång för alla.

Kan ingen bygga en bromsbänk för motorsågar?
Då ser man vad sågarna presterar med olika bränsleblandningar.

Min gamla gräsklippare med en Briggs&stratton gick längre på handels än alkylat, eller den klippte egentligen en större yta per tank. Det torde ju bero på att handelsgiftet har ett högre energiinnehåll, men nackdelarna med handelsbensin är uppenbara jämfört med alkylat, och inte tusan producerar man mer sett över dagen trots en soppa med marginellt större effekt.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Aspen bensin

tallen100  
#536100
anersimyra skrev:Min gamla gräsklippare med en Briggs&stratton gick längre på handels än alkylat, eller den klippte egentligen en större yta per tank.

Så "gräsklipparchauffören" blev snabbare med mackbensin :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).