Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

260 inlägg 62386 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#535998 Så har den äntligen kommit. Hur länge har man inte funderat innan man slår till. Som hobbyskogsägare är det förstås inte ekonomiskt försvarbart det här men som min morbror sagt till mig. I skogen ska man inte tjäna pengar där ska man ha kul.

1543389712_img_2002.jpg


1543389712_img_2005.jpg


I den här tråden tänkte jag posta min progress i att få ihop de två delarna, mina första stapplande steg som gallringsförare, intryck och funderingar. Jag är helt ny på trådar och forum. Även helt ny på att skruva i maskiner så vi får se hur det går.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#536000 Konstigt vad man tror man kan hinna på en kväll när man är nybörjare. Projektmålet var att börja fylla vagnsdäcken med vätska, haka i aggregatet och börja titta på hur jag ska koppla in skördardatorn.

Oturligt nog så passade inte ventilen med min påfyllnadsanordning så vätskan blev det inget av.

Och hur fn ska man få ihop det här?
$matches[2]


Och tappen är 50mm och hålet Arbron är 60mm, så där tänkte jag att en extra hylsa måste till.
1543390716_img_2023.jpg


Hoppas på bättre lycka till helgen
Senast redigerad av Sisyfos lör 30 nov 2019, 20:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Ingarhs  
#536005 Starter man dagen med innstillingen om at:
"Det går smått, men dårlig" og
"Ny dag, nye nederlag" får man seg stort sett positive overraskelser 😉

Har dessverre ikke noe mer konkret å bidra med, men ønsker lykke til og jeg kommer til å følge tråden, tror det skal bli interessant!

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Torbjörn Johnsen  
#536007 Det här ska bli spännande att följa Sisyfos ! Bra initiativ med en egen tråd! Det är nog många som vill följa och se hur man lär sig att gallra med maskin.
När det gäller anslutningen till stegmatarn tror jag @Sundelius har en del insikt i den problematiken.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Huggar Herman  
#536010 Grattis till ett kul köp! :grin:
Ska bli spännande att följa ditt projekt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Bax  
#536016 Spännande och kul.
Följer 👍

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Vardon  
#536017 Sprit, god mat, restaurangbesök, bio , teater, partners, sport, barn, musik etc är andra saker som för de allra flesta inte är lönsamt alls, men roligt och trevligt.

Det kommer nog gå fint, ta det bara lugnt och det är sällan man ångrar efteråt att man gjorde något ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Seb macahan  
#536020 Vad roligt!
Om du ska koppla in aggregatet behöver du väl bara + -. Eller är det en "riktigt" dator typ Dasa. Har du pallörer/knappsats till trädval och apteringslängder inbyggda i Malwa'n eller separata knappsatser till Arbro'n?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

källshult  
#536026 hur stor motor och hydraulkapacitet är det i 460

Användarvisningsbild

Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#536033 Kul med sådan respons.

Vad jag vet är det 35 hk, 175 bar och 90l/minut på den som jag har.

Datorn är Arbros egen ArbroMat. Den verkar som en äldre modell men ska visa längd och diameter.
1543401480_img_2017.jpg


Som du säger är det bara + och - som behövs. Men målet är att få in så många knappar som möjlig från standardpallören i den så det är väl där jag känner en viss utmaning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Seb macahan  
#536039 Bara tänk på att du ska nå knapparna ifrån handgreppet du har runt joystick. Stor skillnad mot skördare tex där man väljer sitt trädslag och sedan kör med upprepad sektion på apteringsläbgder (datorn gör ju de flesta valen). På stegmatare är det betydligt mer knappryckning, backa, öppna knivar etc som är viktigt att ha i joystick eller i en palör nära joystick så du inte behöver släppa handen eller sträcka på fingrarna. Bara lite tips från mig, eftersom du skriver att du var ny på detta.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536048 Om de följer med orginal spaktoppar till arbron så är de bara plugga in direkt i Arbromaten med RJ45 kontakter.
Har du knappar i runt dina kranspakar så köper du en lång nätverkskabel o klipper på mitten, vilka funktioner som är på vilka tråd finns i någon tråd här eller har jag de i en pärm.
Tryck o flöde räcker men kolla med Malva hur du lämpligen kopplar in den hydrauliskt.
Tyckte de såg ut som modellen utan mätrulle så den mäter längden med hål i balken när den drar in och tänk på där att om de slirar vid inmatning så blir biten för kort!
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536055 Spännande @sisyfos !

Vi har inte mycket kunskap om Arbro, men behöver du hjälp med Malwan så kontaktar du våra killar på supporten så hjälper dom dig!

mvh
Magnus Wallin
Malwa Forest AB

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536060
swetrac skrev:Spännande @sisyfos !

Vi har inte mycket kunskap om Arbro, men behöver du hjälp med Malwan så kontaktar du våra killar på supporten så hjälper dom dig!

mvh
Magnus Wallin
Malwa Forest AB

När jag köpte min första arbro så rekommenderade Moheda, som sålde dom då -99, att den skulle anslutas med serienippel i kranpaketet men de skulle fungera lika bra med en sektion till i kranventilen som styrs av arbromaten

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#536078
gnisten83 skrev:Om de följer med orginal spaktoppar till arbron så är de bara plugga in direkt i Arbromaten med RJ45 kontakter.
Har du knappar i runt dina kranspakar så köper du en lång nätverkskabel o klipper på mitten, vilka funktioner som är på vilka tråd finns i någon tråd här eller har jag de i en pärm.
Tryck o flöde räcker men kolla med Malva hur du lämpligen kopplar in den hydrauliskt.
Tyckte de såg ut som modellen utan mätrulle så den mäter längden med hål i balken när den drar in och tänk på där att om de slirar vid inmatning så blir biten för kort!
Lycka till


Jag tänkte precis detsamma att det bara är att kapa en datakabel. Och du har nog rätt att den saknar mätrulle. Jag tänkte först börja koppla in mig på kabelhärvan under stolen men nu känns det mera som om jag skulle sätta skarvdon uppe vid kranspakarna och ha möjlighet att byta tillbaka där om jag nu vill ha de gamla funktionerna. Jag har med spaktopparna från Arbro men i och med att det ser ut så här i Malwan så vill jag heller använda det som finns där.
1543420538_2433199107.jpg


Sedan är det något som är extra med Arbro-topparna. Det är klart fler knappar där än det är hänvisat till i manualen. Undra vad de gör??

En fråga. Jag har två pedaler på golvet som verkar kunna agera som knappar. Vilken funktion känns vettigast att ha där? Matning fram bak?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).