Uppvärmning

vedpannan och ackumulatortank

24 inlägg 11241 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vedpannan och ackumulatortank

jens.anita  
#535855 Hej frågor råd.
Installera en vedpannan effecta woody 35 kw och laddomat 21 + tre ackumulatortankar på 500 liter var och slutet expansionskärl på 200 liter.
Värmer upp pannan i 90 grader och laddomat släpper vid 78 grader.
Men får topp på tankar 80 grader men botten blir bara 40 grader.
Kan det fungera bättre med termostatpatron på 62 grader?
Och så det med shunt. Jag har en termomatic. Men får hand shunta den och det gör väl en del att det går ut mer värme ur tankarna? En inomhusgivare reglerar det väl bättre?
Hoppas på svar och råd
Tack på förhand



   TS
Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Göt  
#535879 du får väl elda lite längre så fylls ju tankarna på

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

Nelson81  
#535880 Prova att byta termostaten jag hade samma problem och det hjälpte mig att byta

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535990 Inomhusgivare är inte nödvändigt, framlednings o utomhusgivaren håller värmen bra ända men om du märker att huset lider av att tempen sjunker inne när de blåser mer så är en inomhusgivare en fördel.
Att vattnet skiktar sig i tanken är normalt, elda mer så värms mer av tanken upp.
Jag har 3000 liter i mina tankar till en 50kw panna och behöver göra mer inlägg för att tankarna ska bli genomvärma.
Sitter 3 termometrar på ena tanken och efter en brasa kan övre visa 80 och de andra 40 sen sprider sig värmen neråt efterhand.

Termostatpatronen är till för att pannan ska jobba bättre när hela pannan håller en hög o jämn temperatur invändigt

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

källshult  
#536110 Min bror har samma problem och det hjälper inte att elda mer . När pannan har bränt upp hälften av inlägget så är tankarna uppe i ca 80 90 grader och där nere ca 40 grader och pannan på 100 grader och då stängs pannan av så att den inte kokar även nöd kylningen har aktiverats för att pannan är för varm ibland

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536121 Men då kan inte cirkulationen i laddomaten fungera riktigt, för den ska ju dra de kallare vattnet från botten av tankarna.
Jag trycka upp mina tankar till 95 i toppen och 80 i botten utan större problem

Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

jannee  
#536125 Antingen eldar du för hårt (med för torr ved eller för finkluven ved) eller för svaga cirkulationspumpar.
Jag har haft liknade problem när jag för en gångs skull eldade med fin klyven riktigt torr björkved, aldrig när jag eldar med rutten gran (vilket är vanligast förekommande) eller alved.
Annars ska väl fläkten stanna vid 100 grader för att återigen starta när tempen gått ned.

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Wrangler  
#536149 Som någon har sagt här innan så ta pannan vattnet ifrån botten av tankarna i fyller dom uppifrån i ner, jag har också tre tankar med en 40kw panna o ett 200 liters slutet ex, o jag behöver köra två eldningar i början från 40 grader för o få upp 90grader uppe o 80 nere vid slutet av eldningen, Kolla så att Varvtalsreglaget på laddomat stå i läge tre först, annars så kanske det fungera bättre o köra på uppstartnings termostaten,

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

jens.anita  
#536176 Tack många fina bra råd och det är roligt.
Ja att elda mer och värmen sjunker ner.
Bara det att jag får elda mer försiktigt då pannan är i 90 grader. Tar länge tid.
Det med termostatpatron i laddomaten.
Som jag har idag 87 gradar och kan vara bättre för pannan. Men min tanke med 62 gräsare var att tankarna börja laddas fortare.
Så det med termomatic och slippa hand shunta. Och ha inomhus givare måste väl endå spara värmen i tankarna?
Att kunna ställa in 22 grader inne och den temp håller sig i tre timmar. Gör ju att shunten stänger sig och sparar mer värme i tankarna. Måste väl vara rätt endå.
Tro också att mitt fel kan väl även ligga i att jag har 28 cm rör och skulle väl fungerat bättre med 32 cm rör.
Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536184 Absolut bättre med en shuntautomat än att handshunta.
Har du termostater på radiatorerna?

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

jens.anita  
#536202 Ja jag har termostater på elementen

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

Göt  
#536232
jens.anita skrev:Tack många fina bra råd och det är roligt.
Ja att elda mer och värmen sjunker ner.
Bara det att jag får elda mer försiktigt då pannan är i 90 grader. Tar länge tid.
Det med termostatpatron i laddomaten.
Som jag har idag 87 gradar och kan vara bättre för pannan. Men min tanke med 62 gräsare var att tankarna börja laddas fortare.
Så det med termomatic och slippa hand shunta. Och ha inomhus givare måste väl endå spara värmen i tankarna?
Att kunna ställa in 22 grader inne och den temp håller sig i tre timmar. Gör ju att shunten stänger sig och sparar mer värme i tankarna. Måste väl vara rätt endå.
Tro också att mitt fel kan väl även ligga i att jag har 28 cm rör och skulle väl fungerat bättre med 32 cm rör.
Vad tror ni?


Tror inte du behöver vara så orolig över att pannan går upp i nittio så länge du har kallt vaten i tankarna eldar upp tankarna ibland till 90uppe och 90 nere, å är man nära att pannan kokar, satte in ett kokningskydd i min panna som kyler pannan när det blir för varmt har ingen sjuntautomat det funkar ändå..

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

jens.anita  
#536360 Tänkte på en ska. Kanske tokig.
Har 200 liters expationkärl. Som räcker.
Men om man har ett på 300 liter. Så måste väl trycket bli mindre?

   TS
Avatar Fallback

Re: vedpannan och ackumulatortank

ÅsaNisse  
#536372 Trycket blir inte lägre, men det varierar mindre med större kärl. Trycket måste hela tiden vara så högt att det räcker upp till högsta elementet med lite marginal.

Användarvisningsbild

Re: vedpannan och ackumulatortank

jens.anita  
#536374 Okej. Ja därför då man mäter från den högst punkten och räknar ut då hur mycket luft det ska vara i expansionskärl. Jag förstår

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).