Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ösa kran

17 inlägg 10097 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53450 Har en Ösa kran på skogsvagnet. Tror den heter Ösa 69 men inte säker. Hur mycket oljeflöde ska man ha på en sån kran för att få den att gå bra? Tycker jag får ligga på så höga varv(17-1800) på motorn för att få den att orka ordentligt, speciellt när oljan är varm. Pumpen sitter på separat på vagnen.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53454 Hej,

är det orken (=trycket) eller hastigheten (=flödet) som är problemet? tappar du kraft med varm olja skulle jag misstänka sliten pump.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53455 Har ju ingen aning om flödet på pumpen men när oljan blir varm får man dra på mer gas så det kanske är som du säger, sliten pump. Hur stor pump ska man ha för att få fart på den kranen då om man skulle köpa en ny? Eller ska man köpa en utväxling till den? Har bara 540:s uttag på traktorn, hade vart fint med 1000 :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53459 Sitter å drömmer om ett 2-spaks paket till vagnen på weimer.se. Dom har ett med 5 funktioner + 1 el on/off. Skulle det funka om man körde gripen på on/off? Eller utskjutet? Det har ett maxflöde på 50 l/min. Är det lagom? Tycker det kanske verkar lite till min kran. Om jag ska ha en pump som är större så funkar väl inte ett sånt ventilpaket? Blir det inte en flaskhals i paketet? 350 bar är maxtrycket på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53472 Menar du mekanisk 2 spak eller servohydralik el elservo?
Har själv 2 spaks servohydralik till min kran med on/off till grip o utskjut och jag tycker det funkar fint.
Enda nackdelen jag kommit på med servohydralik är att servoventilen(den under spaken) blir varm och den värmen behövs verkligen inte om jag kör kran när det är varmt ute, jag bränner mej nästan på benet om jag kör med shorts :surp:

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53523
Bild


Så ser den ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53584 Visst funkar sånt hade ett liknande på min förra kran, utskjut på ena elfunktionen o gripen på den andra.

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53721 Det låter bra, får se om börsen tillåter ett köp av ett. Ingen som har koll på Ösa´s kranar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53742 Gnisten: Har du rätt justerat servotryck?

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53760 Servotryck? Du menar för att de blir varmt då antar jag.
Hårdkörning på sommarern gör att jag kan få 50gr på hydraloljan och samma olja flödar till spakarna och de blir lite varmt att vila knäna mot då :D
Tempproblemet hade jag innan detta paketet oxå, dax för oljekylare kanske

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53811 Gnisten: Ja, dessa relativt enkla ventiler har ju inget konstant servotryck utan det varierar med flöder (motorvarv) och viskositeten så man bör ställa in servotrycket vid det varvtal man normalt kör på samt kolla skillnaden sommar/vinter. 50 grader låter inte som ngn hög temp så sätt ngt isolerande på jojjarna om det är för varmt för knäna... :wink:

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54006 Tillbaka till grundfrågan, nån som har koll på Ösa kranar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54075 http://www.elmia.se/wood/

Där borde du hitta mer info om din kran

Är det en ÖSA 69 så har du tryck och flöde här
Pumpkapacitet 40-60 l/min
Arbetstryck 140kp/cm2

Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54156 Tack ska du ha! Då kräver den mindre flöde än jag trodde då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54163 Länken verkar inte fungera :cry:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar