Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

40 inlägg 24519 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Hema  
#535678 Hur ser oregons filmallar ut? Jag gillar hva:s.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535682
Hema skrev:Hur ser oregons filmallar ut? Jag gillar hva:s.


Väljer Oregons kedjor för att kunna använda EIA/Bachos mallar som jag tycker är de mest lättanvända.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Hema  
#535702 Okey.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Williamm  
#665427 Hej!
Nu har jag inte kollat om den teori kommit tidigare men chansar på att den är ny.

När det diskuteras gamla sågar så sägs det att gamla Homelit med bladventilinsug har en fantastisk motorkaraktär, med bottendrag och vavvillighet samtidigt.
Kan det vara så att insprutningen på 500i får delvis samma fördelar som bladventil men med enklare konstruktion?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665433 Jag är helt övertygad om att detta med insprut är rätt väg att gå.
På 500i sitter den placerad i insug så det på minner om en kolvportad såg.
Bränsle luft blandning måste ner i vevhus o smärja lager och sen spolas upp över kolv.
På reedventil motor sitter ibland reed ventil i vevhus eller i insug.
Det finns en på såg lite ovanligare ventil typ och den kallas slidventil.
Lite enkelt förklarar så är det hål i vevhus och vevaxels vikt som är helrund förutom hålet.
När de är hål mitt för varandra = öppet, sugs bränsle luft blandning in.

Insprut i topp över kolv hade ju föredragits, men lite svårt o få till smörjning av lagren under kolv då.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

totte  
#665435
williamm skrev:När det diskuteras gamla sågar så sägs det att gamla Homelit med bladventilinsug har en fantastisk motorkaraktär, med bottendrag och vavvillighet samtidigt.


Bladventilmotorer får oftast mycket bra bottendrag och kraft eftersom vevhuset fylls mycket effektivt. Varvillighet i bemärkelsen accelererar snabbt stämmer också. Däremot är det svårt att få särsklit högt toppvarv. Vi mycket höga varv har bladventilen svårt att hänga med, tänk dig själv att en liten läpp av fjäderstål skall öppna och stänga 200 gånger i sekunden som det blir vid t ex 12000 rpm.

Så att jämföra bladventilmotor med 500i är nog inte särskilt relevant.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Williamm  
#665482 Jag tänkte så att: bladventilen hindrar bränslet att tryckas till baka till förgasaren, i en insprutspump kan bränslet inte tryckas till baka. Det borde då ge samma resultat. Jag visste inte det med höga varv, men en del egenskaper är väl samma?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665494 Även med insprut så måste insug på nåt vis stängas. Antingen med kolv eller nån form av ventil.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

totte  
#665499 Williamm, du rör ihop två saker.

Det ena är att blanda in finfördelat bränsle i luften som sugs in i vevhuset. I en förgasare sugs det in via munstycket i förgasaren. Med insprutaren pumpas finfördelat bränsle ut i den inströmmande luften. Med exakt styrning av insprutningen kan man dosera bränslet ytterst noga.

Det andra är att öppna och stänga insuget till vevhuset.
Bladventilen hindrar bränsleluftblandningen att åka tillbaka ut. I en kolvportad motor gör kolven samma sak när den stänger insuget.

Stihl 500i är kolvportad, på samma sätt som alla moderna motorsågar. Skillnaden är bara hur bränslet tillförs till luften som sugs in.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg Stihl MS 500i (med insprutning)

Williamm  
#665536 Ockej. Nu förstår jag.

Jag har ju inte undersökt någon Homelit och 500i, och tänkte att insprutet satt där bladventilen sitter och sprutade bränsleluftblandning. och stopade kompressionsförluste då kolven trycker till baka lite bränsle då den stänger porten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).