Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Problem Pika 828 Combi

23 inlägg 7815 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#534365 Följde kabeln som sitter på MCI-utgången märkt Communication, det visade sig att den ledde till skrivaren.
Kabeln från pc:n gick till MCI:n skrivarutgång.
Växlade kablarna och Motomit startade direkt.

Tack finskpinne mf. för eran expertis!


Ett fel kvarstår;
Under upparbetning har agg. krypfart tills att man aktiverar grip öppna. Då får man fart i grejorna.
Antar att det har med pumpstyningen att göra då man får tryck när man aktiverar en annan funktion samtidigt.
Tänkte mäta spänningen direkt på pumpstyrenheten för att se vilka funktioner som ger spänning eller ej där.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#534366 Det kan hända att det bara är inställningarna som inte är som dom ska. Gå in på inställningar och sedan Pumpar och där går det att ställa in pumpstyrningen för olika rörelser. Har du ingen proportionellt styrd pump så ska värdena vara antingen 0 eller 100 procent. Det är on/off funktion på pumpen då. 100 procent är då förstås På.

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#534386 Inställningarna för pumpstyrningen visar 100% för matning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#534388 Är du säker på att du trycker på rätt knapp då? Så du inte trycker på sakta matning knappen? Gå in på Service,Tester och se vilken ingång som aktiveras när du trycker på matningsknappen. Det ska stå Mat.Fram. inte Sakt.Fram.

Går det på krypfart när du kör med automatisk matning också? Alltså använder apteringen...

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#535642 Automatisk matning och matning fram går på låg hastighet tills man aktiverar grip öppna samtidigt.
Då får man tryck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#535657 Det verkar dom att du har några omkastade kablar. För det ska va så att det går på full matning normalt, sedan om man trycker på gripstäng så ska det aktivera sakta matning tills du släpper stängknappen. Har maskinen varit i drift med det där aggregatet nån gång? Det verkar ju som att nån bara kastat dit det och stoppat i kontakter lite hur som helst, med tanke på att kontakterna vid motomit också var fel...

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#535691 Vad jag vet har föregående ägare kört med detta aggregat.

Kan även tillägga att just funktionen grip öppna ej fungerar för att få gripen att öppna sig längre.
Denna funktion slutade att fungera i samband med att jag installerade en ny programversion av Motomit PC.
I testmiljön aktiveras ingen utgång när enbart grip öppna aktiveras.

- Var i menyn kan man programera om knapparnas funktioner?
Har hittat var man byter funktioner på knapparna trädslagsval/klassning, men ej lyckats programmera om
grip + övriga agg. funktoner.

- Skulle även behöva sänka hastigheten på kranen då den verkar gå på max utan ramper i nuläget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#535718 Som sagt så tror jag inte att det har något med saken att göra att du har installerat en ny version av Motomit PC, eftersom PC:n inte har något att göra med Motomit att göra. Den fungerar bara som en display och för dataöverföring. Man kan köra maskinen och aggregatet även om du kastar ut hela PC:n ur hytten. Och du skriver att det inte syns nåt på testvyn när du trycker på knappen för grip öppna, det tyder ju på att knappen inte är inkopplad eller att den är sönder.

Man kan bara programmera om knappar för trädval, aptering och sånt i datorn. Knappar för aggregatrörelser ändrar man på genom att flytta trådarna på MCKC enheten.

Du skrev tidigare att inställningarna för pumpen visar 100% för matning. Har du observerat att det finns flera menyer för pumparna, Pump1, Pump2 osv. Då beror de ju på vilken utgång dom har tagit ström från till pumpen. Det finns även inställningar som inte syns för vanliga användare, dom behövs det lösenord till. Där kan man ändra på strömstyrka till matningsventilerna och en hel massa annat.

Men jag tycker det verkar lite märkligt att kontakterna på MCI modulen var felkopplade, den tidigare ägaren kan ju omöjligt ha kört med den maskinen på det viset. Så därför misstänker jag att andra saker kan vara felkopplade. Så jag skulle börja med att ta fram kopplingschemat och gå genom alla kablar för att veta att allt är rätt kopplat, både på MCKC och MCC. Om du inte har alla manualer och kopplingscheman så finns allt tillgängligt på Pasi Lääninpääs hemsida för Motomit support: productsupport.fi. Den sidan finns på engelska om du inte är en fena på det finska språket.

Kranrörelserna kan det ju vara nåt annat fel på än bara inställningar, för om jag minns rätt så skrev du tidigare att IQAN ger ett felmeddelande. Det kan ju vara nån modul som den inte får kontakt med, kanske en lös kontakt, kabelbrott eller en söndrig modul. Jag har inte så stor erfarenhet av IQAN så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det. Om allt är i skick så finns det nog inställningar för MIN, MAX och ramper i IQAN. Men menyerna ser lite olika ut, för alla maskintillverkare har sin egen programvara, så jag kan inte ge ett exakt svar hur menyerna ser ut i Pika maskinen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).