Skogsvagn (Huggarvagnar)

K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

22 inlägg 7448 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

339  
#535172 Jag fick idag hem broschyrerna jag beställde och K.T.S ger verkligen ett bra intryck! Vagnarna och kranarna ser ut att vara proffsigt gjorda och genomtänkta!

8,5 eller 10:tonnare med navdrift och bromsar vore något...

Är så sugen på en driven vagn. Farma T10 4wd med nya 6,7 m kranen har jag varit närmast, men vette tusan om man hellre spänner hängslen å livrem å skaffar en K.T.S?

Någon som provat deras navdrivna kärror? Och är kranarna så rejäla som man får intrycket av?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Micke36  
#535272 Nu har inte jag drift på min men jag har en 8,5 tonnare som jag är väldigt nöjd med, och den är väldigt robust byggd! Det enda jag känner att jag missade var att jag skulle ha haft en längre kran, jag har 5,3m och den är i kortaste laget när man ska lasta och lasta av i travarna.

Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

rokon  
#535322
339 skrev: Och är kranarna så rejäla som man får intrycket av?

Visar i väntan på att någon med drift kanske hör av sig ett clip på en förare som visar smidigheten med en KTS kran, vagnen ser ut att vara extrautrustad med längre centralrör något som tydligen är vanligare på vissa marknader samt flera par extra bankar med målstakar
Han som filmar sitter på traktortaket

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Ingoberra  
#535325 På grannens 8.5 tonsVagn så agerar ena vridcylindern ändstopp åt ena stödbenet. Har gjort så sen ny, så han har inte böjt det eller nåt. Byggslarv alltså.
Senast redigerad av Ingoberra lör 24 nov 2018, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Micke36  
#535351 På min så stannar stödbenen ca 5 cm från vridcylindern. Jag har extra banke på min och såglåda vilket jag anser att man inte kan leva utan! Det enda problem jag haft med min var att vinschen inte stannade direkt när man släppte knappen, men det verkar som det var nåt som behövde slitas till bara för nu funkar det kanon! Vagnen är lite vältbenägen när den är tom, men så länge man tänker lite så är det lungt.

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Axl  
#535352 Jag har en tio tons med 6.3 m kran. Kör inte mycket men än så länge har den gått bra. Hade en patruuna kran innan och den var 5.3 med utskjut och den var alldeles för kort. Funkade bara att köra 3 m ved med den. Tycker kts har varit bra att ha å göra med.

Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Micke36  
#535355 Bland det bästa med k.t.s har faktiskt varit Morgan Nordin, tragiskt nog så slutar han nu, men jag tror verkligen att det är ett företag som är måna om sina kunder. Jag kör främst 4,90 m och 3,90 m med min samt lite 3 meters och det funkar men det blir lite stök vid avlastning framför allt då kranen blir lite kort när man vill sortera traven, så skulle jag köpa en idag så skulle jag välja som minst 6,3m kranen och lättviktspaketet. Känns som 7 spaket väger 20 kg per spak när man ska lyfta in det i traktorn...

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

339  
#535374
Micke36 skrev:På min så stannar stödbenen ca 5 cm från vridcylindern. Jag har extra banke på min och såglåda vilket jag anser att man inte kan leva utan! Det enda problem jag haft med min var att vinschen inte stannade direkt när man släppte knappen, men det verkar som det var nåt som behövde slitas till bara för nu funkar det kanon! Vagnen är lite vältbenägen när den är tom, men så länge man tänker lite så är det lungt.


Såg att kts vagnarna i överlag är lite smalare mellan hjulen än den Farma jag har nu, och den Farma 4wd jag väljer emellan. Tänkte just detta med vältrisken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Micke36  
#535379 Jag har aldrig vält min vagn men det har varit nära när jag tänkt med arslet... alltså plockat grov stock på fullt utlägg med tom vagn eller sista stockarna vid avlägg. Men vid färd, både fullt lass och tom vagn så är den väldigt stadig tycker jag, inte ens varit nära att välta!

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

amazon  
#535398 Har en 8,5 ton med 6,3m kran från 2006.
Kör mellan 2-500 lösmeter varje år och det enda som hänt är att vi fått packa om utskjutscylindern 1 gång.
Utskjutet går lite sakta men ska tydligen vara åtgärdat på nyare vagnar. 8,5 tonsvagnen är 30 cm lägre än de större så därför upplever jag den som otroligt smidig i gallringar och hyfsat stabil. Drar den efter en valtra 700 och skulle definitivt inte köpa en större vagn pga dess smidighet mellan träden. Har väldig platt mark här i sydvästra småland så 4wd är inte värt pengarna för oss. Inte ens en spricka på dessa 12 år vilket vi hade på vår förra Lima/Broaryd från 1986. Är som ni förstår väldigt nöjda hittills.

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535596 Går ju att vätskefylla hjulen för att få stabilitet

Användarvisningsbild

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

Micke36  
#535758 Tanken har ju slagit mig att man kanske borde vätskefylla dem men det känns som att jag kan kosta på mig att tänka efter lite extra dom gånger det behövs.
Hade jag haft en längre kran så hade jag gjort det pga den ökade brytkraften.

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535982 Kärran går mer dit den ska när man backar i t.ex snö med vätskefyllda hjul

Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

339  
#536013
Micke36 skrev:Bland det bästa med k.t.s har faktiskt varit Morgan Nordin, tragiskt nog så slutar han nu, men jag tror verkligen att det är ett företag som är måna om sina kunder. Jag kör främst 4,90 m och 3,90 m med min samt lite 3 meters och det funkar men det blir lite stök vid avlastning framför allt då kranen blir lite kort när man vill sortera traven, så skulle jag köpa en idag så skulle jag välja som minst 6,3m kranen och lättviktspaketet. Känns som 7 spaket väger 20 kg per spak när man ska lyfta in det i traktorn...


Såg nu att Morgan Nordin här på forumet slutat på KTS! Verkar vara han som konstruerat mycket på kranar och vagnar?
Hhmm, hur blir det då i framtiden..

   TS
Avatar Fallback

Re: K.T.S - rejäla vagnar och kranar?

husqvarna_med_sthil  
#536142 Kts har bara varit positivt för min del, både företaget och vagnen. Hade lite problem med frakten av den men det var företaget som levererade som stod för den fadäsen... jag ringde till alla jag kunde hitta numret till för att släppa ut min klagolåt, även till ..om jag minns rätt..vd för kts som var mycket tillmötesgående och trevlig trots min upprörda ton.

När vagnen väl kom hade fraktbolaget skickat en av de absolut vackraste unga möer man kan tänka sig strax efter att man ringt och väckt mig med orden " är det skogshuggarn, nu kommer din vagn" ( jag hade ringt och bråkat på varenda en jag kunde hitta vid det laget och det verkade som att de försökte laga förtroendet på något skämtsamt sätt) jag visste fasen inte var jag skulle vända blicken, på min nya vagn på flaket eller den trevliga damen som hoppade ur förarsätet på lastbilen :grin:
I mitt upprymda tillstånd frågade jag henne om hon kunde tänka sig ett giftermål... ja det var en lycklig stund det där när vagnen kom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).