Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57982 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

halvproffs  
#535453 Här är största bonden i stort sett självförsörjande på el efter montering av solceller på ladan.
Heby kommun har en ganska stor anläggning på en åker.
@tosca vet nog mer om denna anläggning?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535456
Seb macahan skrev:
ocke skrev:
Vedproducent skrev:Nja solceller ska väl närmast jämföras med kolkraft globalt i så fall. Med drygt 25 gram jämfört med kolens cirka 700 gram/kwh.
Så det svamlas rätt mycket från Hema om man ser det globalt. Finns ingen undersökning/forskning som jag hittat som visar på billigare elpriser om man undviker vind och sol som jag sett. Tvärtom satsar man på sol/vind nu så visar det möjligen att det kan bli lite dyrare nu och betydligt billigare senare om man inget gör. Det är den faktan jag kan hitta. Motbevisa tack!
För mig finns det ett tydligt bevis för att solceller inte är det bästa sättet att producera el på i sverige och det är avsaknaden av stora solcellssattsningar från t.ex. vattenfall eller någon annan stor aktör. Tiderna kan förändras men just nu verkar intresset för solcellsparker vara svagt.


Jag håller inte med. Här har det lokala kraftbolaget klätt in varenda kvm av sina egna fastigheter samt tomt med celler samt att man har arrenderat en stor vall/åker där man monterat markstativ. Parallellt bygger ett annat bolag Nordens största solpark i anslutning till centrum. Alla större fastighetsbolag har byggt sina större tak fulla. Enl. Lite källor har eon egna solanläggningar på gång (kan vara lösa rykten). Det är lätt o dras med när de "ekonomisk smartare" och kapitalstarkaste i byn satsar. Man vill ju inbilla sig att man är lika smart [emoji38]
Skulle tro att dessa anläggningar är under 255kw vilket gör att man slipper energiskatt. Det som gör solel lönsamt är inte produktionen utan det att man slipper betala skatt, moms och överföringsavgift på nätet. Man är dock beroende av detta eftersom elbehovet även finns när det är mörkt. Det blir enligt min logik inte hållbart i längden med detta systemtänk utan kommer att leda till energiskatt även på solel och högre nätkostnader för "kompensationsel" när solcellern inte levererar. Intressant med eon dock då detta låter som en ren produktionsenhet och byggs på rena affärsmässiga principer:-).

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535457
Byggonomen skrev:
Hema skrev:
prodilass skrev:Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.

Svängbar att kunna följa solen vore väl också önskvärt isf. Samt om solpanelen ska motsvara din för brukning får du kompensera för effektiviteten och utnyttjandegrad. Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

Har hört att vi inte är bra med solceller men de säger samtidigt att vi har lika mycket sol som Tyskland hur går detta ihop? Tyskland har ju enormt med solceller det fattas i princip tak för dem.

Tyskland är lite speciellt. Efter Japan dissade man kärnkraften och försöker kompensera med kolkraft och med rysk gas. De är anledningen till gasledningarna i Östersjön. Kol och gas räknas till baskraft och dessa är relativt lätta att reglera effekten på. Detta ihop med ett högt elpris (ca3:-/kwh) och subventioner (garanterar ett visst pris för varje förnybart producerad kwh) , gör att solceller funkar rätt bra i Tyskland.

Så fort solen skiner, kan de reglera ned fossilsidan. Men deras solenergi täcker inte deras behov. Enligt denna positiva sidan va de uppe på 40%.
https://etcel.se/energi/solenergi-hjalper-tyskland-sla-rekord-i-fornybart

Men det är stor skillnad på effekt och energi, samt var ligger den bästa lägstanivån? Samt för bara solceller så genererar de inget på natten, vilket gör att det är svårt för solceller att faktiskt ersätta någon annan energikälla. Har för mig att de talade i veckan om att försöka fasa ut kolet runt 2050. Men gasen kommer vara kvar, men den är mindre smutsig.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535458
Fredrik N skrev:Intressant och lärorikt ämne detta.
Det finns en sida där man kan se vad olika länder producerar och exporterar i realltid, samt miljöpåverkan.

Den heter Electricity Map.

Jag fixade inte att länka till den, men den är intressant att titta på.
Mvh Fredrik

https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false
Ja den är intressant. 👍

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535478
halvproffs skrev:Här är största bonden i stort sett självförsörjande på el efter montering av solceller på ladan.
Heby kommun har en ganska stor anläggning på en åker.
@tosca vet nog mer om denna anläggning?

Den som hävdar att en solcellsanläggning utan energilagring skulle vara självförsörjande, brister i baskunskaper om vad självförsörjande innebär.
Inte riktat dig halvproffs.

Det är rent pinsamt hur detta begrepp missbrukas i masspsykosens förnyelsebart..
Exempel:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/forsta-helt-soldrivna-flygplatsen-6392444
Lögn, de kvittar dagens överskott mot antagligen kolkraft nattetid..
https://www.renewableenergyworld.com/articles/2015/09/india-s-cochin-international-airport-goes-100-percent-solar.html

Här en bättre Ica butik i Borås.
https://www.ica.se/knalleland/solceller/
Anläggningen producerar energi till butiken, ca 121 000 kWh per år. Det motsvarar ett årsbehov av el till ca 70st lägenheter.
Lögn!
Man kan inte bara summera antalet kwh och se hur många lägenheter det skulle motsvara. Om anläggningen inte genererar något i december/januari motsvarar det Noll lägenheter. 👎

Men detta vägrar media prata om, vilket leder till att Svensson nu tror att sol&vind aka slumpkraft är framtiden. Det är 95% skräp för Sveriges elförsörjning, men sålänge den subventioneras kommer det finnas intressenter som självklart nyttjar tillfället.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535496
prodilass skrev:Vilket härligt soligt väder man vaknar upp till,gröten och kaffet smakar ändå bättre när den är kokad på solel :-bd
Svar på dina frågor Seb
1.Vi har fått 30 % stöd på betalda fakturor,jobbet jag la ner själv och materialet som jag hade sedan tidigare till markställningen fick jag inget stöd för.
2. Elcertifikat mätare det har vi inte för man fick 6 öre för ett år sedan= inte lönsamt och nu 20 öre= lönsamt
3.Vi är väldigt nöjda med anläggningen köpte Tyska Solarwatt Vision 60 P glas/glas celler med 30 års produktgaranti och 30 års 87 % linjär effektgaranti. SMA växelriktare
4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh
5. Vi ligger på max,hade anläggningen varit större så hade vi fått gå upp i säkringsstorlek och det kostar plus att då är vi inte mikroproducenter längre med andra skatte regler.

Electricity Map var en intressant sida,man kan också gå in på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Frekvensen i nätet reglerar dom med vattenkraften.
Vist kärnkraften producerar el med låga CO2 utsläpp och dom producerar också radioaktivt avfall som vi på nått sätt måste ta hand om i 100000 år, vad händer vid en olycka med ett kärnkraftverk se på Tjernobyl och Fukushima
så nej till mer kärnkraft för min del

Glad för din skull, men med vad tänker du ska ersätta den baskraften? @prodilass

Slumpkraft utan energilagring kan inte ersätta baskraft. Samt att kärnkraft i Sverige är en av de co2-renaste elproduktionen som finns. När nu co2 är på tapeten, vilken måste minska för klimatets skull, finner jag det konstigt att fördöma den lösning som gör störst effekt.

Kärnkraften har inte stannat i utvecklingen, det är som att säga att bilen slutade utvecklas iom Henry Fords T-ford.

Ryssarna har byggt en reaktor av gen-4 typ.
https://www.nyteknik.se/energi/rysk-generation-4-reaktor-pa-elnatet-6342971
En rysk reaktor med generation 4-teknik har kopplats in på elnätet. Den kan bland annat använda vapenplutonium som bränsle.


Gen 4 ska kunna utvinna en betydande mängd ur dagens kärnavfall. Så vårt nuvarande avfall kommer räcka länge, vilket betyder att vi slipper bryta nytt utan. Samt att genom att använda oss av kärnavfallet, kommer vi sänka halveringstiden. Från beräknat ca 100.000 år till dryga 1000 år.

1000 år kan tänkas som en lång tid, men ut ett slutförvaringstänk blir kostnaden oerhört mycket lägre. Så dagens tanke att betala miljarder för att slutförvara morgondagens bränsle, ser jag som slöseri. Samtidigt blir varje generation kärnreaktor säkrare.

Ett "problem" med de svenska kärnreaktorerna, är att när de byggdes, byggdes de för att agera ihop med vattenkraften. Iom att vattenkraften är tämligen lättreglerande, valde man att inte nyttja reglerfunktionen i kärnreaktorerna fullt ut. Det blev billigare så och när de byggdes, hade man inte en tanke på att det kunde se ut som det gör nu på elmarknaden. Detta gör att vattenkraftens reglerkraft inte kan ta hur stora variationer som helst.

Man forskar på att kunna driva framtidens reaktorer på torium, vilket saknar många av uranets nackdelar (brytning/hantering). Även här kommer Norge i framtiden sitta på en guldgruva, då har stora naturtillgångar på torium i sitt urberg.

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535509
prodilass skrev:4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh


Jag hänger inte med på detta. Vad har vattenfall för glädje/idé i att köpa elen för 96öre när jag kan köpa el för 56öre på spoten?

Avatar Fallback

Re: Solceller

Tosca  
#535511
halvproffs skrev:Här är största bonden i stort sett självförsörjande på el efter montering av solceller på ladan.
Heby kommun har en ganska stor anläggning på en åker.
tosca vet nog mer om denna anläggning?

Nja, ingen direkt kunskap mer än att jag sett dem.
Det finns väl ganska stora ambitioner på kommunnivå att skapa ett kretsloppstänk, om nu storskaliga solcellsanläggningar verkligen är rätt väg att gå på så här nordliga breddgrader är jag inte riktigt säker på.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535514 Det bästa sättet att lagra solenergi torde väl ändå vara i en växande skog? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535530
Tosca skrev:
halvproffs skrev:Här är största bonden i stort sett självförsörjande på el efter montering av solceller på ladan.
Heby kommun har en ganska stor anläggning på en åker.
tosca vet nog mer om denna anläggning?

Nja, ingen direkt kunskap mer än att jag sett dem.
Det finns väl ganska stora ambitioner på kommunnivå att skapa ett kretsloppstänk, om nu storskaliga solcellsanläggningar verkligen är rätt väg att gå på så här nordliga breddgrader är jag inte riktigt säker på.
Kan det vara dessa anläggningar?
http://solelisalaheby.se/om

Användarvisningsbild

Re: Solceller

halvproffs  
#535533 Ja det är det nog. Det verkar dock inte vara kommunägt.

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535563
ocke skrev:
prodilass skrev:4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh


Jag hänger inte med på detta. Vad har vattenfall för glädje/idé i att köpa elen för 96öre när jag kan köpa el för 56öre på spoten?


Den frågan får du ställa till Vattenfall!

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535565 Ser dock ut som man har något samarbete med kommunen. Det finns dock två intressant siffror på sida som är att man i snitt får 35öre/kwh(2016)och installationspriset 11500kr/kW(2013). Om man använder dessa siffror och gör en väldigt förenklad beräkning skulle det kunna se ut så här.
Solel installerat och klart 11500kr/kW. 1kW solcell ger ca 1000kwh/år(stämmer ganska bra med deras siffror). Garantitid 25år.
1000kWh x 25år x 0.35kr/kWh = 8750kr
8750kr - 11500kr = - 2750kr. Utan bidrag går föreningen back?

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535566
prodilass skrev:
ocke skrev:
prodilass skrev:4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh


Jag hänger inte med på detta. Vad har vattenfall för glädje/idé i att köpa elen för 96öre när jag kan köpa el för 56öre på spoten?


Den frågan får du ställa till Vattenfall!
Hehe, ja men frågan är om de vill svara.;-). Frågan var mer ställd som ett diskussionsunderlag om att lönsamheten i solel bygger på bidrag. Att kunna sälja el för 96öre/kW känns som ett guldläge:-)

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535570
Hema skrev:
prodilass skrev:Vilket härligt soligt väder man vaknar upp till,gröten och kaffet smakar ändå bättre när den är kokad på solel :-bd
Svar på dina frågor Seb
1.Vi har fått 30 % stöd på betalda fakturor,jobbet jag la ner själv och materialet som jag hade sedan tidigare till markställningen fick jag inget stöd för.
2. Elcertifikat mätare det har vi inte för man fick 6 öre för ett år sedan= inte lönsamt och nu 20 öre= lönsamt
3.Vi är väldigt nöjda med anläggningen köpte Tyska Solarwatt Vision 60 P glas/glas celler med 30 års produktgaranti och 30 års 87 % linjär effektgaranti. SMA växelriktare
4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh
5. Vi ligger på max,hade anläggningen varit större så hade vi fått gå upp i säkringsstorlek och det kostar plus att då är vi inte mikroproducenter längre med andra skatte regler.

Electricity Map var en intressant sida,man kan också gå in på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Frekvensen i nätet reglerar dom med vattenkraften.
Vist kärnkraften producerar el med låga CO2 utsläpp och dom producerar också radioaktivt avfall som vi på nått sätt måste ta hand om i 100000 år, vad händer vid en olycka med ett kärnkraftverk se på Tjernobyl och Fukushima
så nej till mer kärnkraft för min del

Glad för din skull, men med vad tänker du ska ersätta den baskraften? prodilass

Slumpkraft utan energilagring kan inte ersätta baskraft. Samt att kärnkraft i Sverige är en av de co2-renaste elproduktionen som finns. När nu co2 är på tapeten, vilken måste minska för klimatets skull, finner jag det konstigt att fördöma den lösning som gör störst effekt.

Kärnkraften har inte stannat i utvecklingen, det är som att säga att bilen slutade utvecklas iom Henry Fords T-ford.

Ryssarna har byggt en reaktor av gen-4 typ.
https://www.nyteknik.se/energi/rysk-generation-4-reaktor-pa-elnatet-6342971
En rysk reaktor med generation 4-teknik har kopplats in på elnätet. Den kan bland annat använda vapenplutonium som bränsle.


Gen 4 ska kunna utvinna en betydande mängd ur dagens kärnavfall. Så vårt nuvarande avfall kommer räcka länge, vilket betyder att vi slipper bryta nytt utan. Samt att genom att använda oss av kärnavfallet, kommer vi sänka halveringstiden. Från beräknat ca 100.000 år till dryga 1000 år.

1000 år kan tänkas som en lång tid, men ut ett slutförvaringstänk blir kostnaden oerhört mycket lägre. Så dagens tanke att betala miljarder för att slutförvara morgondagens bränsle, ser jag som slöseri. Samtidigt blir varje generation kärnreaktor säkrare.

Ett "problem" med de svenska kärnreaktorerna, är att när de byggdes, byggdes de för att agera ihop med vattenkraften. Iom att vattenkraften är tämligen lättreglerande, valde man att inte nyttja reglerfunktionen i kärnreaktorerna fullt ut. Det blev billigare så och när de byggdes, hade man inte en tanke på att det kunde se ut som det gör nu på elmarknaden. Detta gör att vattenkraftens reglerkraft inte kan ta hur stora variationer som helst.

Man forskar på att kunna driva framtidens reaktorer på torium, vilket saknar många av uranets nackdelar (brytning/hantering). Även här kommer Norge i framtiden sitta på en guldgruva, då har stora naturtillgångar på torium i sitt urberg.


Ja jag har förstått att du förespråkar kärnkraft och det är ju tur att det finns ett riksdagsbeslut som säger att vi ska avveckla kärnkraften sen hur man löser elförsörjningen i stället så kan nog mer insatta än mig svara på.
Här lite fakta om dina försköningar gällande kärnkraft
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft
Framtidens energi
https://www.naturskyddsforeningen.se/sk ... ens-energi

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).