Verkstan

Ny liten svets, vilken modell är bäst?

23 inlägg 40122 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#535537 Dessa små svetsar kallas inverter tror jag, mma?

Hursomhelst...
Skulle laga en spricka på snöfräsen och tänkte ta fram stora migsvetsen, en esab 170..

Men svärfarsan sa att jag skulle svetsa med pinne så det håller... hmm har ju en biltema 140 amp som kosta typ 800:- och som jag aldrig luckats svetsa med typ, så det kändes besvärligt..

Du ska få låna min svets sa han..

Det va en lite röd handväska, vägde något kilo bara..
Märket var fronius, och jag tror nuvarande modell heter transpocket 150.

Jag som aldrig lyckats svetsa med pinne förr lyckades ju galant (tycker jag själv)

Det var som en dröm att svetsa med denna fronius..

Ha-begäret slog genast till, nypriset ligger på ca 8500:- så jag tänkte köpa en begagnad.. men finns inte en enda på blocket..

Men visst måste det finnas motsvarande svets av andra fabrikat som är lika bra?

Vilka skulle ni rekommendera?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Bax  
#535539 Kemppi Minarc Evo 150 eller 180.
Eller en Wallius motsvarande Kemppin, jag vet inte vad modellen heter.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Kullens mek  
#535542 Jag kör.Migatronic( Swedol)
INVERTERSVETS FUCUS 120E PFC MMA | Swedol
https://www.swedol.se/invertersvets-fuc ... c-mma.html

Fast dom har skrivit fel, de ska va Focus. E väl ingen höjdare som Tig maskin men duger i nöd.
Men som vanlig pinna svets så funkar den utmärkt för det jag har gör. Dock köpte jag några meter mer kabel direkt så man kan arbeta utan å flytta jorden jämt

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#535543 Kan kemppi vara lika bra som fronius när den kostar typ hälften?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

totaya79  
#535546 Har en minarc 150 själv och har svetsat med en fronius något större på jobbet. På den enkla svetsning det har handlat om så märkte jag ingen skillnad på svetsarnas kapacitet, däremot har kempin betydligt bättre (mjukare och längre ) kablar samt en bättre pinnhållare enligt mig. Är väldigt belåten och kan rekommendera Kempin. :-bd Men för den skull inget fel på froniusen.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#535576 Såg det fanns en som hette minarc 150 classic.

Gissat de nytillverkar en äldre modell till lägre pris, är det denna som ni menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Pamf  
#535604 Nyligen köpt en telwin Force 165 på Clas Ohlson till mkt bra pris o är förvånad hur lättsvetsad den är. Sen hur den är i förhållande till fronius har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535605 Jag har en Kemppi Minarc 140, den svetsar jag all pinnsvetsning med och har inte övervägt att lägga mer pengar på en pinnsvets.

Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Amatörhuggare 62  
#535738 Jag har också en sådan, och det är en go maskin.
Och har man bara kvalitetssladdar.
Så kan man vara 50m bort.
Å den går lika fint.
Kemppin

Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

JoTh  
#535787 Fronius Transpocket är en oerhört bra svets.
Svetsar man mycket och har höga krav är den en bra investering och prisvärd med mycket valuta för pengarna.
Troligen finns det inga begagnade på blocket för de som väl har köpt en behåller den.
De nyare har mycket bra egenskaper, med tex. inställningsmöjligheter på märkström på 220V,
för att vara flexibel mot elanslutning eller storlek på generatordrift etc. Du kan således ställa in om du har 10A, 13A eller 16A i tillgängligt uttag. Den är också tålig för långa matarkablar.
Filter för kylfläkten för lång livslängd av elektronik mm.
Slipdamm är ju inte nyttigt för någon elektronik men uppstår ju lätt i närheten av just en svets.
Samt gott om inställningsmöjligheter för en så liten och smidig maskin.
Vad gäller svetskablar ingår inte dessa, utan du kan själv välja svetsklyka återledarklamma och kabellängd och kvalite på kabel mm.
Skulle den mot förmodan kräva reparation och underhåll är elektroniken uppdelad och kan repareras enklare till lägre kostnad än tex. en dito storlek av Kemppi.

Kemppi Minarc serien har en mycket enklare uppbyggnad och är en rakt igenom billigare maskin.
Bara vikten skiljer en hel del, och det visar sig i ett robustare och mer påkostat innanmäte i den tyngre Transpocket.
Däremot presterar Minarcen bra i förhållande till sitt lägre pris.
Är det mindre och mer sällan jobb för husbehov är den definitivt ett gott alternativ.

Många rörsvetsfirmor och industrimontagefirmor har båda dera, och har Kemppi svetsar mer som slit och släng ute i regn och rusk och Fronius på mer krävande jobb.

En Fronius lagar man efter att garantitiden har löpt ut om något skulle hända med den.
Medans en Kemppi oftast inte är värd och laga i samma utrsträckning beroende på att det inte blir riktigt prisvärt då delarna är större moduler och kostar en hel del mer i förhållande till att köp en ny maskin.
Sedan finns det olika nivåer och storlekar på Kemppis Minarc och Minarc Evo samt även Fronius Transpocket 150 och Transpocket 180 så priskillnaderna är rätt stora.
Beroende på om man tar instegsmodellen eller en kraftfullare version.

Eftersom det kan vara lite av ett lotteri att köpa en begagnad svets kan ju en ny Kemppi vara nog så bra,
för att hålla rimlig budget om användningen inte är för hög.
Med Kemppin har jag förmig att det ingick ett par enklare svetskablar till.

Ett användbart tillbehör till en sån här svets är en 3 till 1 fas adapter för att smidigt få till ett 16A enfas uttag.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Kse  
#535804 Köpte en Kemppi Minarc i våras och har varit mycket nöjd med den, en bra svets till rätt pris.
Väldigt lätt att svetsa med för en amatör som mig.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#535832
JoTh skrev:Fronius Transpocket är en oerhört bra svets.
Svetsar man mycket och har höga krav är den en bra investering och prisvärd med mycket valuta för pengarna.
Troligen finns det inga begagnade på blocket för de som väl har köpt en behåller den.
De nyare har mycket bra egenskaper, med tex. inställningsmöjligheter på märkström på 220V,
för att vara flexibel mot elanslutning eller storlek på generatordrift etc. Du kan således ställa in om du har 10A, 13A eller 16A i tillgängligt uttag. Den är också tålig för långa matarkablar.
Filter för kylfläkten för lång livslängd av elektronik mm.
Slipdamm är ju inte nyttigt för någon elektronik men uppstår ju lätt i närheten av just en svets.
Samt gott om inställningsmöjligheter för en så liten och smidig maskin.
Vad gäller svetskablar ingår inte dessa, utan du kan själv välja svetsklyka återledarklamma och kabellängd och kvalite på kabel mm.
Skulle den mot förmodan kräva reparation och underhåll är elektroniken uppdelad och kan repareras enklare till lägre kostnad än tex. en dito storlek av Kemppi.

Kemppi Minarc serien har en mycket enklare uppbyggnad och är en rakt igenom billigare maskin.
Bara vikten skiljer en hel del, och det visar sig i ett robustare och mer påkostat innanmäte i den tyngre Transpocket.
Däremot presterar Minarcen bra i förhållande till sitt lägre pris.
Är det mindre och mer sällan jobb för husbehov är den definitivt ett gott alternativ.

Många rörsvetsfirmor och industrimontagefirmor har båda dera, och har Kemppi svetsar mer som slit och släng ute i regn och rusk och Fronius på mer krävande jobb.

En Fronius lagar man efter att garantitiden har löpt ut om något skulle hända med den.
Medans en Kemppi oftast inte är värd och laga i samma utrsträckning beroende på att det inte blir riktigt prisvärt då delarna är större moduler och kostar en hel del mer i förhållande till att köp en ny maskin.
Sedan finns det olika nivåer och storlekar på Kemppis Minarc och Minarc Evo samt även Fronius Transpocket 150 och Transpocket 180 så priskillnaderna är rätt stora.
Beroende på om man tar instegsmodellen eller en kraftfullare version.

Eftersom det kan vara lite av ett lotteri att köpa en begagnad svets kan ju en ny Kemppi vara nog så bra,
för att hålla rimlig budget om användningen inte är för hög.
Med Kemppin har jag förmig att det ingick ett par enklare svetskablar till.

Ett användbart tillbehör till en sån här svets är en 3 till 1 fas adapter för att smidigt få till ett 16A enfas uttag.



mycket bra förklarat!

hur är minarc 150 CLASSIC ?
är det någon billigare/sämre verison? eller nytillverkas bara en äldre modell?
https://butik.svetsmaskinservice.se/product/minarc-150


du får även gärna förklara varföm en 3 till 1 fas adapter skulle vara användbart?

är det inte bara vanlig skarvsladd till dessa svetsar? vad blir fördelen att blanda in 3 faskabel?

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Kullens mek  
#535845 3fas brukar vara säkrad med 16A istället för 10A. Mer kräm att svetsa med helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

JoTh  
#535961
hur är minarc 150 CLASSIC ?
är det någon billigare/sämre verison? eller nytillverkas bara en äldre modell?
https://butik.svetsmaskinservice.se/product/minarc-150


du får även gärna förklara varföm en 3 till 1 fas adapter skulle vara användbart?

är det inte bara vanlig skarvsladd till dessa svetsar? vad blir fördelen att blanda in 3 faskabel?


Minarc 150 Classic är en äldre version av svets i grund och botten, som bygger på enklare men beprövad teknik.
Den saknar en del funktioner och inställningsmöjligheter samt display som en nyare Kemppi Minarc Evo erbjuder.
Så användarvänligheten och valmöjigheterna är lite mer basic.
Har även för mig att på den tiden vi hade föregångare som Classicen i dag skall efterlikna fick vi svetsförsäljaren att montera in extra kondensatorer på matningssidan redan från början, för att anpassa dessa mot generatordrift.
Det finns klart om man går upp på den dyrare och mer påkostade Minarc Evo 180 vill jag minnas.

Den inbyggdnaden ger också fördelen att den blir mindre känslig för spänningsfall intermittent,
vid långa matningskablar på 220 Volts sidan.
Har man inte behov av att kunna använda generator/elverk som strömkälla eller väldigt långa skarvsladdar funkar Classic150 som den är för normal användning.

Att använda vanliga tex. Esab 55.00 och 48.00 elektroder för normala reparationer funkar annars ypperligt om man inte är väldigt kräsen på resultat och egenskaper vid tändning etc.
Du klarar gladeligen av mindre reparationsvetsningar med de vanligaste som är 2,5 och 3,25 elektroder.
Dock kan du inte svetsa allt för många elektroder i en följd innan maskinen bryter och måste kyla ned sig innan du kan fortsätta svetsa.
2,5mm elektroder går det att köra fler av än de grövre.
Du belastar svetsen mindre pga. lägre inställt strömuttag, och kan då köra längre tid.
Man definierar detta mätetal som intermittens.
Med en 180 strömkälla går det att svetsa några elektroder till helt enkelt utan att svetsen vill vila.
Men normalt vid mindre reparationer skall det ju alltid slipas och fogberedas mm,
så det blir ju endock en del tid för svetsen att kyla ned mellan varven.
Så det kanske inte du märker av så mycket.

Trefas till enfas övergångshandsken du funderade över är som någon annan mycket riktigt har svarat på,
Det kan vara ett enkelt sätt att få till ett enfasuttag som har 16A säkring.
Ett normalt 220V uttag har idag oftast 10A i säkring, och det räcker inte till oftast.
Man skall passa sig att köra så vanliga automatsäkringar som oftast sitter i nyare centraler löser ut i onödan då de tappar i sin karraktäristik om de löser ut för många gånger.
En vanlig Diacedsäkring( gammal rund porslinsäkring) är normalt sett trögare och tål högre värmelast än automatsäkringar.
Men det finns även olika tröga automater, det ser du på tilläggsbeteckningen tex 10A med B,C eller D karraktär.
D är trögare/ långsammare i utlösning än tex B vid piklast.
Men med en ny och korrekt installation av elektriker får man i dag även montera och säkra av enfas uttag i en verkstad med 16A om man har 2,5mm2 kabel i installtationen.
Då är det bara thermofunktionen i svetsen som styr max effektuttaget.
Ett annat bra tillbehör till en sådan här svets förutom tre till en fasadaptern är att ha en 220V skarvsladd med 2,5mm2 kabelarea istället för normal skarvsladd som har 1,5mm2.
Eller en vanlig 16A trefas skarvsladd att använda istället som skarvsladd gör att du får 2,5mm2 i skarvkabeln om du vill tex ha 25- 50 m mellan vägguttag och svetsen.
Då får du inte samma spänningsfall om du har en bit till eluttaget, och bättre funktion på svetsen.
Vilket kan göra stor skillnad på hur en Classic beter sig om du kanske står en bit ut på en gårdsplan och svetsar med lite längd på skarvsladd som exempel.

Användarvisningsbild

Re: Ny liten svets, vilken modell är bäst?

Camaro1969  
#537390 tänkte köpa mig en begagnad esab caddy 140 idag.

vet inte om det är att klassa som en bra svets. blir man lurad för 2700:-

kan den mäta sig med fronius och kemppin?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).