Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57984 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#535373
Seb macahan skrev:Ursäkta @hema att jag inte läste alla de länkar du delade, men. Varför höjer man co2 med solenergi?
Nu kanske jag är väl entusiastisk, men vad jag har sett så är de alternativa energikällorna en extremt liten del av vår produktion i Sverige. Kan det verkligen skapa så stora problem?

Gällande installation av celler. Givetvis ska yrkesfolk få göra det som behövs, men om jag nu monterar paneler själv (till vardags är det ju jag som bygger både taket och byggnaden, så min kompetens borde räcka till o få fast panelerna). Elektriker får gärna montera kabel etc. Men, som allt annat lever vi i en paketlösnings vardag. Vi har tagit bort allt självförtroende och egenkunnande. Det måste vara en "auktoriserad" installatörer. Det kunde lika gärna stå: vi vill tjäna pengar på hela kakan, så därför och tyvärr inte helt sällan skickar man ut en "tekniker" med företagets logga på kläderna men med en kompetens som sälla Imponerar. Och detta ska vi betala sjuka priser för.
Ja jag är inte särskilt imponerad av papper och byråkrati, men snart ska vi ha certifikat för att vi kan torka oss där bak!
Elsäkerhetsförskrifter respektera jag @gnisten83. Men det kan väl inte ta flera dagar o ansluta några solpaneler. De är ju anslutna med kontakt o kabel. Jag fattar att alla vi tjäna pengar, jag också. Men i arbetstid hur lång tid ungefär tar det att ansluta säg 48paneler och en omformare. Samt koppla in anläggningen till nät?

Koldioxidutsläppen är ju ett globalt problem. Ökad användning av solceller i Sverige gör att globala utsläpp minskar när vi exporterar el som ersättning för smutsig el. Att det ger marginellt större utsläpp mot vår vatten/kärnkraft kvittar. Det är ju totala elanvändningen globalt som tillverkning minskar med smutsig el.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535388
gnisten83 skrev:Jag är inte rätt man att svara på hur lång tid de tar att skicka upp de på ett tak, har inte provat montera solpaneler än 😉
Häckar f.n. mest på industri sen ett antal år...
Vi samarbetar med andra firmor om montaget på taket men då är det arbeten genom oss de handlar om.

Tror inte att du @seb skulle ta på dej ansvaret för ett tillbygge efter att du åkt dit o monterat ytterdörren?

Pappersjobbet är nåt vi har fått vänja oss vid genom åren.
Detta kan tyckas överdrivet MEN om någon blir skadad eller dödad pga jag inte utfört mitt jobb rätt är de jag personligen som kan åka dit straffrättsligt, företaget åker på den ekonomiska biten.


Det är inte direkt ovanligt att kunden gör en del själva på våra byggen, givetvis gör vi det vesäntliga gällande byggnormer. Men bara för att byggnormen är att ett räcke ska vara 110cm högt betyder inte det att en snickare måste bygga det. Kunden kan bygga det och jag kan inspektera det. Krångligare än så behöver det inte vara. Lite grovt generaliserat men principen
Som jag sa, jag hyser stor respekt för eldirektiven och har alltid elektriker till eljobb, men ska vi hårddra det i förlängningen ska vi ha intyg på o byta glödlampor. varför har vi inte elektriker till o installera elstängsel? ....det finns inga pengar i det. Men det är ju också en anläggning. Jag vet att jag provocerar lite

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535391
Seb macahan skrev:Ursäkta hema att jag inte läste alla de länkar du delade, men. Varför höjer man co2 med solenergi?
Nu kanske jag är väl entusiastisk, men vad jag har sett så är de alternativa energikällorna en extremt liten del av vår produktion i Sverige. Kan det verkligen skapa så stora problem?

Bild

https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung/
Räknar man på livscykeln, så är solceller rätt kasst. De flesta solceller produceras i länder med högt co2-utsläpp och solcellerna producerar väldigt lite kwh i förhållandet till hur mycket som gick åt vid produktionen. Solfångare vätska/luft är bättre isf.

Ska vi ha något av det som kallas förnybart, så är det geotermisk energi, såsom bergvärme. Det är på lämpliga platser att klassa som baskraft, då det inte är slumpkraft.

Slumpkraft utan krav på reservkraft som ska balansera slumpkraften, skyfflar över problemet på övriga energislag (som får se sin lönsamhet sjunka), men tar hela betalningen och bidragen själv.

Men såsom politikerna har beslutat så kan det mycket väl vara lönsamt för den enskilde individen, men för samhället som helhet blir det dyrare. En kostnad som alla andra får stå för tyvärr.

Svensk media verkar vägra förmedla sanningen. Förnybart via slumpkraft är lika stort som Apple-fan eller Teslaanhängare, det går inte att diskutera. 👎

Seb, du är ursäktad. :)
Senast redigerad av Hema lör 24 nov 2018, 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535396
Vedproducent skrev:
Seb macahan skrev:Ursäkta hema att jag inte läste alla de länkar du delade, men. Varför höjer man co2 med solenergi?
Nu kanske jag är väl entusiastisk, men vad jag har sett så är de alternativa energikällorna en extremt liten del av vår produktion i Sverige. Kan det verkligen skapa så stora problem?

Gällande installation av celler. Givetvis ska yrkesfolk få göra det som behövs, men om jag nu monterar paneler själv (till vardags är det ju jag som bygger både taket och byggnaden, så min kompetens borde räcka till o få fast panelerna). Elektriker får gärna montera kabel etc. Men, som allt annat lever vi i en paketlösnings vardag. Vi har tagit bort allt självförtroende och egenkunnande. Det måste vara en "auktoriserad" installatörer. Det kunde lika gärna stå: vi vill tjäna pengar på hela kakan, så därför och tyvärr inte helt sällan skickar man ut en "tekniker" med företagets logga på kläderna men med en kompetens som sälla Imponerar. Och detta ska vi betala sjuka priser för.
Ja jag är inte särskilt imponerad av papper och byråkrati, men snart ska vi ha certifikat för att vi kan torka oss där bak!
Elsäkerhetsförskrifter respektera jag @gnisten83. Men det kan väl inte ta flera dagar o ansluta några solpaneler. De är ju anslutna med kontakt o kabel. Jag fattar att alla vi tjäna pengar, jag också. Men i arbetstid hur lång tid ungefär tar det att ansluta säg 48paneler och en omformare. Samt koppla in anläggningen till nät?

Koldioxidutsläppen är ju ett globalt problem. Ökad användning av solceller i Sverige gör att globala utsläpp minskar när vi exporterar el som ersättning för smutsig el. Att det ger marginellt större utsläpp mot vår vatten/kärnkraft kvittar. Det är ju totala elanvändningen globalt som tillverkning minskar med smutsig el.

Det vore isf bättre att inte lägga ned några reaktorer i förväg, om nu det faktiska målet är att minska co2 i luften.

Att olika bolag och elbolag slåss om att få kränga solcellspaket är för att det är lönsamt och att de i förlängningen kommer leda till högre elpriser. Snart kanske de tom kommer lagstifta om rörligt elpris, för att försöka få folk att köpa el när den är billigare, för att på så sätt försöka komma förbi problemet med att vi sänkt vår installerade effekt. Senast har batterilagring blivit ett hett ämne, för att kompensera toppar och oplanerade dalar.

Någon räknade ut att, om vi skulle öka den svenska elproduktionen med 1% och skicka den extra elproduktionen till Polen. Så skulle de kunna sänka sin elproduktion, med så mycket att det skulle motsvara co2-utsläppen från 600.000st bilar. Men vi satsar vidare på slumpkraft, lägger ned reaktorer i förväg och ger bidrag för elcyklar..

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535401 Jag lyssnar @hema. Jag själv har fnyst lätt åt både subventioner till elcykel elbil och ja tro det eller ej men även Rot-avdrag byggare som jag är. Subventioner tror jag i te på. Det brukar och än så länge är jag inte motbevisad, falla platt efter några år (gäller inte Rot, än så länge ...) Men nu är det miljö hysteri, årets julklapp är återanvända kläder, vilka är både dyrare och minimalt miljövänligare än nyproducerade. I klassisk miljö-nutid. Elbilar kommer vi säkert o köra mer i framtiden. Men att locka fram bilbyte är inte rätt väg.
Är produktionen av dessa solceller så grymt dåligt för miljön? Och i så fall i paritet till vad?
Grannen hemma har köpt ett spa-bad för han ville ha ett. Jag blev sugen på o göra en boksluts affär och tänkte att spa-bad har "alla" grannar, jag gör något annat. Vedmaskin har jag, skulle behöva uppdateras men ved är ju jätte jätte omiljövänligt. Jag skulle kunna köpa in ekologiskt kaffe till firman för en 50års förbrukning, men det är nog inte klimatsmart det heller.
Nu har jag inte pengar över i högavis. Men tänkte det kunde vara intressant o producera i alla fall sitt egna årsbehov. Jag behöver inte miljö påvarnas välsignelse, det bör ju ändå vara bättre än o köpa en ny tv, mc, båt, kläder, resa....
Av o döma av köerna inne i stan i går (black friday) så är ju inte hela landet total fokuserade på att konsumera mindre!!! Jag försökte komma på när jag köpte något själv senast. Och mitt senaste "prylköp" var en ny röjsele på gallringsdagarna. Innan dess, en ny traktor föra julen :???:
Den kompenserar iofs en del, det fattar jag med, svammel svammel.
Ur ren ekonomisk egen vinning bör det väl vara vettigt o investera i solceller?

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535410 Husqvarna ska komma med en en ny huggarsele i december, men nu verkar vi snacka lite större investeringar.

Jag har inget facit i frågan, men vad det verkar så beror all investering i elproduktion för försäljning, på det politiska läget. Så det kan bli svårt att kunna göra en säker kalkyl. Men såsom läget är just nu, så verkar det finnas möjligheter för den enskilde att få det lönsamt. Att räkna med en återbetalningstid på under 10år, verkar vanligt. Samt lågodsaren att elpriset kommer stiga, gör chansen större för kortare återbetalningstid.

Du nämnde tidigare att många av oss nog inte hade säkrat upp för elbortfall, finns det något på den fronten som även du skulle kunna förbättra? Redundans kostar, men om något oförutsägbart händer, spar man pengar på att man är förberedd och mindre känslig och inte drabbas av driftstopp osv.

Nee det är nog bara du som vet vad som skulle göra sig bäst hos dig.

Solceller på tak är populärt, men skulle olyckan vara framme blir det lätt bökigt och om det är brand kan brandkåren kanske inte välja att rädda byggnaden. Då det kan bli rent av livsfarligt med höga spänningar osv. Stativ på marken är väl isf säkrare, men smidigare för tjuven, vilket flera tyska solcellägare har fått erfara. Kanske bäst och höra med försäkringsbolaget, vad de har för krav och vad de ersätter..

Ett tråkigare förslag är att göra investeringar som minskar elförbrukningen. Fast finns det något i verksamheten som du kan effektivisera?

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vedproducent  
#535413 Nja solceller ska väl närmast jämföras med kolkraft globalt i så fall. Med drygt 25 gram jämfört med kolens cirka 700 gram/kwh.
Så det svamlas rätt mycket från Hema om man ser det globalt. Finns ingen undersökning/forskning som jag hittat som visar på billigare elpriser om man undviker vind och sol som jag sett. Tvärtom satsar man på sol/vind nu så visar det möjligen att det kan bli lite dyrare nu och betydligt billigare senare om man inget gör. Det är den faktan jag kan hitta. Motbevisa tack!

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#535415 Vindkraft är idag mycket effektivare än solkraft om vi nu ska diskutera slumpkraft. Att bara räkna slumpkraft kontra baskraft utan att ta energilagring, som slumpkraft en behöver för att slåss på lika grunder blir det svårt att få slumpkraft billigare.

Fast man har mer eller beslutat att lägga ned kärnkraften och vattenkraften är svår att bygga ut, utan att ta sig ann de älvar som är orörda. Kvar blir sol och vind..

Samt Gotlands elproblem som nu ska lösas med batterilager är väl ett klockrent exempel på att slumpkraft kostar extra? Hade man inte haft slumpkraft på Gotland, hade man inte haft strömavbrott, utan 100% av tiden hade man låtit elen endast gå i en riktning. Från fastlandet till ön.

Nu finner jag inte kärnkraften vara felfri, långt ifrån. Men i Sverige är den nästan co2fri (co2/kwh). Jag hade gärna sett fler mindre reaktorer.

Vet inte om det finns något parti som på allvar skulle ta tag i kärnkraftsfrågan, så det är väl i princip en ickefråga. :(

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Byggonomen  
#535416
Hema skrev:
prodilass skrev:Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.

Svängbar att kunna följa solen vore väl också önskvärt isf. Samt om solpanelen ska motsvara din för brukning får du kompensera för effektiviteten och utnyttjandegrad. Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

Har hört att vi inte är bra med solceller men de säger samtidigt att vi har lika mycket sol som Tyskland hur går detta ihop? Tyskland har ju enormt med solceller det fattas i princip tak för dem.

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535419
Byggonomen skrev:
Hema skrev:
prodilass skrev:Jag är inne på att skaffa solceller som motsvarar min elförbrukning ca 13000 kw. Hade tänkt att sätta dom på reglerbar ställning på mark så man kan luta solpanelerna efter årstiden.
Någon som har en sån anläggning som kan ge tips och idéer angående ställning och vad man ska tänka på.

Svängbar att kunna följa solen vore väl också önskvärt isf. Samt om solpanelen ska motsvara din för brukning får du kompensera för effektiviteten och utnyttjandegrad. Då Sverige inte är direkt gynnsam för energislag av denna sort, finns det risk att det blir en stor solpanel tyvärr.

Har hört att vi inte är bra med solceller men de säger samtidigt att vi har lika mycket sol som Tyskland hur går detta ihop? Tyskland har ju enormt med solceller det fattas i princip tak för dem.
Det enkla svaret är att elen är dyrare i Tyskland vilket gör det mer lönsamt att investera i solceller.

Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535420
Seb macahan skrev:
gnisten83 skrev:Jag är inte rätt man att svara på hur lång tid de tar att skicka upp de på ett tak, har inte provat montera solpaneler än 😉
Häckar f.n. mest på industri sen ett antal år...
Vi samarbetar med andra firmor om montaget på taket men då är det arbeten genom oss de handlar om.

Tror inte att du @seb skulle ta på dej ansvaret för ett tillbygge efter att du åkt dit o monterat ytterdörren?

Pappersjobbet är nåt vi har fått vänja oss vid genom åren.
Detta kan tyckas överdrivet MEN om någon blir skadad eller dödad pga jag inte utfört mitt jobb rätt är de jag personligen som kan åka dit straffrättsligt, företaget åker på den ekonomiska biten.


Det är inte direkt ovanligt att kunden gör en del själva på våra byggen, givetvis gör vi det vesäntliga gällande byggnormer. Men bara för att byggnormen är att ett räcke ska vara 110cm högt betyder inte det att en snickare måste bygga det. Kunden kan bygga det och jag kan inspektera det. Krångligare än så behöver det inte vara. Lite grovt generaliserat men principen
Som jag sa, jag hyser stor respekt för eldirektiven och har alltid elektriker till eljobb, men ska vi hårddra det i förlängningen ska vi ha intyg på o byta glödlampor. varför har vi inte elektriker till o installera elstängsel? ....det finns inga pengar i det. Men det är ju också en anläggning. Jag vet att jag provocerar lite

Jo men du har då varit med under byggtiden och inte bara kommit dit för ytterdörren och får ansvaret för alltihop.
Ibland undrar man om inte vi skulle åka ut o byta glödlampor o proppar med åt folk när man hör hur dumt endel bär sig åt :mrgreen:
Tex stoppar in säkringen i centralen och ska trä propphuven över efteråt, gissa om personen ifråga vaknade ur sin dumhet snabbt.... :shock:

Avatar Fallback

Re: Solceller

Fredrik N  
#535421 Intressant och lärorikt ämne detta.
Det finns en sida där man kan se vad olika länder producerar och exporterar i realltid, samt miljöpåverkan.

Den heter Electricity Map.

Jag fixade inte att länka till den, men den är intressant att titta på.
Mvh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Solceller

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535442
Vedproducent skrev:Nja solceller ska väl närmast jämföras med kolkraft globalt i så fall. Med drygt 25 gram jämfört med kolens cirka 700 gram/kwh.
Så det svamlas rätt mycket från Hema om man ser det globalt. Finns ingen undersökning/forskning som jag hittat som visar på billigare elpriser om man undviker vind och sol som jag sett. Tvärtom satsar man på sol/vind nu så visar det möjligen att det kan bli lite dyrare nu och betydligt billigare senare om man inget gör. Det är den faktan jag kan hitta. Motbevisa tack!
För mig finns det ett tydligt bevis för att solceller inte är det bästa sättet att producera el på i sverige och det är avsaknaden av stora solcellssattsningar från t.ex. vattenfall eller någon annan stor aktör. Tiderna kan förändras men just nu verkar intresset för solcellsparker vara svagt.

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535449 Vilket härligt soligt väder man vaknar upp till,gröten och kaffet smakar ändå bättre när den är kokad på solel :-bd
Svar på dina frågor Seb
1.Vi har fått 30 % stöd på betalda fakturor,jobbet jag la ner själv och materialet som jag hade sedan tidigare till markställningen fick jag inget stöd för.
2. Elcertifikat mätare det har vi inte för man fick 6 öre för ett år sedan= inte lönsamt och nu 20 öre= lönsamt
3.Vi är väldigt nöjda med anläggningen köpte Tyska Solarwatt Vision 60 P glas/glas celler med 30 års produktgaranti och 30 års 87 % linjär effektgaranti. SMA växelriktare
4. Vi säljer överskottet till Vattenfall för vi hade redan ett flerårsavtal med dom när det gäller köp av el.
Dom ger 40 öre plus spot priset som i september var 56 öre sen ger nät ägaren 4.1 öre för nätnyttan plus 60 öre skattereduktion på deklarationen så totalt gav det 160.1 öre / kWh
5. Vi ligger på max,hade anläggningen varit större så hade vi fått gå upp i säkringsstorlek och det kostar plus att då är vi inte mikroproducenter längre med andra skatte regler.

Electricity Map var en intressant sida,man kan också gå in på https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Frekvensen i nätet reglerar dom med vattenkraften.
Vist kärnkraften producerar el med låga CO2 utsläpp och dom producerar också radioaktivt avfall som vi på nått sätt måste ta hand om i 100000 år, vad händer vid en olycka med ett kärnkraftverk se på Tjernobyl och Fukushima
så nej till mer kärnkraft för min del

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535451
ocke skrev:
Vedproducent skrev:Nja solceller ska väl närmast jämföras med kolkraft globalt i så fall. Med drygt 25 gram jämfört med kolens cirka 700 gram/kwh.
Så det svamlas rätt mycket från Hema om man ser det globalt. Finns ingen undersökning/forskning som jag hittat som visar på billigare elpriser om man undviker vind och sol som jag sett. Tvärtom satsar man på sol/vind nu så visar det möjligen att det kan bli lite dyrare nu och betydligt billigare senare om man inget gör. Det är den faktan jag kan hitta. Motbevisa tack!
För mig finns det ett tydligt bevis för att solceller inte är det bästa sättet att producera el på i sverige och det är avsaknaden av stora solcellssattsningar från t.ex. vattenfall eller någon annan stor aktör. Tiderna kan förändras men just nu verkar intresset för solcellsparker vara svagt.


Jag håller inte med. Här har det lokala kraftbolaget klätt in varenda kvm av sina egna fastigheter samt tomt med celler samt att man har arrenderat en stor vall/åker där man monterat markstativ. Parallellt bygger ett annat bolag Nordens största solpark i anslutning till centrum. Alla större fastighetsbolag har byggt sina större tak fulla. Enl. Lite källor har eon egna solanläggningar på gång (kan vara lösa rykten). Det är lätt o dras med när de "ekonomisk smartare" och kapitalstarkaste i byn satsar. Man vill ju inbilla sig att man är lika smart :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).