Verkstan

Backkamera

16 inlägg 4011 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Backkamera

sveakatten  
#534801 Är det någon som provat att backa med backkamera i skogen?
Skulle det fungera?
Är det bättre med speglar?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Backkamera

Brorsan  
#534808 Backkamera är användbar till många ändamål på en traktor om den sitter på rätt ställe och i skydd.
På grävlastaren hade jag en som backkamera och en för att se gaffelspetsarna, dom satt inte tillräckligt skyddat så för tillfället har jag ingen fungerande men det kommer upp minst en snart igen (gaffelspetsarna).
Olle

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

Vardon  
#534809 Jag har bara kört det på släpvagn.

Jag tycker bäst om speglar och kanera. Speglarna för planering och kamera för att se vad som är exakt bakom etc

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

Kullens mek  
#534810 Nja backa å backa vet jag inte. Backa till en kärra va inga problem med Biltemas kamera på brorsans traktor. men just hur långt ifrån man är, får man lära sig som allt annat här i livet. Vill man ha lättare så brukar det kosta, men e behovet i form av stödsyn så kan man ju kanske låna någons för att se hur bra kvalitet man behöver. Men är behovet att kunna backa helt "blint" vete katten om jag hade litat helt på med Biltemas kamera/or lite väl platt återgivning tycker jag. Men med rätt placering så fungerade dom ypperligt!

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

Stampep  
#534811 Skulle nog säga att speglar är bäst, svårt att få överblick på sidorna i kamera.
Kanske att det skulle funka med rätt placering på taket på illern[emoji848] tror jag har nån extra ligger i gömmorna om du vill prova

Avatar Fallback

Re: Backkamera

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534819 Satte en kamera framåt i traktorn o en i bakåt i skogvagnen för att se framåt när jag sitter bakvänd o se bakom vagnen men de är svårt att våga köra nåt vidare på de jag ser i skärmen.
De är kanske lite pga priset (swedol) litar mer på den i BMWn när jag backar till släpen

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

källshult  
#534835 Jag hade det på min 6300 tyckte inte det funkade bra särskilt när det var sol och man kom in i skuggor från träden så blev inte bilden bra den han inte med och anpassar sig med ljus skiftningarna som blev . Sen beror det säkert på vad det är för kvalitet på kameran och det var snart för tio år Sen det har väl hänt en del sen dess

Avatar Fallback

Re: Backkamera

sveakatten  
#534882 Ska prova med speglar få se m det kan funka, men blir väl att bygga om hytten så man kan vända sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Backkamera

sveakatten  
#535087 Hur fungerar det om jag ska ha en kopplingspedal framåt o en bakåt?
Går inte trycket från den ena upp i den andra då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Backkamera

Stampep  
#535173 På dom jag sett med dubbelkommando brukar det vara vajer eller stag som drar i originalpedalen, typ
https://goo.gl/images/phwVWf

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

svampbob  
#535175 Jag har backkamera på skotaren eller ska man kalla det framkamera. Använder den då jag sitter vriden mot vagnen och backar. Kameran sitter uppe på taket bland strålkastarna. Jag ser bra men träden ser närmare ut på skärmen än i verkligheten och visst händer det att jag ändå vrider mig runt för att se var jag är. Jag jobbar på att bli bättre på att enbart lita på backkameran.

Avatar Fallback

Re: Backkamera

sveakatten  
#535176 OK, borde ioförsig gå att fixa med en kran, och fortfarande använda hydraulik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Backkamera

sveakatten  
#535177
svampbob skrev:Jag har backkamera på skotaren eller ska man kalla det framkamera. Använder den då jag sitter vriden mot vagnen och backar. Kameran sitter uppe på taket bland strålkastarna. Jag ser bra men träden ser närmare ut på skärmen än i verkligheten och visst händer det att jag ändå vrider mig runt för att se var jag är. Jag jobbar på att bli bättre på att enbart lita på backkameran.


Tycker du det är lättare än med speglar?
Hur stor skärm har du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Backkamera

svampbob  
#535179
sveakatten skrev:
svampbob skrev:Jag har backkamera på skotaren eller ska man kalla det framkamera. Använder den då jag sitter vriden mot vagnen och backar. Kameran sitter uppe på taket bland strålkastarna. Jag ser bra men träden ser närmare ut på skärmen än i verkligheten och visst händer det att jag ändå vrider mig runt för att se var jag är. Jag jobbar på att bli bättre på att enbart lita på backkameran.


Tycker du det är lättare än med speglar?
Hur stor skärm har du?


speglarna följer inte med till skogen. det blir en bra överblick med kameran så högt upp.

jag har inte exakt koll men gissar på 8 tums skärm.

Avatar Fallback

Re: Backkamera

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535183
sveakatten skrev:OK, borde ioförsig gå att fixa med en kran, och fortfarande använda hydraulik?

Sitter inte vätskebehållaren direkt på huvudcylindern?
Finns nåt som heter skyttelventil som, om jag inte missuppfattat detta, öppnar mot den huvudcylinder som påverkas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).