Traktorn i skogen

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

61 inlägg 19886 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#534463 Några spontana frågeställningar du kan ställa dig själv:
Vad känner du tar onödig tid som hindrar dig att göra det du vill? Se vad du kan göra åt detta.
Vad är det för moment som du känner är onyttiga, farliga, onödiga, frustrerande? Se vad du kan göra åt dem.
Vad är det som hindrar dig att idag inte göra det du vill? Kanske i alla fall något går att förbättra.

Att få det så man trivs själv gör mycket. Behöver inte vara stora saker eller innebära att effektiviteten ökas enormt om man nu inte vill det.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#534551
JohannesG skrev:Några spontana frågeställningar du kan ställa dig själv:
Vad känner du tar onödig tid som hindrar dig att göra det du vill? Se vad du kan göra åt detta.
Vad är det för moment som du känner är onyttiga, farliga, onödiga, frustrerande? Se vad du kan göra åt dem.
Vad är det som hindrar dig att idag inte göra det du vill? Kanske i alla fall något går att förbättra.

Att få det så man trivs själv gör mycket. Behöver inte vara stora saker eller innebära att effektiviteten ökas enormt om man nu inte vill det.


En till traktor med de fördelar som kommer med det är nog den väg jag ska vandra.

   TS
Avatar Fallback

Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

källefall8  
#534585
JohannesG skrev:Några spontana frågeställningar du kan ställa dig själv:
Vad känner du tar onödig tid som hindrar dig att göra det du vill? Se vad du kan göra åt detta.
Vad är det för moment som du känner är onyttiga, farliga, onödiga, frustrerande? Se vad du kan göra åt dem.
Vad är det som hindrar dig att idag inte göra det du vill? Kanske i alla fall något går att förbättra.

Att få det så man trivs själv gör mycket. Behöver inte vara stora saker eller innebära att effektiviteten ökas enormt om man nu inte vill det.


Det som hindrar mig att göra det jag vill (jobba mycket mer i egen skog och på gården) är mitt arbete.... Men att leva på gården blir svårt... [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

stegmaster  
#534587 Du får stramma inn remmen lite, så kan du jobba t. eks 80%, och ha ledig varje fredag, så har min jobbarkompis gjort dom senaste 25 åren. 8)

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#534601
källefall8 skrev:
JohannesG skrev:Några spontana frågeställningar du kan ställa dig själv:
Vad känner du tar onödig tid som hindrar dig att göra det du vill? Se vad du kan göra åt detta.
Vad är det för moment som du känner är onyttiga, farliga, onödiga, frustrerande? Se vad du kan göra åt dem.
Vad är det som hindrar dig att idag inte göra det du vill? Kanske i alla fall något går att förbättra.

Att få det så man trivs själv gör mycket. Behöver inte vara stora saker eller innebära att effektiviteten ökas enormt om man nu inte vill det.


Det som hindrar mig att göra det jag vill (jobba mycket mer i egen skog och på gården) är mitt arbete.... Men att leva på gården blir svårt... [emoji4]

Så är det ganska ofta idag, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#534832 En sak som jag kommer att göra iaf, oavsett övrig utveckling är att ändra på paketet till kranen. Så här kan jag inte ha det längre, ett irritationsmoment och dessutom farligt på riktigt fick jag erfara ikväll när jag skulle försöka få upp paketet bättre i hytten. Har testat en massa olika lösningar med fästen i dragstångsfästet, diverse vinschar både i och utanför hytten, a-ramar och plank från grinden men inget fungerar smärtfritt, får ofta hålla på en par timmar innan paketet är på plats. Grannens paket har han satt så han får sitta med armarna ute i vädret och då blir det en enklare tillkoppling då man inte behöver väja för en halvöppen ruta där paketet ska in men så vill inte jag ha det, har ju en hytt för att få skydd mot vädret.

Det här är en av de saker som totalt förtar glädjen, nu behöver jag dessutom besöka lokal vårdinrättning under morgondagen och titta till hur det gick med skulderbladet som törnade i svängkolven när jag for i backen. Trodde min första skada faktiskt skulle ha samband med huggning av timmer, vindfällen eller vinschning av dessa. Blir elstyrning för min del, det får kosta, alternativet är annars att leja bort skotningen, nu får det vara nog med detta krångel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#534839 Usch! låter inte roligt. 😢 Hoppas inget är allvarligt skadat!

Vi har paketet hängandes i en ställning med båtvinsch. Är lite knöligt att få dit och bort ställningen, men annars fungerar det fint. Paketet sitter i ett fyrkantsrör i traktorn. Jag behöver bara backa intill och sedan lyfter jag paketet från ställningen där det hänger och sätter ner det i röret. Allt ståendes stabilt inne i hytten. Största risken är att klämma fingrarna om man inte är aktsam, men det finns många ställen man kan göra det på. Gäller dock att man har möjlighet att stå eller sitta stabilt i hytten och göra detta.

Hittar ingen bild på ställningen, men funktionen blir samma som denna. Dock längre då jag har en MB trac:
1542834396_21-vl_01.jpg


Ventilpaketet i traktorn:
1542834396_1468340635_jg_172300542.jpg

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#534842 Det där såg ju ändock ut som en hyfsad lösning. Problem nummer två för min del är att det är svårt att få till något att fästa paketet i inne i hytten, det är för trång då stolens rygg nästa går bak i väggen under rutan. Vinklar jag in spakarna tar de i stolsryggen och har jag dem uppåt så tar de lätt i rutan..eller iaf händerna när man ska köra. Det finns ett läge som fungerar och då har jag spänt fast det med stöd i dragstångsfästet och dragit in det mot balken under rutan men det finns inget vingelutrymme utan det måste bli rätt direkt. Nu hade bulten jag dragit fast det med skadat gängorna på gängstången och paketet hade gett sig iväg några centimetrar ut från traktorn så jag fick nöddra men en spännrem inifrån hytten och nu ikväll när detta skulle fixas fick jag paketet i händerna och för att slipa vika ryggen så åkte jag baklänges istället... cirkus skulle man ha jobbat på, den manövern hade gjort vilken trapetskonstnär som helst avig grön... jaja :) Läker säkert ihop men förbaskat irriterande, samma visa varje år att försöka hitta en bättre lösning för paketet och det blir bara sämre och sämre. Inte känns det något bättre när jag faktiskt jobbar med problemlösning till stor del...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#534905 Kan du inte göra denna modell där du bara hänger paketet på balken i bakrutan? Om U-profilen är rätt bockad så den har bra passform och inte glider utan hänger rakt och fint borde det fungera lika bra som mitt fyrkantsrör. Om det nu blir passande avstånd vill säga.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

Brorsan  
#534941 Visst är det mycket pengar att lägga ut på ett elstyrt ventilpaket men. Den går ju bra att flytta till en annan traktor
om du köper en så småningom. Med den lösningen kanske det blir så pass bra att du väntar med traktorbyte ett tag.
Lycka till i dina funderingar.
Olle

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#535032 Jag testade att hissa paketet rakt upp i talja men problemet blir då att jag inte kan använda lyftkraft rakt uppifrån eftersom rutan måste vara halvöppen och om jag hänger paketet lite under rutans kant och tänker att lyfta sista biten räcker inte det slacket till in till balken under rutan.

Efter att fått veta från fler än spegel och sambo att jag har ont och ett blåmärke bak axeln idag efter ett besök på vårdcentralen där jag också fick delgett att det bara är att ha ont ett tag och låta blånaden gå ner så var det dags att sluta gnälla och ta tjuren vid hornen. Har testat ikväll med ett fyrkantsrör i foten av kranen in genom rutan snett underifrån och det fungerade faktiskt ganska bra. Visst, en smula bökigt (hängde paketet enbart i kätting runt balken som gav viss friktion) osv men det fungerade faktiskt. Nu har jag inget fäste med någon ordning på balken samt att rutans låsning sitter som en bygel i mitten av balken så jag drog fast det igen med min iordninggjorda balk från tryckstångsfästet via en gängstång fäst i traktorkroppen som tvingar in paketet mot balken under rutan. Nu sitter det stenhårt och dikt an och det får sitta så tills jag skotat klart i höst/vinter.

Med en rutkil är jag tillbaka till att lyfta upp paketet rakt underifrån så det är till att köra öppet bakåt i dagsläget.

Jag ska ta mig en titt på lite olika varianter, lättviktspaket osv samt elservo, får se var det landar innan det är klart men jag uppskattar verkligen att kunna skota vardagskvällar i mörker,snö och kyla men då vill jag kunna nyttja värme och vindskydd i traktorhytten. Nu drar jag på mig skoteroverallen och tjockhandskar, fungerar det också men vill förstås söka bättre omständigheter och utveckling framåt mot trevligare miljö.

Detta kommer bli min första förbättring som också kan följa till nästa traktor när det blir dags för det. Nu har jag gjort en analys med högsta realism, lite negativt som sig bör när det är ekonomi. Ekonomisk som jag är, försöker vara iaf, vill jag inte köpa en för gammal traktor om det väl ska handlas och med priser för det jag vill ha inser jag att få in en lämplig traktor till kommer att bli en planerad resa på två-tre år, annars får jag låna för hårt med den insats jag har tillgänglig idag och det tar på förnöjsamheten det också samt bufferten... kör inte enbart traktor här i livet :grin:

Hur som är få till ett enklare handhavande med Zetorn som sedan kan om några år flyttas till nästa traktor. Sedan är det dags att gå mot någon form av maskinell huggning, stegmatare eller aggregat på en kran men jag räknar kallt med 5-7 år ytterligare efter inköp av traktor innan jag kan vara där om inget oförhappandes händer och jag klarar av att hålla fokus på rätt saker och agera på rätt sätt. Då har jag passerat 50 med en par år och då kan det säkert vara trevligt att kunna göra en del av huggningen inifrån hytten. Då kommer även en lite större del gallring in i bilden om det inte blir taget av någon storm innan.

Förutom detta lär man ta med andra kostnader som man inte tänker på sådär direkt... nya motorsågar och annan mindre utrustning, som slits som sanden rinner ur ett timglas, kommer behövas och något större haveri lär man ju också få uppleva så småningom så det kan nog vara bra att behålla höjd för sådant så man inte hamnar med rumpan bar när det väl händer. Utrustning och lokal för service är också en kommande utgift som jag anser blir nödvändig och även om jag har det mesta av utrustningen så är lokalen i halvdåligt skick men ingalunda utdömd.

Den stora fördelen med att delge sin planering är att den hålls levande på ett annat sätt än på ett papper hemma i total anonymitet... det ska bli spännande att se om det kommer fungera som jag tänkt eller om det styper och var det möjligtvis hänger sig. Planering brukar ju orma sig fram genom ändrade beslut längs vägen men men, så är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#535100 Elspakar är helt klart den lösning som gör det mest bekvämt och säkert.

En annan idé på hur det skulle gå att underlätta med det tunga paketet förutsatt att vagnen ställs av/på på samma ställe:
Sätt upp två stolpar eller häng kättingar från taket, så du kan köra mellan. Mellan dessa hänger du ett rör eller slana tillräckligt kraftig för att bära paketet på mitten. Då kan du backa intill kärran med helt öppen bakruta då inget mer än slanan kan ta emot hytten. Då borde du om paketet hänger på rätt höjd och avstånd kunna enkelt lyfta paketet från slanan till traktorn. Sedan är det bara att lyfta bort slanan, koppla slangar m.m. och så köra iväg. Krävs nog en del mätande och klurande för att få det rätt. Kätting är nog att föredra, då fjädrar det lite och finns viss justermöjlighet om man inte hamnar 100% rätt.

Har inte provat detta så vet inte vilket som i praktiken fungerar bäst av det jag nu beskrev och det förra som jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

molnia  
#535123 Nu tror jag inte jag har sett någon bild på det men hade det varit möjligt att göra om så bakrutan öppnar mer så deninte är ivägen för montage av paketet?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

husqvarna_med_sthil  
#535601 Ja man skulle ju faktiskt kanske kunna förlänga kolvarna, om man också flyttar fästet för dem. Alternativt göra en separat "upphållare" och hänga av orginalkolvarna när paketet är där... hmm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt utveckling i maskinparken men jag är oviss.

JohannesG  
#535613 Att bakrutan har väldigt begränsad öppningsvinkel hade jag helt missat. Men det är nog inga problem att lösa. Ge oss lite bilder så klurar vi säkert ut en lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).