Vedmaskiner, flishuggar

Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

39 inlägg 37219 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Torparn79  
#53355
Famag skrev:Vår vedklyv är inte heller vacker, men klarar 4,6 m långa klampar som får vara 0,9 m grova.
Det är lite Slurfi stuk på den men bara lite, men denne konstnär hade inte sin svarta period vid byggandet.

vlcsnap-46098.jpg


vlcsnap-46905.jpg


vlcsnap-56460.jpg


fy faaaan va frän....
garanterat den brutalaste klyven hittills, gratulerar å det varmaste...

kliade till lite i vill-ha-nerven måste jag erkänna.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53356 Den är brutal men inte oövervinnerlig.
Ända ner till roten grovkvistig gran över 0,7 m då stoppar kolvarna.
Lönn har jag inte provat men det är väl ändå värre att klyva.
Hur den fungerar på klenare grovlekar har jag inte provat.

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53370 Ha ha Hur tussan får man in bilder här e dålig på Data oxså haaaaaaaaa Vill ju lägga in bilder här men får inte till det ju

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53377 När du trycker på Besvara knappen kommer du till en stor vit ruta där du kan skriva text, ovanför den finns
diverse funktionsknappar, till exempel Img som är till för bilder om du vet adressen till dem.
Om du inte har nån adress till bilden och bilden är på din dators hårddisk så kan du använda
funktionen Ladda Upp En Bilaga som syns nedanför svarstextrutan nedanför Spara/Förhandsgranska/Skicka knapparna.
Prova på, inget går sönder.

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53379 Bilderna jag försökt ladda upp är alltid för stora 😡 hur gör man då, skriver ut dem och klipper bort halva?

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53393 Jo så gör man, eller klyver med hemmabyggd klyv.
Jag använder Photoshop för att dribbla med bilderna men det finns gratisprogram för det, en del följer med Windows
och andra finns på nätet, be nån datasnubbe hjälpa dig att komma igång.

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53446
Bild 1 Egen Ritning på Automatisk återgång.jpg

Kanske jag kunde Då får man ju ta litte kort oxså De va så här jag tänkte min Automatiska återgång
Mvh Christer
Senast redigerad av kröll lör 14 mar 2009, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53448
Bild 2 Egen Ritning på Automatisk återgång (Att rita på ).jpg

Va kunde jag haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Fråga mej inte hur jag gjorde

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53452 Ser ju vettig ut, automatisk återgång löser man väl enklast med att ha ett ventilpaket som dras
av en fjäder till returläge och ett mothåll på Järnstången i ritningen som trycker ventilen till neutralläge
när den backat så långt den ska backa.
Det betyder att man måste manuellt dra i spaken för att den ska klyva, men när man släpper spaken
då börjar den backa tills mothållet på Järnstången petar till spaken i neutralläge.
Torparn79 hade ju fina bilder på hur det kan se ut.

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53453
klyvretur.jpg

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

totte  
#53458 Ungefär så funkar det på Faxen, som Slurfi beskriver, ventilen fjädrar över till returläge när du släpper, när kolven gått tillbaka så stöter den mot returstoppstången. Det är en vinkel på stången som trycker upp ventilen till neutralläge. Så egentligen, det man skall bygga är en automatisk returstopp, automatisk retur är ju som redan sagts bara en fråga om att ha återfjädring på ventilen. Det här är Faxe 50 cm, den har inte justerbart stopp.

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53469 Egentligen kan man väl modifiera ventilpaketet så den strävar mot returläget hela tiden?
Det är väl så de där vedklyvsventilpaketen är gjorda från början?
Oie.se har en sån här: http://www.oie.se/Products/Product.asp?ItemId=62956
1705:- ex m.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

totte  
#53493 Tror det är så på min Faxe, minns inte att det är nån extern fjäder på den. Står bakom en massa grejor just nu så jag ids inte gå dit och kolla.

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53502 Vår gamla Faxe har en sån ventil som den på bilden. Strävar alltid mot retur men har ett låsläge på framåtläget. Den går alltså själv framåt till ändläge där ett ställbart stopp på stången petar ur låset o den går då direkt tillbaka. Ett annat stopp petar sen ventilen till neutral när den är tillbaka. Hittade en bild.
Bild


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53509 Å så här gjorde jag på min vedmaskin. Den hade inte låsläget så jag gjorde ett eget för att slippa byta ventil.
Spaken är rörlig i sidled o på första bilden syns ett jack i nylonspåret som jag låser spaken i. Fenan på stången på andra bilden petar ur spaken o kolven går direkt i retur. Stannar sedan med stoppet som syns på tredje bilden. Där syns oxå den rörliga leden på spaken. Har kört 30 kubik med den nu o det funkar perfekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).