Vedmaskiner, flishuggar

Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

10 inlägg 8880 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

stegmaster  
#535051 Som kanske någon minns så köpte jag en liten småvedprocessor (TR110).
Den funkade såpass bra, att jag funderar att köpa til en transportör för att kunne köra veden direkt i storsäck.
Kanske så kort som 2m hadde vore fint, men det er et krav att den er hydraulikdriven, så samma traktor som drivar processoren ochså kan driva transportören.
Finns detta och i så fall var??
Finns det redan tråder om det samma ämne, så tips mig gärna.
Dessutan får den inte kosta för mycket, då själva processoren kostar endast 11,200kr+mva, så vil inte lägga för mycket pengar på detta, då får det heller bli en skopa, men maskinen har en vansinnig kapasitet, så en transportör vore fint,
Har någon en begagnat ni skulle villa bli av med, så er det ochså interessant.
En bild av min TR110:

1542920088_img_20181120_111802.jpg





Her er en video som visar hva jag syfter på. (likn, maskin med transportör.)




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

Vedproducent  
#535099
stegmaster skrev:Som kanske någon minns så köpte jag en liten småvedprocessor (TR110).
Den funkade såpass bra, att jag funderar att köpa til en transportör för att kunne köra veden direkt i storsäck.
Kanske så kort som 2m hadde vore fint, men det er et krav att den er hydraulikdriven, så samma traktor som drivar processoren ochså kan driva transportören.
Finns detta och i så fall var??
Finns det redan tråder om det samma ämne, så tips mig gärna.
Dessutan får den inte kosta för mycket, då själva processoren kostar endast 11,200kr+mva, så vil inte lägga för mycket pengar på detta, då får det heller bli en skopa, men maskinen har en vansinnig kapasitet, så en transportör vore fint,
Har någon en begagnat ni skulle villa bli av med, så er det ochså interessant.
En bild av min TR110:

1542920088_img_20181120_111802.jpg





Her er en video som visar hva jag syfter på. (likn, maskin med transportör.)

Dom hydrauliska hänger ju oftast ihopa med maskinen som du säger. Men när du köpte den gick det inte att få den med transportör? Kanske dom har tips var det finns annars?

Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

stegmaster  
#535101 Nä, tror inte det fanns som tillval, men ska skicka even dom en mail.
Men efter mycket googlande i går så hittade jag en firma här i Norge som säljer Remet, så har skickat dom en mail för att se om det går att köpa bara en transportör likn, den i videoen ovan.
Efter å ha kollat priser på deras (Remet) prisar på E-bay, så verkar det skilja 600£ för modeller med och utan transportør, så det vil säga att en transportør ska kosta ca 7000kr+mva.
Får nog svetsa på den själv i så¨fall, men det ser enkelt ut, man inget problem om den får stå lös heller, då jag inte kommer köra rundt med den, utan den kommer stå på fast plats.


Annars såg jag att den skulle kunna gå från 150-800m3 före man måsta slipa kniverna, säkert beroande om virket har mycket skit eller inte.

Såg ochså på Remet`s största (200) modell som klarer 17cm diameter, var det rekommanderat 150hk til driften. :surp:
Men hur som helst, ville jag aldri köra så grov ved i sådan maskin, då den ska klyvas i riktiga vedmaskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535104 https://remetcnc.com/akcesoria/tasmociagi-do-rebakow/
Där är ju länken

Avatar Fallback

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

axwell  
#535119 Inte så fasligt dyr men kanske för kort ?

https://ingemarsmaskiner.se/produkt/hyd ... vedmaskin/

Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

stegmaster  
#535137
Slurfi skrev:https://remetcnc.com/akcesoria/tasmociagi-do-rebakow/
Där är ju länken

Ja precis, det er den minste av dom jag frågat pris på, från en norsk handlare jag aldrig hört om förr.. :-bd
Fra dette Norske firma.
https://hyme.no/produkter/vedhuggere/




axwell skrev:Inte så fasligt dyr men kanske för kort ?

https://ingemarsmaskiner.se/produkt/hyd ... vedmaskin/

Ja den var kort, men er inte det et innmaterband?? :???:
2m er nok det kortaste som funkar som transportör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

Arvid0  
#535197 En sån här kan du nog hitta billigt [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

stegmaster  
#535211 Ha,Ha, Ja en sådan står i källaren som min mor har haft, men den går på el. så det er inte aktuelt. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

stegmaster  
#536964 Frågadet på pris på transportör hos Norska ÅF av Remet maskiner.
Fick då en pris på 12000+mva för en sammenläggbar 3m med hydraulikmotor.
Jag tackadet fint nei til detta.
Idag ringde killen igen, och undradet om jag fortfarandet var interessert.
Jo, det er jag ju, Jo jag har en til 6000kr+mva som er helt ny, men som blev leverat til kund ved en fel som inte skulle ha detta kunne killen berätta, så den gick jag på. (Han hadde beställt med dubbel rund tut, och inget utmaterband.)
Så småningom kommer det dyka upp en Remet 3m transportör, som jag ska forsöka koppla ihop med min Tr110 vedkuttare.
Den längst bort på denna bilden.
Ska uppdatera när man kommer i gång igen, men blir nog inte för til våren.

1543847039_1-4-633x446.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på en kort och billig vedtransportör, finns det??

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538194 Faxes bygger också hydrauldrivna transportörer. Tror de går att få från 2,5m som standard. Men det borde väl även gå att göra helt kundunika längder kanske? http://www.faxes.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).